Gå til innhold

Kortnummer på avveie.

Gjest Det lurer jeg på i kveld

Anbefalte innlegg

Jeg blir ringt opp og får beskjed om at det er blitt gjort flere uttak via mitt kortnummer i/fra Usa. Jeg har ikke vært i usa, kortet mitt ligger her, men jeg har handlet mye på nett (ALLTID) på sikre sider og hos anerkjente firmaer. Vedkommende som ringer forteller meg at de skal sende meg nytt kort og stenger/stopper kortet nå og ber meg kontakte min bank. Går inn på nettbanken og ser at det han sier stemmer 0,58 kr igjen på konto, heldigvis hadde jeg ikke mye innestående.

Hvordan har dette skjedd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371957-kortnummer-p%C3%A5-avveie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har du vel blitt utsatt for skimming, kanskje? Samme skjedde her i fjor vinter, plutselig ble kortet brukt i Singapore. Vi var her. Skimmingen hadde foregått i en lokal minibank, og vi var ikke alene om å ha blitt utsatt for det.

I min bank må man fysisk åpne kortet for bruk rundt om i verden, og siden kortet her kun var åpent for bruk i Skandinavia ble det raskt oppdaget av banken. Vi fikk tilbake alle pengene, forresten.

Da har du vel blitt utsatt for skimming, kanskje? Samme skjedde her i fjor vinter, plutselig ble kortet brukt i Singapore. Vi var her. Skimmingen hadde foregått i en lokal minibank, og vi var ikke alene om å ha blitt utsatt for det.

I min bank må man fysisk åpne kortet for bruk rundt om i verden, og siden kortet her kun var åpent for bruk i Skandinavia ble det raskt oppdaget av banken. Vi fikk tilbake alle pengene, forresten.

Jeg har ikke brukt kortet i minibank på flere måneder, kanskje opp mot 4 måneder. Kortet er stengt for bruk overalt unntatt norge og sverige.

Jeg har ikke brukt kortet i minibank på flere måneder, kanskje opp mot 4 måneder. Kortet er stengt for bruk overalt unntatt norge og sverige.

Da kan du ha blitt skimmet i en vanlig betalingsterminal i en butikk, på nettet eller et annet sted du har brukt kortet.

Gjest summermums

Da kan du ha blitt skimmet i en vanlig betalingsterminal i en butikk, på nettet eller et annet sted du har brukt kortet.

noe helt annet..... var det du som skrev et innlegg om sukkersug her en dag? Tenkte jeg ville se om du hadde fått noen lure råd, men finner det ikke igjen?

Annonse

Det kan gå måneder fra når kortnummeret har blitt "stjålet" til det faktisk blir misbrukt.

Tror ikke det er skjedd, det var fra blant annet en teleoperatør i usa AT&T for å nevne noe, så det må åpenbart ha skjedd på nett. Og de stene jeg har brukt nett er liksom steder ala amazon og itunes :-/

Garantert nett ja, men skulle fader meg likt å visst hvor. Gud, takk å lov at de følger med sier jeg bare. J*** ekkelt. Men ingen penger tapt heldigvis.

Enten er du utsatt for skimming, eller mest sannsynlig har noen har fått tak i kontonummeret ditt og lager ett dublikat av bankkortet ditt. Kontornummer selges på nett.

Er etter all sannsynlighet foregått på nett virker det som. Bl.a skal jeg ha gjort en stor transaaksjon til AT&T i Usa, selvsagt bare tull. Men er det nettsiden da som er hacket, stedet jeg kjøpte varen? Skjønner ikke helt hvordan de kan få tak i kortnummer på "såkalte" safe sider.

noe helt annet..... var det du som skrev et innlegg om sukkersug her en dag? Tenkte jeg ville se om du hadde fått noen lure råd, men finner det ikke igjen?

Nope, ingen gode råd som ikke allerede er utprøvd. :-) Tror tråden ligger på Mat og ernæring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...