Gå til innhold

Når vi snakker om interiør

Anbefalte innlegg

Vi bygde hus i 1997, og har kjøkkeninnredning i lys eik, flatene er det noen freste buete spor på. Benkeplaten er i eikelaminat, og kjøkkengpolvet er eikeparkett.

Veggene ble malt hvite (chi) i fjor høst, og vi har lys grå persienner. Flisene over benken går stort sett i beige med litt blått i (hadde mørkebøå tapet før).

Ungene synes vi har et håpløst gammeldags kjøkken, men vi gidder ikke betale i dyre dommer for helt nytt kjøkken, slik enkelte av naboene gjør. Men vi kunne jo ha malt skapene?

Hvordan ville det bli, tror dere, med lyse skapdører og skap til dette kjøkkenet?

Eller skal vi beholde eikekjøkkenet slik det er, naturelle, og heller bare være litt kjipe? Ingen av oss er særlig interessert i interiør (eller, ungene er jo det da) - men det ble fint med lys stue og kjøkken i fjor :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371838-n%C3%A5r-vi-snakker-om-interi%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nickløsheletida

''Hvordan ville det bli, tror dere, med lyse skapdører og skap til dette kjøkkenet?''

Jeg ville ikke ha malt. Jeg tror jeg ville blitt frustrert over flekker og fingermerker og angret meg ganske fort.

Hva er galt med eik? Jeg synes kjøkkenet deres høres varm og koselig ut. Jeg liker eik.

''Hvordan ville det bli, tror dere, med lyse skapdører og skap til dette kjøkkenet?''

Jeg ville ikke ha malt. Jeg tror jeg ville blitt frustrert over flekker og fingermerker og angret meg ganske fort.

Hva er galt med eik? Jeg synes kjøkkenet deres høres varm og koselig ut. Jeg liker eik.

Hva som er galt med eik? Nei, egentlig liker vi det jo, men jeg er jo enig med ungene at det ikke ser så moderne ut. Det er likeom litt gammledags (i ungenes øyne i alle fall, for meg er jo 15 år ingen alder....).

Ja, det er lunt og koselig. Ungene vil helst ha huset her stilig og moderne, men jeg og min kjære er ikke akkurat stilig og moderne av oss... ;-)

Hva som er galt med eik? Nei, egentlig liker vi det jo, men jeg er jo enig med ungene at det ikke ser så moderne ut. Det er likeom litt gammledags (i ungenes øyne i alle fall, for meg er jo 15 år ingen alder....).

Ja, det er lunt og koselig. Ungene vil helst ha huset her stilig og moderne, men jeg og min kjære er ikke akkurat stilig og moderne av oss... ;-)

Vent et par tre år så er det moderne igjen.

Gjest ambrose

Jeg ville ikke ha malt det. Eik er jo dyrt også. La ungene få være med å bestemme farger på rommet sitt feks. Det vile jeg gjort, og så måtte de bare ha levd med et "umoderne" kjøkken.

Gjest Elextra

Hos mine foreldre har de samme furuskap på kjøkkenet som da huset ble bygget på sekstitallet. THEN we're talking...! :-).

Eik er penere og mer solid enn furu, og jeg ville ikke malt det, tror jeg. Nå er det moderne med hvitt kjøkken, om et par år er det noe helt annet. Eik er dessuten praktisk på den måten at hverken flekker/fingermerker eller eventuelle hakk synes særlig godt, i motsetning til på malte flater.

Annonse

Ville ikke malt et eikekjøkken. Men kanskje vurdert nye benkeplate og/eller knotter?

Ja, nye knotter hadde kanskje vært noe! Et par av de er faktisk irriterende dårlige nå. Synes det er fint med sånne rette lange, i stedet for runde knotter som vi har nå. Men hvordan blir egentlig det - kan en bruke de samme hullene da?

Hva slags håndtak/knotter passer til 15 år gammel eik da tro?

Ja, nye knotter hadde kanskje vært noe! Et par av de er faktisk irriterende dårlige nå. Synes det er fint med sånne rette lange, i stedet for runde knotter som vi har nå. Men hvordan blir egentlig det - kan en bruke de samme hullene da?

Hva slags håndtak/knotter passer til 15 år gammel eik da tro?

''Men hvordan blir egentlig det - kan en bruke de samme hullene da?''

Vanligvis ja. Mulig dere må bore opp de gamle hullene dersom de er litt små. Vi måtte faktisk bygge ut med en liten treflis på ca. 3-4 mm på innsiden av frontene på skuffene for skruene på de nye knottene var så lange.

Det er verre om du skal skifte ut håndtak med to skruhull og ikke har lyst på masse sparkling og maling... Det finnes to standarder i størrelse på mellomrom mellom hullene fant jeg ut og sikkert en drøss som har utstandard mål.

Jeg liker ikke eik og hadde malt det så fort jeg kunne. :o) Jeg har alltid likt hvite kjøkken da, så det er ikke noe jeg er farget av moten på akkurat.

