Gå til innhold

Dette hater vi(?)

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Jeg er en av idiotene som syns shabby chic/landlig stil er ganske fint. Vokste opp med Marikken og lignende serier, og syns disse stilene minner meg litt om de (selv om madonnafigurer er litt overkill). I tillegg har jeg alltid elsket overdådige kostymedramaer, så barokkmønstret tapet er elsk! Koser meg stort med interiøret i Downton Abbey f.eks.

Jeg var nettopp på foredrag med Jotun-dama og der viste hun det siste nye. Grått, grått, grått og litt terrakotta. Jeg har bodd i en leilighet med grå stue tidligere og jeg har aldri vært så deprimert. ALDRI om jeg skal ha noe grått i mitt hus av farger på vegger eller møbler. Jeg liker i det hele tatt at det er lyst og lett. Det er en stil som kalle industriell nå og det er veldig lite koselig. Jeg har aldri likt at alt skal være "stilrent", dvs helt glatte og upersonlige flater og møbler.

Jeg blir litt oppgitt over mange av interiørbloggejentene, men noen av dem inspirerer meg også. Denne dama f.eks:

http://ninasgaleverden.blogspot.com/

(Litt mye cup cakes-greier akkurat nå etter min smak. Hva er det med disse cup cakene?!)

Jeg pusser opp nå og kikker endel i blader og blogger. Selv om jeg liker en stil har jeg ikke tenkt å henge meg opp i alt den inneholder. Men helheten er viktig.

''Jeg er en av idiotene som syns shabby chic/landlig stil er ganske fint.''

Hvorfor skulle dette være idioti? Fin shabby chic går nok aldri av moten heller, det er vel den overdrevne stilrene shabby-chic-stilen som nå er på vei ut.

''I tillegg har jeg alltid elsket overdådige kostymedramaer, så barokkmønstret tapet er elsk! Koser meg stort med interiøret i Downton Abbey f.eks. ''

Jeg elsker også kostymedramaer og gode serier fra gammel tid. En ser jo mye vakkert, selv om jeg kanskje ikke ville hatt det slik hjemme selv (kfr. Downton Abbey på NRK3 som jeg zappet innom akkurat nå!).

''Det er en stil som kalle industriell nå og det er veldig lite koselig. Jeg har aldri likt at alt skal være "stilrent", dvs helt glatte og upersonlige flater og møbler.

''

Har ikke fått med meg hva som er "industriell" stil, men ellers blir det jo i stor grad skjønnsmessig hva en legger i "stilrent " og "upersonlig". Jeg liker heller ikke interiør som ser ut som det er klippet rett ut av et interiørmagasin, særlig ikke i stuen.

''

(Litt mye cup cakes-greier akkurat nå etter min smak. Hva er det med disse cup cakene?!)''

Helt enig, har også lurt på trenden med cup cakes og lurt på hvorfor overpyntede muffins plutselig skulle bli så in! :-).

Fortsetter under...

• Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

30

• PieLill

17

• Lillemus

10

• trollemor;o)

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shilapila

''Design går av mote og man blir lei (...) for min del handler jeg billig på loppemarked'' Jeg tror poenget til Elextra er at god design har en tidløshet over seg, og blir aldri umoderne. God design har høy pris også når de er brukt, og havner bare billig på loppis dersom selger ikke vet hva h*n selger. Noen eksempler på god design er Arne Jacobsens sittemøbler, Hans Brattebøs stol Scandia, Alvor Aaltos møbler og ikke minst vase, hans kone Aino Aaltos glass/ vannmugge, Peter Opsviks Tripp-Trapp-stol osv osv.

Nå er det ikke akkurat slik design som er diskusjonsemnet i denne tråden, men motetrender.

Ellers er jeg enig i at slike ting er tidløse, men det skal en del til før jeg finner Arne Jacobsens stoler på loppemarked. Poenget mitt var at jeg liker gamle møbler fra forskjellige tidsepoker.

Jeg har et blikkskilt:) Men, jeg har laget det selv, og det har en høyst personlig tekst som kommer fra eget hode. Den får folk til å sette kaffen i halsen, så skiltet blir de det er;)

Jeg bryr meg ikke så mye om trender når det gjelder interiør. Jeg bytter ut småting, og maler om en vegg her og der, eller et møbel, men det er ikke snakk om totalt stilbytte i takt med trender for min del, altså.

''Jeg har et blikkskilt:) Men, jeg har laget det selv, og det har en høyst personlig tekst som kommer fra eget hode. Den får folk til å sette kaffen i halsen, så skiltet blir de det er;)''

Nå kjente jeg at jeg ble fryktelig nysgjerrig? :-)

Annonse

''Det kan jo ikek bare skyldes at det forholdsmessig sett var dyrere å ringe den gangen, men også at hele innstillingen til telefonering var en annen enn det er i dag.''

Det har du rett i. Man hadde stor respekt for ringekostnader, og sterk bevissthet om at man påførte andre kostnader når man brukte deres telefon. Telefonutgifter var noe man spinket og sparte på. Da var det naturlig å ikke snylte på andre.

Og telleskrittene var forholdsvis kanskje tidobbelt av det de er nå. En gang kunne du kjøpe en kroneis for en krone.

mvh

Søsteren min var et år i en fjern verdensdel som utvekslingsstudent. Det var så kriminelt dyrt å ringe da at det var noe som bare skjedde på julaften og et par andre ganger :-)

"Rikstelefon" har gått ut av språket - de unge aner ikke hva man snakker om.

