Gå til innhold

blir overgripere mer tent av mediafokuset?

Anbefalte innlegg

Dette er fortsatt ikke noe som kan dokumenteres berettigelsen av, men det kan argumenteres for det ut i fra de kriterier man selv anser som berettigete.

Vel, poenget forblir at med mindre noen har dokumentasjon på at overfallsvoldtekt er uhyggelig mye verre enn bekjentskapsvoldtekt (og at man derfor nærmest kan overse bekjentskapsvoldtekter), så vil et 95% fokus på 20% av voldtektene gjør at folk glemmer at de resterende 80% faktisk er 4 ganger mer sannsynlig i gjennomsnitt.

Folk sier: "Jammen, jeg er mye reddere for overfallsvoldtekt", men det er jo de fleste nettopp fordi man glemmer at det er 4 ganger så sannsynlig å bli utsatt for bekjentskapsvoldtekt.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

32

• Spenol(1)

12

• frosken

6

• nitty-gritty

5

Mest aktive i denne tråden

Nei, jeg sier at i løpet av det neste året er det 4 ganger så stor sjanse at en "gjennomsnittskvinne" blir voldtatt av en bekjent (kollega, mann, "venn", slektning, eks-samboer, osv) som av en tilfeldig overfallsmann.

Derfor burde man bruke 80% av ressursene på å forhindre den type voldtekt (sånn "matematisk").

Med vennlig hilsen

Men det stemmer jo ikke? Tallene du refererer til (som jeg ikke har sett kilde til) sier at forholdet mellom *anmeldte* voldtekter er 1:5 når det kommer til type voldtekt (overfallsvoldtekter vs andre former for voldtekt).

Det betyr slettes ikke at det er fire ganger mer sannsynlig at jeg blir voldtatt av noen jeg kjenner fra før, men at derdsom jeg er en av dem som blir voldtatt, og dessuten er en av de 10 % som anmelder, så er det fire ganger større statistisk sjanse for at jeg anmelder en annen form for voldtekt enn overfallsvoldtekt. Videre viser 2010-statistikken at det da er litt over 50% sannsynlig at gjerningsmannen er ikke-vestlig, 13% sjanse for at han er europeisk og 34 % sjanse for at han er etnisk norsk.

Men, dette er statistikk basert på anmeldte forhold, og man antar altså at dette utgjør 10% av alle voldtatte. Det totale bildet vet vi derfor lite om, og det er derfor svært viktig å holde tunga rett i munnen når man bruker disse tallene når man argumenterer med bakgrunn i disse tallene ;-)

Men det stemmer jo ikke? Tallene du refererer til (som jeg ikke har sett kilde til) sier at forholdet mellom *anmeldte* voldtekter er 1:5 når det kommer til type voldtekt (overfallsvoldtekter vs andre former for voldtekt).

Det betyr slettes ikke at det er fire ganger mer sannsynlig at jeg blir voldtatt av noen jeg kjenner fra før, men at derdsom jeg er en av dem som blir voldtatt, og dessuten er en av de 10 % som anmelder, så er det fire ganger større statistisk sjanse for at jeg anmelder en annen form for voldtekt enn overfallsvoldtekt. Videre viser 2010-statistikken at det da er litt over 50% sannsynlig at gjerningsmannen er ikke-vestlig, 13% sjanse for at han er europeisk og 34 % sjanse for at han er etnisk norsk.

Men, dette er statistikk basert på anmeldte forhold, og man antar altså at dette utgjør 10% av alle voldtatte. Det totale bildet vet vi derfor lite om, og det er derfor svært viktig å holde tunga rett i munnen når man bruker disse tallene når man argumenterer med bakgrunn i disse tallene ;-)

Jeg snakker om en gjennomsnittskvinne, og ikke om deg! ;-)

Nei, det er veldig store mørketall. Man kan dog anta at mørketallene for bekjentskapsvoldtekt (som er mye vanskeligere å anmelde, av åpenbare årsaker) relativt sett er langt høyere enn for overfallsvoldtekt.

Med vennlig hilsen

Jeg snakker om en gjennomsnittskvinne, og ikke om deg! ;-)

Nei, det er veldig store mørketall. Man kan dog anta at mørketallene for bekjentskapsvoldtekt (som er mye vanskeligere å anmelde, av åpenbare årsaker) relativt sett er langt høyere enn for overfallsvoldtekt.

Med vennlig hilsen

''Jeg snakker om en gjennomsnittskvinne, og ikke om deg! ;-)'' Jeg snakker heller ikke om meg, men trodde du tok poenget dersom jeg eksemplifiserte ved å sette meg i en tilfeldig norsk kvinnes sted. Poenget er at tallene du refererer til ikke er statistisk riktig for *gjennomsnittskvinnen*, ikke engang for *voldtatte*. Det er kun statistisk riktig forkvinner som *anmelder en voldtekt*.

Man kan altså - statistisk sett - anta et det er fire ganger større sjanse at en kvinne som anmelder en voldtekt, anmelder en annen voldtekt enn en overfallsvoldtekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...