Gå til innhold

Har dere hatt noen kollegaer fra helvete?

Anbefalte innlegg

Gjest vanskelig kollega

Jeg er nok en naiv person. Jeg tror det beste om folk. Men etter å ha vært i den jobben jeg hadde så må jeg revurdere mitt virkelighetsbilde. Jeg opplevde blant annet at en kollega ga meg skylden for noe jeg ikke hadde gjort, selv om hun visste at en annen kollega sto bak dette. Hun og den andre kollegaen hadde tydeligvis gått sammen og laget en felle for meg, hvor jeg fikk en ordre om å endre på en rutine, uten å få gehør for at jeg ikke var enig i det. Da jeg protesterte så grep den andre kollegaen inn med makt, så jeg ble rimelig paff. Det handlet om medisineringen til en pasient, noe jeg synes er ganske så alvorlig. Hun rapporterte derfor rett til ledelsen at jeg ikke kunne reglene rundt dette. Hun hadde også rapport mye annet, som hun ikke hadde tatt opp med meg.

Jeg jobber et annet sted nå, og forsøker å legge dette bak meg, men sliter fortsatt litt med tryggheten. Hvor ofte forekommer slike kollegaer? Jeg har hørt andre fortelle noen skrekkhistorier men jeg håper virkelig ikke at jeg blir utsatt for noe sånt igjen. Har dere noen historier?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371835-har-dere-hatt-noen-kollegaer-fra-helvete/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vanskelig kollega

Har aldri opplevd det med kolleger, men opplever urimelige og negative ting med sjefen som setter sine spor.

Leit å høre om din situasjon, og den høres alvorlig ut :(

i ettertid er jeg veldig glad for at jeg ikke jobbet fulltid der. Jeg vet ikke hvordan det ville vært for meg hvis jeg måtte tilbringe mer tid sammen med disse kollegaene. . Jeg var heldig og hadde fått meg en ny jobb rett før dette. Så jeg kunne bare slutte.

Gjest ambrose

i ettertid er jeg veldig glad for at jeg ikke jobbet fulltid der. Jeg vet ikke hvordan det ville vært for meg hvis jeg måtte tilbringe mer tid sammen med disse kollegaene. . Jeg var heldig og hadde fått meg en ny jobb rett før dette. Så jeg kunne bare slutte.

Det endte jo tross alt bra da skjønner jeg ;)

og så lærte du noe av det - være mindre naiv ;) Ta det med deg!

Usikker på om jeg skjønte situasjonen. Ble du tvunget med makt til å bryte reglene på arbeidsplassen? For å så bli sladret på ved å bryte denne regelen/rutinen?

Hørtes drøyt ut ja. Hvordan kan denne kollegaen din ha hatt makt til å tvinge deg til noe sånt? Fikk du sparken eller sa du opp som følge av dette?

Vi hører jo titt og ofte om mobbing på arbeidsplassen. Det blir bare ikke like tydelig når det dreier seg om voksne folk på en anstendig arbeidsplass. Ser derimot ut som du har blitt utsatt for dette på det groveste! Du kunne ha anmeldt det!

Gjest vanskelig kollega

Usikker på om jeg skjønte situasjonen. Ble du tvunget med makt til å bryte reglene på arbeidsplassen? For å så bli sladret på ved å bryte denne regelen/rutinen?

Hørtes drøyt ut ja. Hvordan kan denne kollegaen din ha hatt makt til å tvinge deg til noe sånt? Fikk du sparken eller sa du opp som følge av dette?

Vi hører jo titt og ofte om mobbing på arbeidsplassen. Det blir bare ikke like tydelig når det dreier seg om voksne folk på en anstendig arbeidsplass. Ser derimot ut som du har blitt utsatt for dette på det groveste! Du kunne ha anmeldt det!

''Usikker på om jeg skjønte situasjonen. Ble du tvunget med makt til å bryte reglene på arbeidsplassen? For å så bli sladret på ved å bryte denne regelen/rutinen?

