Gå til innhold

Lærerutdanning??

Anbefalte innlegg

Gjest lærer moi?
Skrevet

Ser man kan ta den som deltid her jeg bor nå over fem år for å bli barneskolelærer.

Det jeg lurer på er om det er lett å få seg jobb som barneskolelærer og hva lønna omtrent ligger på... la oss si om jeg blir klasselærer og underviser i norsk, matte, samfunnsfag og forming...

Jeg kunne ikke tenkt meg å undervist på videregående, selv om kanskje lønna er bedre der, rett og slett fordi jeg føler meg mer "kallet" til å jobbe med barn, føler jeg kommuniserer bedre med de og føler at jeg har lyst til å hjelpe...

Hva trenger man for å bli spesiallærer? Føler litt kall til åhjelpe barn med spesielle behov også... men de har kanskje ikke så god lønn?

Joda, selv om jeg har "kallet" må jeg innrømme at jeg må ha så jeg greier meg og det må være litt mer enn jeg har i dag om det skal lønne seg å ta utdannelse. Vet godt man ikke blir rik av å være lærer...

Og generelt. Tjener lærere mer enn sykepleiere - til tross for at de har mer fri???

Skrevet

''Ser man kan ta den som deltid her jeg bor nå over fem år for å bli barneskolelærer. Det jeg lurer på er om det er lett å få seg jobb som barneskolelærer og hva lønna omtrent ligger på''

Kommer an på hvor du bor hvorvidt det er lett å få jobb eller ikke. Noen steder er det overrepresentert med utdannede lærere, typisk nok steder der de f.eks har desentralisert utdanning. ;)

Min topplønn som adjunkt med opprykk ville ligget på rundt 430-470 000 et sted tror jeg.

''... la oss si om jeg blir klasselærer og underviser i norsk, matte, samfunnsfag og forming...''

Så fremst det ikke er endringer siste årene, så har fagkombinasjonen lite å si for lønna, men kan avgjøre hvorvidt du får jobb eller ikke.

''Jeg kunne ikke tenkt meg å undervist på videregående, selv om kanskje lønna er bedre der, rett og slett fordi jeg føler meg mer "kallet" til å jobbe med barn, føler jeg kommuniserer bedre med de og føler at jeg har lyst til å hjelpe...''

Skal du få fast jobb i videregående må du vel være lektor, og det er en annen utdannelse enn den du snakker om å ta.

''Hva trenger man for å bli spesiallærer? Føler litt kall til åhjelpe barn med spesielle behov også... men de har kanskje ikke så god lønn?''

Du må ha spesialpedagogikk- Lønna er forøvrig den samme. Fordelen er at du kanskje jobber med færre barn om gangen.

''Joda, selv om jeg har "kallet" må jeg innrømme at jeg må ha så jeg greier meg og det må være litt mer enn jeg har i dag om det skal lønne seg å ta utdannelse. Vet godt man ikke blir rik av å være lærer...''

Rik blir man ikke, nei. Men om du kan ta utdanninga mens du jobber sånn at du slipper ta opp studielån vil jeg tro det lønner seg. Skal du ta utdanninga med studielån og uten å jobbe så vil du vel aldri "tjene det inn igjen".

Skrevet

''Jeg kunne ikke tenkt meg å undervist på videregående, selv om kanskje lønna er bedre der, rett og slett fordi jeg føler meg mer "kallet" til å jobbe med barn''

Du får ikke jobb i videregående med lærerskolen heller, så det er nok like greit. :)

''Tjener lærere mer enn sykepleiere - til tross for at de har mer fri???''

For ordens skyld: Lærere har ikke mer fri enn sykepleiere eller andre arbeidstakere generelt. Læreres arbeidstid er organisert litt annerledes, slik at en normalarbeidsuke for lærere er beregnet til flere timer enn 37.5 (beregnet på bl.a for- og etterarbeid, foreldresamtaler osv). De ekstra "ferieukene" er i virkeligheten avspasering for dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...