Kjæresten hadde furukjøkken og vi malte det hvitt for et par år siden og det ble så fint og lyst at. :o) Med smijernshåndtak. ;o)

Vi har hus fra 65, så da vi flyttet inn i 97 var kjøkkenet høyt på prioriteringslisten kan du si... Vi fikk endelig skiftet kjøkken i 99, og det ble eikekjøkken, sikkert noe lignende det dere har. Vi har et tarmkjøkken Langt rom med dør i hver ende og skap/benk på hver side. Spisestue rett utenfor, så vi har ikke spiseplass på kjøkkenet. Vi har utnyttet plassen godt, så det er skap og overskap hele veien bortover (bortsett fra kjøleskap, komfyr etc da). Det blir veldig mye eik! Jeg tenker stadig at det hadde vært kult å få dette malt, men i neste øyeblikk tenker jeg nettopp at flekker og avskalling synes så sykt mye bedre på et lyst kjøkken, så foreløbig lar vi det være. Vi fiksa det ene badet i 97, med hvite skapdører. Skiftet alle skapdørene i fjor fordi de var blitt så stygge...

Annonse

Gjest - ingoen -

Vi overtok for noen år siden et hus som hadde et stort, flott Bolett eikekjøkken (lys eik) fra 1990, med krydderhylle og en slik endehylle med buede hylleplater. Kjøkkenet var i god stand ( kvalitet, vet du!), så vi ville ikke rive det ut.

Dette gjorde vi:

- malte over flisene i en kremfarge (ble kvitt fruktmønsteret!)

- lot den mellombrune laminerte benkeplata være som den var. Den ser helt fin ut og ikke slitt i det hele tatt.

- skrudde ned alle skapdørene og malte selve kjøkkenskroget i samme lyse farge som flisene

- brukte lakkbeis i farge teak og beiste ett strøk på skapdørene

- tok av "gjerdene"/gelenderet på krydderhyllene, slik at hyllene over ventilatoren ble åpne

- kjøpte nye knotter fra Ikea i stål

- ny ventilator i stål ( den gamle var hvit og STOR)

- ny tapet på veggene (ble kvitt rosa blomstertapet.

- hadde hvitevarer i stål fra før

Vi er strålende fornøyd med resultatet og har fått mye skryt for kjøkkenet vårt. Noen har til og med spurt om vi har kjøpt nytt. Prosessen var pyton (merk! Jeg er ikke særlig glad i oppussingsarbeid), for det krevde en god del egeninnsats, men det kostet ikke særlig mye. Jeg er veldig fornøyd med stilen på kjøkkenet vårt nå; litt koselig og lunt (eelsker teakfarge) og samtidig moderne.

Behold kjøkkenet sin trestruktur på en eller annen måte, ikke mal over kvalitetskjøkken i eik!

Vi overtok for noen år siden et hus som hadde et stort, flott Bolett eikekjøkken (lys eik) fra 1990, med krydderhylle og en slik endehylle med buede hylleplater. Kjøkkenet var i god stand ( kvalitet, vet du!), så vi ville ikke rive det ut.

Dette gjorde vi:

- lot den mellombrune laminerte benkeplata være som den var. Den ser helt fin ut og ikke slitt i det hele tatt.

- skrudde ned alle skapdørene og malte selve kjøkkenskroget i samme lyse farge som flisene

- tok av "gjerdene"/gelenderet på krydderhyllene, slik at hyllene over ventilatoren ble åpne

Vi er strålende fornøyd med resultatet og har fått mye skryt for kjøkkenet vårt. Noen har til og med spurt om vi har kjøpt nytt. Prosessen var pyton (merk! Jeg er ikke særlig glad i oppussingsarbeid), for det krevde en god del egeninnsats, men det kostet ikke særlig mye. Jeg er veldig fornøyd med stilen på kjøkkenet vårt nå; litt koselig og lunt (eelsker teakfarge) og samtidig moderne.

Behold kjøkkenet sin trestruktur på en eller annen måte, ikke mal over kvalitetskjøkken i eik!

''Behold kjøkkenet sin trestruktur på en eller annen måte, ikke mal over kvalitetskjøkken i eik!''

Smaken er som baken, jeg har aldri likt eik, synes det blir alt for mørkt og mektig på en måte. Hadde jeg flyttet inn et sted med eikekjøkken hadde jeg enten malt det eller revet det ut så fort som mulig.

Dette gjorde vi:

Dette hørtes veldig fint ut :-)

Kunne tenke meg at det kunne bli noe sånt hvis vi skulle gjøre noe.

Dette gjorde vi:

'' tok av "gjerdene"/gelenderet på krydderhyllene, slik at hyllene over ventilatoren ble åpne''

Hvis prust har slike "pyntelisterr", typisk profilerte, på toppen av skapene kan hun sikkert med fordel fjerne dem og få en mer moderne 'look'

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...