Gå til innhold

Finnes det en malermester her?

Anbefalte innlegg

Gjest pusseroppselv

Jeg får for ikke til pussingen av sparkelen på gipsplateovergangene :(

Jeg pusset opp et par rom for noen år siden og la merke til at overgangene på gipsplatene syntes igjennom glassfiberstria når sollyset kom inn i rommet.

Det er snakk om en ørliten nivåforskjell på selve gipsoverflaten og sparkelflaten, dvs at det synes en bitteliten "skygge" der gipsplaten skrår inn. Jeg sparkler og pusser, men enda hvor sikker jeg er på at nå er det bra så får jeg den lille nivåforskjellen. Er det noen tips på å få overgangen 100 % rett?

Og et spørsmål til jeg håper noen kan hjelpe meg med: jeg skal legge strie rett på sponplater på en vegg og kjøpte meg et spann med heftgrunn for å få bedre feste for limet/strien. Nå la jeg merke til at heftgrunnen ikke var oljebasert, men vann. Kan denne heftgrunnen gjøre så limet ikke setter seg skikkelig siden den er vannbasert, og ikke olje?

Håper det er noen malermestere der ut som kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371855-finnes-det-en-malermester-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke malermester, men har alltid brukt en slags "strimmel" når jeg sparkler skjøten mellom gipsplater. Det ligger gode beskrivelser av fremgangsmåten på nett, jeg husker ikke hvor men ville startet med å se hva malingsprodusentene og maxbo etc har lagt ut av instruksjoner.

Det med sponplatene har jeg ikke peiling på, men innbiller meg at det ikke har betydning om du har brukt olje- eller vannbasert heftgrunn. Det er jo for å heft du bruker den, og det tror jeg du oppnår uansett.

Håper det er en eller annen malermester som kan gi deg litt mer kompetente svar :-)

Gjest pusseroppselv

Jeg er ikke malermester, men har alltid brukt en slags "strimmel" når jeg sparkler skjøten mellom gipsplater. Det ligger gode beskrivelser av fremgangsmåten på nett, jeg husker ikke hvor men ville startet med å se hva malingsprodusentene og maxbo etc har lagt ut av instruksjoner.

Det med sponplatene har jeg ikke peiling på, men innbiller meg at det ikke har betydning om du har brukt olje- eller vannbasert heftgrunn. Det er jo for å heft du bruker den, og det tror jeg du oppnår uansett.

Håper det er en eller annen malermester som kan gi deg litt mer kompetente svar :-)

Takk for svar Frosken :) Jeg har lagt sånn strimmel i overgangen, men sliter med at hele sparkelbredden ikke blir 100 % på linje med gipsoverflaten(mulig jeg pusser for hardt - gang på gang). Mulig jeg bruker feil pusseutstyr?

Skal sjekke etter videoer...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...