Gå til innhold

blir overgripere mer tent av mediafokuset?

Anbefalte innlegg

Jeg syntes det ble feil å skulle ha fokus på begge grupper samtidig. Jeg synes begge overgrep er like alvorlige, men her var fokuset mitt på overfallsvoldtektene. Selv om begge grupper kjennetegnes ved avvikende kvinnesyn så er fremgangsmåtene forskjellige. Jeg har jo ikke lyst til å gå med tåregåss i veska mi, når jeg er ute og går i byen.

håper litt PMS er en god kranglegrunn ;)

PMS er så absolutt godkjent kranglegrunn :P

Trådstarters spørsmål var liksom åpen for voldtekt generelt... så da tenker jeg det er ok å se på begge typene... eller forsåvidt driter jeg i hva slags voldtekter man diskuterer..en voldtekt er en voldtekt.. Reagerte bare en smule på at man hang seg opp i Sørs utsagn..hadde en annen skrevet det samme, hadde ingen reagert ;)

Uansett - nok fra meg om det..jeg er bare blid og fornøyd i kveld :P

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

32

• Spenol(1)

12

• frosken

6

• nitty-gritty

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

Jeg syntes det ble feil å skulle ha fokus på begge grupper samtidig. Jeg synes begge overgrep er like alvorlige, men her var fokuset mitt på overfallsvoldtektene. Selv om begge grupper kjennetegnes ved avvikende kvinnesyn så er fremgangsmåtene forskjellige. Jeg har jo ikke lyst til å gå med tåregåss i veska mi, når jeg er ute og går i byen.

håper litt PMS er en god kranglegrunn ;)

''Jeg synes begge overgrep er like alvorlige, men her var fokuset mitt på overfallsvoldtektene''

Du har lov til å sette fokus på det DU ønsker å sette fokus på i tråder du starter selv. Hvis jeg ønsker å starte en tråd om fargen rød fordi jeg synes det er fin farge, så gjør jeg det selv om andre kanskje synes jeg burde fokusere på fargen blå også. Andre kan starte tråder om det de ønsker å sette fokus på.

Hvis du har en "ustabil" eks eller kollega, da?

Ikke bare det, hvis man gikk på Oslo S og ble angrepet, så vil de aller fleste kunne akseptere at det ikke var deres egen feil at de ble voldtatt.

Hvis man derimot ble voldtatt av en bekjent, så ville man mye oftere "skylde på seg selv", føle skam, bli trukket i tvil av venner og bekjente, og ofte måtte fortsette å forholde seg til kreket som voldtok. I tillegg er det mye vanskeligere å få kreket dømt, fordi han sannsynligvis påstår at det var frivillig.

Med vennlig hilsen

Ok jeg skal forsøke å ikke la hormonene løpe løpsk her ;)

Mener du her at voldtekt begått av bekjente skulle være verre enn å bli overfallt og voldtatt av en ukjent fyr en sen lørdag?

Begge deler er høyst traumatisk, men de psykiske konsekvensene kan kanskje bli ulike.

''Har du lest noe om dette?''

Det har jeg, men jeg kan dessverre ikke linke, da jeg har det fra en artikkel fra mitt universitets database. Jeg skal se om jeg finner hvem som kom med oppsummeringen/konklusjonen, om jeg fremdeles har tilgang til temaet.

Er det publisert som tidsskriftsartikkel? I såfall kan du bare gi meg referanse så finner jeg den selv :-)

Hei,

Jeg leste om det for flere år siden, men jeg har ikke referansen lengre.

Poenget er dog ikke en diskusjon om hva som er verst, men at bekjentskapsvoldtekt ikke er så "ufarlig" at vi nesten bare skal fokusere på overfallsvoldtekter. Begge bør få oppmerksomhet.

Med vennlig hilsen

''Poenget er dog ikke en diskusjon om hva som er verst, men at bekjentskapsvoldtekt ikke er så "ufarlig" at vi nesten bare skal fokusere på overfallsvoldtekter.''

