Gå til innhold

Jobb-relatert, teit problem

Anbefalte innlegg

Tidligere i år fikk jeg tilbud om en jobb jeg godt kunne tenke meg, da den er relevant til utdannelsen jeg tar for øyeblikket og ellers interessant. Arbeidstidene er dog ille og med to små barn, så ble det umulig å arrangere barnepass uten god informasjon fra arbeidsgiver. Først snakket vi på telefon, hvor jeg forklarte problemet og behovet, uten at jeg ble noe klokere. Deretter sendte de et brev hvor de ba meg gi en startdato, som jeg besvarte med de samme spørsmålene som tidligere og beskjed om at jeg måtte takke nei om jeg ikke fikk vite det jeg trengte før jeg ordnet med barnehage osv. Dette brevet svarte de aldri på og jeg kontaktet de ikke videre.

Nå har samboeren min byttet type jobb innenfor firmaet sitt og vil ha fleksi-tid, så jeg ringte opp firmaet igjen. Jeg forklarte at omstendighetene hadde forandret seg og at jeg var tilgjengelig om de ønsket det og fikk ledige stillinger i framtiden. Kontakten min var VELDIG sur. Hun mente jeg hadde sviktet når jeg ikke ga de en startdato eller klart svar i forhold til stillingen for noen måneder siden, men det er jo overhodet ikke slik jeg oppfatter situasjonen. Hun mente hun aldri hadde mottat mitt siste brev (men jeg leverte det personlig) og at jeg hadde satt henne i en vanskelig situasjon.

Der og da, på telefonen, beklaget jeg selvfølgelig som best jeg kunne. Jeg er tross alt på søken etter jobb og hun sa hun skulle snakke med den som er ansvarlig for ansettelser, "men da måtte hun jo finne fram mappen min igjen og alt...". I ettertid har det plaget meg at jeg nå blir sett på som uansvarlig og upålitelig, på tross av at jeg var ganske klar på mine behov både på intervjuet og i ansettelsesprosessen.

Skal jeg si noe mer om dette eller skal jeg la det ligge? Hva gjør jeg om hun kommer tilbake med et "nei, vi er ikke interessert", skal jeg da forsvare min posisjon i håp om et annet svar?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371884-jobb-relatert-teit-problem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et spørsmål er om du ønsker å jobbe der når de surrer slik allerede før du har tatt jobben. Hvordan vil 'missforståelser' takles når du er inne i systemet?

mvh

Ja, det tenker jeg selvfølgelig også på, men minner om at jeg bor i England og det er nedgangstider. Vi velger og vraker ikke i jobber, akkurat :(

Jeg kanskje jeg hadde valgt å skrive et brev. Vise til telefonsamtalen, beklage at det tydeligvis hadde oppstått misforståelser (og om du har kopi av ditt forrige brev kan du jo legge ved det). Informere om at du nå er i en noe annen situasjon som følge av din manns jobb og si at du evt. kan kontaktes hvis de trenger vikar for en kortere eller lengre periode.

Ja, det tenker jeg selvfølgelig også på, men minner om at jeg bor i England og det er nedgangstider. Vi velger og vraker ikke i jobber, akkurat :(

Nei, man kan ikke alltid vrake og velge.

Sannsynligvis er dette et utslag av at vedkommende du har å gjøre med har gjort feil og dekker over det med å angripe deg. Hvordan man takler det innen engelsk bedriftskultur er jeg sannelig ikke sikker på. Vil vedkommende være over eller under deg i rang om du begynte å jobbe der?

mvh

Jeg kanskje jeg hadde valgt å skrive et brev. Vise til telefonsamtalen, beklage at det tydeligvis hadde oppstått misforståelser (og om du har kopi av ditt forrige brev kan du jo legge ved det). Informere om at du nå er i en noe annen situasjon som følge av din manns jobb og si at du evt. kan kontaktes hvis de trenger vikar for en kortere eller lengre periode.

Hun tilbød meg øyeblikkelig å være vikar i ferier, men med mindre jeg får garantert 16 timer per uke, så har jeg ikke råd til barnepass i disse periodene. (Barnepass her koster opptil 10 000 kroner måneden.)

Jeg har tenkt på å skrive et slik brev, så om du er enig i at det er en god ide, så gjør jeg det. Da framstår jeg i alle tilfeller ryddig nå. Kopi av brevet har jeg dessverre ikke (kunne ikke falle meg inn at det ville være nødvendig).

Annonse

Nei, man kan ikke alltid vrake og velge.

Sannsynligvis er dette et utslag av at vedkommende du har å gjøre med har gjort feil og dekker over det med å angripe deg. Hvordan man takler det innen engelsk bedriftskultur er jeg sannelig ikke sikker på. Vil vedkommende være over eller under deg i rang om du begynte å jobbe der?

mvh

''Sannsynligvis er dette et utslag av at vedkommende du har å gjøre med har gjort feil og dekker over det med å angripe deg. Hvordan man takler det innen engelsk bedriftskultur er jeg sannelig ikke sikker på.''

Vel, samboeren min (som er britisk) sa han hadde protestert tydeligere på kritikken som var urettferdig, men som han sa: "Så har jeg nå heller ikke blitt forfremmet de siste tre årene." ;)

''Vil vedkommende være over eller under deg i rang om du begynte å jobbe der?''

Over, i den forstand at hun er HR manager, så hun vil ha med lønnen min og andre administrative greier å gjøre.

Hun tilbød meg øyeblikkelig å være vikar i ferier, men med mindre jeg får garantert 16 timer per uke, så har jeg ikke råd til barnepass i disse periodene. (Barnepass her koster opptil 10 000 kroner måneden.)

Jeg har tenkt på å skrive et slik brev, så om du er enig i at det er en god ide, så gjør jeg det. Da framstår jeg i alle tilfeller ryddig nå. Kopi av brevet har jeg dessverre ikke (kunne ikke falle meg inn at det ville være nødvendig).

''Kopi av brevet har jeg dessverre ikke (kunne ikke falle meg inn at det ville være nødvendig).''

Man må alltid ha kopi av _alt_ i tilfelle rottefelle.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...