''

Det tok tid før jeg forsto hvordan det hang sammen selv.Jeg fikk først en beskjed eller ordre fra hun jeg jobbet sammen med (vi var to personer på en bruker) om at jeg skulle vente med å gi brukeren mat før medisinen var gitt, noe som er vanlig instruks siden medisinen måtte blandes i maten. Så kom det en annen kollega som ga meg en motsatt ordre, om å gi brukeren mat først, selv uten medisin. Jeg protesterte fordi jeg hadde fått en annen ordre, men hun grep inn med makt og begynte å mate dette barnet ( som ikke hadde kognitive evner til å si fra selv). Hun jobbet fulltid og jeg jobbet deltid, så hun sto over meg i rang. Og hvis den personen da griper inn med makt, skal jeg da slå tilbake ? Så stakk hun og den kollegaen jeg primært jobbet sammen med var rasende fordi jeg ikke hadde fulgt hennes ordre... Jeg fortalte situasjonen og hun mente at det var jeg som ikke hadde forstått det. Da hun andre kollegaen kom tilbake så jeg at de sto og tisket og hvisket i krokene. Så det var et slags komplott, det er jeg ikke i tvil om.

Så ble jeg rapportert til ledelsen hvor hun tydeligvis også hadde rapport en del andre ting som ikke hadde blitt tatt opp med meg. Denne ledelsen her var jo ganske blåst kan man si. Jeg fikk høre at jeg hadde selvhevdelsesproblemer når jeg fortalte hvordan det hang sammen.

Så jeg sluttet på dagen. Det var vel like greit.

Annonse

Gjest vanskelig kollega

Jeg skulle gjerne ha anmeldt det- hvis det fantes beviser. Uten det så hadde det vært mitt ord mot hennes.

Men det var en ledelse som var helt fjern, og som ikke hadde noen aning om hva som foregikk på arbeidsplassen og blant deres ansatte. Jeg fikk blant annet høre at en tilbakemelding om at det var kommunikasjonsproblemer på arbeidsplassen ikke stemte, fordi de ikke hadde hørt noen andre si det !

''Usikker på om jeg skjønte situasjonen. Ble du tvunget med makt til å bryte reglene på arbeidsplassen? For å så bli sladret på ved å bryte denne regelen/rutinen?

''

Det tok tid før jeg forsto hvordan det hang sammen selv.Jeg fikk først en beskjed eller ordre fra hun jeg jobbet sammen med (vi var to personer på en bruker) om at jeg skulle vente med å gi brukeren mat før medisinen var gitt, noe som er vanlig instruks siden medisinen måtte blandes i maten. Så kom det en annen kollega som ga meg en motsatt ordre, om å gi brukeren mat først, selv uten medisin. Jeg protesterte fordi jeg hadde fått en annen ordre, men hun grep inn med makt og begynte å mate dette barnet ( som ikke hadde kognitive evner til å si fra selv). Hun jobbet fulltid og jeg jobbet deltid, så hun sto over meg i rang. Og hvis den personen da griper inn med makt, skal jeg da slå tilbake ? Så stakk hun og den kollegaen jeg primært jobbet sammen med var rasende fordi jeg ikke hadde fulgt hennes ordre... Jeg fortalte situasjonen og hun mente at det var jeg som ikke hadde forstått det. Da hun andre kollegaen kom tilbake så jeg at de sto og tisket og hvisket i krokene. Så det var et slags komplott, det er jeg ikke i tvil om.

Så ble jeg rapportert til ledelsen hvor hun tydeligvis også hadde rapport en del andre ting som ikke hadde blitt tatt opp med meg. Denne ledelsen her var jo ganske blåst kan man si. Jeg fikk høre at jeg hadde selvhevdelsesproblemer når jeg fortalte hvordan det hang sammen.

Så jeg sluttet på dagen. Det var vel like greit.

Du er ikke lavere enn henne i rang og hun har ingen "makt" over deg selv om hun jobber fulltid og du deltid.

Kan nesten høres ut som denne kollegaen og skyldte på deg da hun ble avslørt? Uansett drøyt.

Og bare det at kolleger tilsynelatende står og tisker og hvisker om deg og en tydelig form for mobbing!

Skjønner godt at dette har gått inn på deg! Derimot godt å høre at du har kommet deg videre og forhåpentligvis fått denne arbeidsplassen på avstand.