Vel, for de av oss som gjerne vil ha ordentlige holdepunkter for våre synspunkter i stedet for å synse, så er det faktisk viktig med dokumentasjon av slike påstander.

Jeg fant en artikkel som henviser til mange av de studiene jeg leste om: www.sagepub.com/lippmanstudy/articles/Bennice.pdf

Advarer mot ubehagelig lesning for de som har opplevd voldtekt, og da spesielt voldtekt innenfor et parforhold.

Takk :-)

Annonse

Ok jeg skal forsøke å ikke la hormonene løpe løpsk her ;)

Mener du her at voldtekt begått av bekjente skulle være verre enn å bli overfallt og voldtatt av en ukjent fyr en sen lørdag?

Begge deler er høyst traumatisk, men de psykiske konsekvensene kan kanskje bli ulike.

Jeg mener at begge er for jævlige, men at mange tilsynelatende tror at "bekjentskapsvoldtekten er mindre alvorlig".

Jeg, som sagt, tror at begge er ("sånn circa" og i gjennomsnitt) like alvorlig, og begge bør vies oppmerksomhet. Når den ene representerer 80% av voldtektene, bør denne i hvert fall ikke få mindre spalteplass.

Jeg tror også at det i hovedsak er "samme problem", og at spørsmålet "blir overgripere tent av mediadokuset" sannsynligvis også ville skje hvis mediafokus var på serie-bekjentskapsvoldtekter.

Med vennlig hilsen

Hvis du har en "ustabil" eks eller kollega, da?

Ikke bare det, hvis man gikk på Oslo S og ble angrepet, så vil de aller fleste kunne akseptere at det ikke var deres egen feil at de ble voldtatt.

Hvis man derimot ble voldtatt av en bekjent, så ville man mye oftere "skylde på seg selv", føle skam, bli trukket i tvil av venner og bekjente, og ofte måtte fortsette å forholde seg til kreket som voldtok. I tillegg er det mye vanskeligere å få kreket dømt, fordi han sannsynligvis påstår at det var frivillig.

Med vennlig hilsen

En ting som skiller disse to typene er jo også at overfallsvoldtektene påvirker mange flere - både i frykt og i innskrenket frihet. Det er veldig mange som er redde for tiden. Tror ikke det er så mange som er redde for å bli overfalt av en de kjenner. Eller - selvsagt dem som allerede er/har vært i et slikt forhold - men ikke alle andre.

''Poenget er dog ikke en diskusjon om hva som er verst, men at bekjentskapsvoldtekt ikke er så "ufarlig" at vi nesten bare skal fokusere på overfallsvoldtekter.''

Vel, for de av oss som gjerne vil ha ordentlige holdepunkter for våre synspunkter i stedet for å synse, så er det faktisk viktig med dokumentasjon av slike påstander.

Hei,

Joda, men da burde man kanskje dokumentere at overfallsvoldtekter (som utgjør 20%) er "verdt" 95% av spalteplassen, og bekjentskapsvoldtekter (80% i antall) kun 5%.

For utgangspunktet bør vel være (med mindre noen har dokumentasjon på noe annet) at begge er like alvorlige?

Med vennlig hilsen

Hei,

Jeg leste om det for flere år siden, men jeg har ikke referansen lengre.

Poenget er dog ikke en diskusjon om hva som er verst, men at bekjentskapsvoldtekt ikke er så "ufarlig" at vi nesten bare skal fokusere på overfallsvoldtekter. Begge bør få oppmerksomhet.

Med vennlig hilsen

''Poenget er dog ikke en diskusjon om hva som er verst, men at bekjentskapsvoldtekt ikke er så "ufarlig" at vi nesten bare skal fokusere på overfallsvoldtekter. Begge bør få oppmerksomhet''

Men tror du det har så mye for seg med et parrallelt fokus ? Betyr fokus på overfallsvoldtekt at man ikke tar andre overgrep på alvor ?

For mange betyr det mye å kunne ferdes trygt i byen om kvelden/natten. Det betyr mest for meg akkurat nå.