''Jeg har et blikkskilt:) Men, jeg har laget det selv, og det har en høyst personlig tekst som kommer fra eget hode. Den får folk til å sette kaffen i halsen, så skiltet blir de det er;)''

Nå kjente jeg at jeg ble fryktelig nysgjerrig? :-)

''Nå kjente jeg at jeg ble fryktelig nysgjerrig? :-)''

Jeg tenker at skiltet inneholder en av tre:

* bannord

* grove sexrelaterte ord

* uforskammethet

- eller kanskje alle tre? ;-)

''Nå kjente jeg at jeg ble fryktelig nysgjerrig? :-)''

Jeg tenker at skiltet inneholder en av tre:

* bannord

* grove sexrelaterte ord

* uforskammethet

- eller kanskje alle tre? ;-)

''Jeg tenker at skiltet inneholder en av tre:

* bannord

* grove sexrelaterte ord

* uforskammethet

- eller kanskje alle tre? ;-)''

Sannsynligvis. Er det kult å ha det på veggen? Kjenner jeg føler meg fryktelig gammel nå.

''Jeg tenker at skiltet inneholder en av tre:

* bannord

* grove sexrelaterte ord

* uforskammethet

- eller kanskje alle tre? ;-)''

Sannsynligvis. Er det kult å ha det på veggen? Kjenner jeg føler meg fryktelig gammel nå.

Det har jo vært geriljabroderier et par års tid nå, men har ikke tatt av like mye som de store bokstavene blant annet:

http://4.bp.blogspot.com/_uSwd1sCdex0/SyFONFIoVRI/AAAAAAAAAuE/KDNh4N84QUg/s400/n533985665_1385240_6781.jpg

Scorer på to punkter, gitt. Her er både madonna og microfiber!

Førstnevnte har en spesiell historie, og er omtrent det eneste nipset i stua. Teflonsofaen beholder jeg helt til jeg ikke har små unger mer. Jeg har velsigna det fantastiske stoffet mer enn en gang, og ikke om jeg kvitter meg med det av reint motemessige eller estetiske hensyn!

Men den syreluta kjøpmannsdisken har blitt arbeidsbenk i garasjen.

Ett eller annet sted i tråden her sier du noe om at god design aldri blir umoderne eller noe i den dur, og det kom jeg til å tenke på da jeg scrollet nedover finn-annonsene i antikvitetsrubrikken.

Denne osteklokka fra Benny Motzfeldt synes jeg passer på det. Man ser jo godt at den ikke er moderne, men jeg synes den har en vakker og tidløs eleganse (om enn noe upraktisk mtp oppbevaring?)

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=30888202

Men så kom jeg til denne finske vasen, og selv om det er veldig mye lekkert fra finske designere, synes jeg ikke denne vasken er pen - ei helle tidløs.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=31393835

Ett eller annet sted i tråden her sier du noe om at god design aldri blir umoderne eller noe i den dur, og det kom jeg til å tenke på da jeg scrollet nedover finn-annonsene i antikvitetsrubrikken.

Denne osteklokka fra Benny Motzfeldt synes jeg passer på det. Man ser jo godt at den ikke er moderne, men jeg synes den har en vakker og tidløs eleganse (om enn noe upraktisk mtp oppbevaring?)

Men så kom jeg til denne finske vasen, og selv om det er veldig mye lekkert fra finske designere, synes jeg ikke denne vasken er pen - ei helle tidløs.

Annonse

Gjest Elextra

Enig på begge punkter. Men det er jo ikke all "design" som er god design, og jeg har mine tvil om nederste vasen noen gang har gått i denne kategorien :-).

Uansett vil jo smak og behag alltid spille en viss rolle.

Det har jo vært geriljabroderier et par års tid nå, men har ikke tatt av like mye som de store bokstavene blant annet:

http://4.bp.blogspot.com/_uSwd1sCdex0/SyFONFIoVRI/AAAAAAAAAuE/KDNh4N84QUg/s400/n533985665_1385240_6781.jpg

''Det har jo vært geriljabroderier et par års tid nå, men har ikke tatt av like mye som de store bokstavene blant annet:''

Jeg ser ikke sjarmen med de der heller, men det er nå meg. :o) Har fått med meg at det skal være veldig tøft da. *rister på hodet*

Gjest Tatjana

''Det har jo vært geriljabroderier et par års tid nå, men har ikke tatt av like mye som de store bokstavene blant annet:''

Jeg ser ikke sjarmen med de der heller, men det er nå meg. :o) Har fått med meg at det skal være veldig tøft da. *rister på hodet*

Jeg synes det er utrolig kjedelig å brodere, så hvis jeg først måtte gjøre det hadde jeg nok gått for noe slikt geriljabroderi. For å gjøre prosessen litt mindre kjedelig. Jeg hadde dog aldri hengt noe slikt på veggen. Sannsynligheten er stor for at jeg aldri hadde blitt ferdig heller...

Jeg forstår ikke hvorfor det oppfattes så negativt å være interessert i estetikk i interiør og ikke bare i funksjon.

Det er ikke det jeg snakker om, jeg liker jo å ha fine ting, men å bruke så vanvittig mye penger på det.... DET skjønner jeg ikke.

Gjest Elextra

Det er ikke det jeg snakker om, jeg liker jo å ha fine ting, men å bruke så vanvittig mye penger på det.... DET skjønner jeg ikke.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så merkelig å vektlegge fint (og gjerne dyrt) interiør høyere enn f.eks. bil, klær, dyre hobbyer, eller alt hva noen velger å vruke penger på. For de fleste er det snakk om prioritering.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så merkelig å vektlegge fint (og gjerne dyrt) interiør høyere enn f.eks. bil, klær, dyre hobbyer, eller alt hva noen velger å vruke penger på. For de fleste er det snakk om prioritering.

ja, nettopp, og JEG syns det er tullete å bruke feks 10 000 på ei lampe. Så finnes det nok de som syns at jeg er tullete som bruker 15 000 på en trompet.... sant?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...