Leit at du har hatt en slik opplevelse. Bra at du kom deg vekk i en fei. Slikt nytter ikke å sloss mot om ledelsen også er på trynet.

Selv har jeg hatt noen erfaringer med både forskrudde kolleger og sjefer. Tar litt tid å riste av seg, men på sikt blir man sterkere og klokere. Selvsagt viktig å komme seg raskt vekk fra slike arbeidsforhold om situasjonen er fastlåst.

mvh

Jeg arbeidet et sted der det kom en nyansatt som gjorde sitt beste for å overta hele arbeidsplassen.

Vedkommende hadde sagt hun var veldig flink i det dataprogrammet vi brukte - noe hun absolutt ikke var. Dette medførte mye ekstraarbeid for oss andre.

Første dagen på jobb startet hun også med omorganisering, som vi andre som jobbet der pent måtte gå med på. Vi ønsket jo å få henne til å føle seg velkommen, men det hele ble alt for mye.

Denne dama hadde ikke evne til å lytte til andre eller til å være ydmyk i noen situasjoner. Hun kunne alt, visste alt og var bedre enn alle andre.

Jeg var sjeleglad da jeg skulle flytte noen mnd etter at hun ble ansatt.

Jeg har vel ikke hatt så mange kolleger, men jeg har opplevd mye rart fra folk jeg har et samarbeid med. En stjal hele prosjektet mitt. Noe jeg jobbet med ved siden av det han og jeg jobbet sammen om, altså. Det var noe jeg hadde jobbet med lenge, og han stjal hele greia, og gikk rett ut og annonserte at "det og det" snart ville komme, med seg selv som opphavsmann. Da var jo hele prosjektet dødt for min del, for jeg ville jo bare bli oppfattet som en hermegås hvis jeg kom med det samme som han hadde annonsert at han hadde på gang.

Gjest vanskelig kollega

Ærlig talt. Vær mindre naiv? Man vil da tro det beste om mennesker til det motsatte er bevist?

'' Ærlig talt. Vær mindre naiv? Man vil da tro det beste om mennesker til det motsatte er bevist?

'

Det er trist men også god lærdom å bli minnet på at enkelte mennesker ikke eier skam i livet.

Annonse

Gjest vanskelig kollega

Du er ikke lavere enn henne i rang og hun har ingen "makt" over deg selv om hun jobber fulltid og du deltid.

Kan nesten høres ut som denne kollegaen og skyldte på deg da hun ble avslørt? Uansett drøyt.

Og bare det at kolleger tilsynelatende står og tisker og hvisker om deg og en tydelig form for mobbing!

Skjønner godt at dette har gått inn på deg! Derimot godt å høre at du har kommet deg videre og forhåpentligvis fått denne arbeidsplassen på avstand.

'' Skjønner godt atdette har gått inn på deg! Derimot godt å høre at du har kommet deg videre og forhåpentligvis fått denne arbeidsplassen på avstand.

''

I ettertid så er jeg sjeleglad for at jeg ikke jobbet fulltid i denne stillingen. Hvilke skadeomfang ville dette ha fått ? Nei dette er definitivt den aller verste arbeidsplassen jeg satt min fot i.

Det ironiske er at denne bedriften er en IA-bedrift. Hvis jeg ikke har misforstått noe så skal de jobbe med inkluderende arbeidsliv. Det gjelder vel ikke bare utvidede sykemeldinger? Det handlet vel om psykososialt arbeidsmiljø også?

Jeg arbeidet et sted der det kom en nyansatt som gjorde sitt beste for å overta hele arbeidsplassen.

Vedkommende hadde sagt hun var veldig flink i det dataprogrammet vi brukte - noe hun absolutt ikke var. Dette medførte mye ekstraarbeid for oss andre.

Første dagen på jobb startet hun også med omorganisering, som vi andre som jobbet der pent måtte gå med på. Vi ønsket jo å få henne til å føle seg velkommen, men det hele ble alt for mye.

Denne dama hadde ikke evne til å lytte til andre eller til å være ydmyk i noen situasjoner. Hun kunne alt, visste alt og var bedre enn alle andre.