En ting som skiller disse to typene er jo også at overfallsvoldtektene påvirker mange flere - både i frykt og i innskrenket frihet. Det er veldig mange som er redde for tiden. Tror ikke det er så mange som er redde for å bli overfalt av en de kjenner. Eller - selvsagt dem som allerede er/har vært i et slikt forhold - men ikke alle andre.

Hei,

Men det, i seg selv, er jo faktisk et problem.

Relativt sett så er jo da kvinner alt for "lite redde" for 80% av voldtektene", og "overfokusert" (i anførselstegn) på det som kun utgjør 20% av faren.

Med andre ord, 80% av faren går under radaren!

Med vennlig hilsen

Jeg mener at begge er for jævlige, men at mange tilsynelatende tror at "bekjentskapsvoldtekten er mindre alvorlig".

Jeg, som sagt, tror at begge er ("sånn circa" og i gjennomsnitt) like alvorlig, og begge bør vies oppmerksomhet. Når den ene representerer 80% av voldtektene, bør denne i hvert fall ikke få mindre spalteplass.

Jeg tror også at det i hovedsak er "samme problem", og at spørsmålet "blir overgripere tent av mediadokuset" sannsynligvis også ville skje hvis mediafokus var på serie-bekjentskapsvoldtekter.

Med vennlig hilsen

''Jeg, som sagt, tror at begge er ("sånn circa" og i gjennomsnitt) like alvorlig, og begge bør vies oppmerksomhet. Når den ene representerer 80% av voldtektene, bør denne i hvert fall ikke få mindre spalteplass''

Hvorfor tror du den får mer spalteplass? Med tanke på overfallsvoldtektene så har media noe konkret å forholde seg til, og noen konkrete råd å gi folk som kan bli utsatt for det.

Så hvordan mener du at majoriteten skal få mer spalteplass ? Hva bør de fokusere på?

Hei,

Men det, i seg selv, er jo faktisk et problem.

Relativt sett så er jo da kvinner alt for "lite redde" for 80% av voldtektene", og "overfokusert" (i anførselstegn) på det som kun utgjør 20% av faren.

Med andre ord, 80% av faren går under radaren!

Med vennlig hilsen

Poenget mitt er at de 20% av voldtektene kan skje hvem som helst - så lenge man beveger seg utendørs. Mange av oss som er i stabile forhold og ikke blir med på tvilsomme nachspiel er naturligvis ikke bekymret for de 80% (for egen del). Jeg er også mer redd for blind vold (igjen, for egen del) siden jeg ikkeer i et kriminelt miljø eller tror jeg kommer opp i alvorlige krangler som utarter til vold...

Annonse

Poenget mitt er at de 20% av voldtektene kan skje hvem som helst - så lenge man beveger seg utendørs. Mange av oss som er i stabile forhold og ikke blir med på tvilsomme nachspiel er naturligvis ikke bekymret for de 80% (for egen del). Jeg er også mer redd for blind vold (igjen, for egen del) siden jeg ikkeer i et kriminelt miljø eller tror jeg kommer opp i alvorlige krangler som utarter til vold...

Joda, men det er deg. Det er også dem som ikke går ute, og hvor bekjentskapsvoldtekt er mye mye mer sannsynlig.

I gjennomsnitt er bekjentskapsvoldtekt 4 ganger mer sannsynlig.

Med vennlig hilsen

''Jeg, som sagt, tror at begge er ("sånn circa" og i gjennomsnitt) like alvorlig, og begge bør vies oppmerksomhet. Når den ene representerer 80% av voldtektene, bør denne i hvert fall ikke få mindre spalteplass''

Hvorfor tror du den får mer spalteplass? Med tanke på overfallsvoldtektene så har media noe konkret å forholde seg til, og noen konkrete råd å gi folk som kan bli utsatt for det.

Så hvordan mener du at majoriteten skal få mer spalteplass ? Hva bør de fokusere på?

Som jeg har skrevet tidligere:

Jeg tror at det er "relativ overfokus" (sammenlignet med bekjentskapsvoldtekt) på overgrepsvoldtekt fordi:

1) Det er lettere for media å fokusere på det.

2) Det er lettere å snakke om at en fremmed er slem, og folk synes det er ubehagelig å tenke på at 80% voldtas av noen de kjenner.

3) Men kan finne en liten isolert gruppe man kan peke på, og si at "de bør interneres", og så er det langt mer behagelig for storsamfunnet enn å diskutere at 50% av storsamfunnets medlemmer er i "80% kategorien".

Med vennlig hilsen

Joda, men det er deg. Det er også dem som ikke går ute, og hvor bekjentskapsvoldtekt er mye mye mer sannsynlig.

I gjennomsnitt er bekjentskapsvoldtekt 4 ganger mer sannsynlig.

Med vennlig hilsen

Oioi, her gikk statistikktolkningen litt over styr Sør?:) Eller argumenterer du for det er fire ganger så farlig for meg å ta en taxi hjem til kjente etter en kveld på byen som å tusle alene hjem/ ta pirattaxi hjem? ;-)

Oioi, her gikk statistikktolkningen litt over styr Sør?:) Eller argumenterer du for det er fire ganger så farlig for meg å ta en taxi hjem til kjente etter en kveld på byen som å tusle alene hjem/ ta pirattaxi hjem? ;-)

Ja du får holde deg hjemme i din egen stue. Så lenge du ikke går ut, eller besøker noen så bør du være rimelig trygg ;)

Nei, jeg sier at i løpet av det neste året er det 4 ganger så stor sjanse at en "gjennomsnittskvinne" blir voldtatt av en bekjent (kollega, mann, "venn", slektning, eks-samboer, osv) som av en tilfeldig overfallsmann.

Derfor burde man bruke 80% av ressursene på å forhindre den type voldtekt (sånn "matematisk").

Med vennlig hilsen

''Poenget er dog ikke en diskusjon om hva som er verst, men at bekjentskapsvoldtekt ikke er så "ufarlig" at vi nesten bare skal fokusere på overfallsvoldtekter. Begge bør få oppmerksomhet''

Men tror du det har så mye for seg med et parrallelt fokus ? Betyr fokus på overfallsvoldtekt at man ikke tar andre overgrep på alvor ?

For mange betyr det mye å kunne ferdes trygt i byen om kvelden/natten. Det betyr mest for meg akkurat nå.

Ja, jeg tror det har mye for seg å snakke om begge to, for årsaken er gjerne den samme, tror jeg.

I tillegg, spørsmålet i tråden var "blir overgripere mer tent av mediafokuset", og det gjelder nok like krekene som utfører bekjentskapsvoldtekter.

Selvsagt bør man kunne gå trygt ute i gaten, men poenget er at man OGSÅ burde kunne være på fest/ute/hjemme uten at det skal være 4 ganger så stor sjanse for at en voldtekt skal skje.

Og det siste glemmer tydeligvis mange, og derfor påpekte jeg det.

Med vennlig hilsen

Hei,

Joda, men da burde man kanskje dokumentere at overfallsvoldtekter (som utgjør 20%) er "verdt" 95% av spalteplassen, og bekjentskapsvoldtekter (80% i antall) kun 5%.

For utgangspunktet bør vel være (med mindre noen har dokumentasjon på noe annet) at begge er like alvorlige?

Med vennlig hilsen

''Joda, men da burde man kanskje dokumentere at overfallsvoldtekter (som utgjør 20%) er "verdt" 95% av spalteplassen, og bekjentskapsvoldtekter (80% i antall) kun 5%.''

Hvordan mener du at et verdistandpunkt som dette skal kunne dokumenteres?

Det er i utgangspunktet to helt forskjellige ting å dokumentere en påstand om hvordan noe _er_ og argumentere for hvorfor noe _bør_ gjøres ut i fra et verdistandpunkt. Det følger heller ikke med logisk nødvendighet at spalteplass skal fordeles etter ulike fenomeners forekomst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...