Var hun ansatt som leder da?

Gjest vanskelig kollega

''

''

Det er lettere å kunne leve med det, om personen viser seg å være ubehagelig ,men behandler alle like dårlig. Men når bare noen få merker det og vedkommende setter folk opp mot hverandre blir det veldig ubehagelig.

Nei heretter skal jeg være mer kritisk med tanke på jobber jeg går inn i. Hvis jeg får en dårlig magefølelse så skal jeg prøve å styre unna stedet.

Gjest vanskelig kollega

Leit at du har hatt en slik opplevelse. Bra at du kom deg vekk i en fei. Slikt nytter ikke å sloss mot om ledelsen også er på trynet.

Selv har jeg hatt noen erfaringer med både forskrudde kolleger og sjefer. Tar litt tid å riste av seg, men på sikt blir man sterkere og klokere. Selvsagt viktig å komme seg raskt vekk fra slike arbeidsforhold om situasjonen er fastlåst.

mvh

takk for støtten :)

'' Skjønner godt atdette har gått inn på deg! Derimot godt å høre at du har kommet deg videre og forhåpentligvis fått denne arbeidsplassen på avstand.

''

I ettertid så er jeg sjeleglad for at jeg ikke jobbet fulltid i denne stillingen. Hvilke skadeomfang ville dette ha fått ? Nei dette er definitivt den aller verste arbeidsplassen jeg satt min fot i.

Det ironiske er at denne bedriften er en IA-bedrift. Hvis jeg ikke har misforstått noe så skal de jobbe med inkluderende arbeidsliv. Det gjelder vel ikke bare utvidede sykemeldinger? Det handlet vel om psykososialt arbeidsmiljø også?

''Det ironiske er at denne bedriften er en IA-bedrift. Hvis jeg ikke har misforstått noe så skal de jobbe med inkluderende arbeidsliv. Det gjelder vel ikke bare utvidede sykemeldinger? Det handlet vel om psykososialt arbeidsmiljø også?''

IA-systemet er først og fremst et papir- og dokumentsystem. Det fungerer aldeles utmerket som kamuflasje for alt som ikke fungerer.

Man lager et kart slik man vil terrenget skal være. Stemmer ikke kart og terreng overens, lyver terrenget.

mvh

Gjest vanskelig kollega

''Det ironiske er at denne bedriften er en IA-bedrift. Hvis jeg ikke har misforstått noe så skal de jobbe med inkluderende arbeidsliv. Det gjelder vel ikke bare utvidede sykemeldinger? Det handlet vel om psykososialt arbeidsmiljø også?''

IA-systemet er først og fremst et papir- og dokumentsystem. Det fungerer aldeles utmerket som kamuflasje for alt som ikke fungerer.

Man lager et kart slik man vil terrenget skal være. Stemmer ikke kart og terreng overens, lyver terrenget.

mvh

Vet du noe om hvor mye økonomisk støtte en bedrift får for å være alt mulig annet enn inkluderende?

Jeg leste en stillingsannonse for bedriften. Det lød så her : " du kommer garantert til å trives her, for makan til arbeidsplass skal du lete lenge etter !"

ja makan til arbeidsplass !! Det er jeg i hvertfall enig i ;)

Vet du noe om hvor mye økonomisk støtte en bedrift får for å være alt mulig annet enn inkluderende?

Jeg leste en stillingsannonse for bedriften. Det lød så her : " du kommer garantert til å trives her, for makan til arbeidsplass skal du lete lenge etter !"

ja makan til arbeidsplass !! Det er jeg i hvertfall enig i ;)

Humrer...

:-)

Noe av det som har hjulpet meg mest i slike situasjoner har vært å definere problemet som noe utenfor meg selv. Det er altså ikke meg det er noe grunnleggende galt med. Jeg har hatt mer hell med å navigere rundt problemet enn å konfrontere det.

Håndtere det litt som man gjør med en bil eller vaskemaskin som ikke funker etter oppskriften, men som ikke kan skiftes ut for øyeblikket: Det burde vært fullstendig unødvend og gjøre disse tingene, men for øyeblikket er det slik man må gjøre.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...