Gå til innhold

gravid og alkohol


Gjest anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest anonym bruker

Hei Jeg fant akkurat ut at jeg er gravid,ca 6-7 uker på veg nå. jeg hatt inntak av alkohol under egg løsning og de 3,4,5, ukene og fram til jeg fant det ut ca i uke 5. Jeg har tatt 3 flaske øl 4,5 % VOL og 1 liten glass votka med blanning av eplejuice. Jeg er så leie av meg, og hater meg. Jeg får ikke sove, å drømmer bare en liten syk barn. Jeg er svært bekymret over det om jeg får en ADHD barn eller en syk barn. Vær så snill ,kan dere veilede meg om den vanskelige situasjonen. hva skal jeg gjøre? Jeg har bestillt time på sykehuse for å ta abort, men jeg vil ikke ta det, jeg vil ikke heller ha et syk barn. Tror dere at fosten er skadet? kan ikke jeg ta en fostvannprøve før abort? Dersom jeg får en syk barn.Så blir livssituasjonen min vanskelig. Jeg har fortalt alt jeg hadde i hjetet mitt. Jeg håper jeg får et svar fort så mulig, før jeg tar abort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hulderen

Det er liten fare for at fosteret har tatt skade av alkohol så tidlig i svangerskapet fori egget bare å vidt har festet seg. Så dette går nok bra iden du har sluttet å drikke alkohol nå.

''En uke etter eggløsningen har et befruktet egg sannsynligvis ikke festet seg i livmoren din enda, og selv om alkoholen sprer seg i hele kroppen din er det i blodet ditt at det finnes mest av det. Fosteranlegget er ikke knyttet til mor med navlesnor og morkake ennå, så det har dermed ikke kontakt med blodet ditt enda. Selv om det kanskje er i kontakt med noe alkohol vil dette være svært lite.

Det er helt riktig at det skjer utfattelig stor utvikling hos et befruktet egg allerede en uke etter eggløsning, cellene er da i ferd med å spesifiseres. Et embryo/foster er utsatt for skade på alle tidspunkter i svangerskapet, men det er uvisst hvor stor skade som kan gjøres før egget har festet seg. Det finnes ingen tall som tilsier at fosteranlegget utsettes for stor fare ved at mor har drukket litt så tidlig i svangerskapet.

Jeg forstår at dette er en kilde til bekymring hos deg, slik det er hos de fleste som har gjort det samme. Sjansen for at du har skadet barnet ditt ved det inntaket du hadde i uke 3 er allikevel minimal. Som jeg sa over; jeg kan jo ikke gi noen garantier, men jeg vil absolutt råde deg til å forsøke å legge dette bak deg. Tenk heller fremover. Det aller viktigste er at du nå fortsetter å holde deg unna alkohol, ikke røyker, spiser sunt og variert, tar tilskudd av folat og gjerne også tran eller omega-3, tar vare på deg selv og spiren av liv i magen din, men selvfølgelig også passer på å nyte tilværelsen med godsaker, kos og hyggelige opplevelser, - uten for mye dårlig samvittighet og bekymringer. ''

Dette svaret har jeg kopiert fra Lommelegen. Der var det noen som lurte på akkurat det samme som du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liten fare for at fosteret har tatt skade av alkohol så tidlig i svangerskapet fori egget bare å vidt har festet seg. Så dette går nok bra iden du har sluttet å drikke alkohol nå.

''En uke etter eggløsningen har et befruktet egg sannsynligvis ikke festet seg i livmoren din enda, og selv om alkoholen sprer seg i hele kroppen din er det i blodet ditt at det finnes mest av det. Fosteranlegget er ikke knyttet til mor med navlesnor og morkake ennå, så det har dermed ikke kontakt med blodet ditt enda. Selv om det kanskje er i kontakt med noe alkohol vil dette være svært lite.

Det er helt riktig at det skjer utfattelig stor utvikling hos et befruktet egg allerede en uke etter eggløsning, cellene er da i ferd med å spesifiseres. Et embryo/foster er utsatt for skade på alle tidspunkter i svangerskapet, men det er uvisst hvor stor skade som kan gjøres før egget har festet seg. Det finnes ingen tall som tilsier at fosteranlegget utsettes for stor fare ved at mor har drukket litt så tidlig i svangerskapet.

Jeg forstår at dette er en kilde til bekymring hos deg, slik det er hos de fleste som har gjort det samme. Sjansen for at du har skadet barnet ditt ved det inntaket du hadde i uke 3 er allikevel minimal. Som jeg sa over; jeg kan jo ikke gi noen garantier, men jeg vil absolutt råde deg til å forsøke å legge dette bak deg. Tenk heller fremover. Det aller viktigste er at du nå fortsetter å holde deg unna alkohol, ikke røyker, spiser sunt og variert, tar tilskudd av folat og gjerne også tran eller omega-3, tar vare på deg selv og spiren av liv i magen din, men selvfølgelig også passer på å nyte tilværelsen med godsaker, kos og hyggelige opplevelser, - uten for mye dårlig samvittighet og bekymringer. ''

Dette svaret har jeg kopiert fra Lommelegen. Der var det noen som lurte på akkurat det samme som du.

Hei

kan dere slette navn mitt. eller hele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liten fare for at fosteret har tatt skade av alkohol så tidlig i svangerskapet fori egget bare å vidt har festet seg. Så dette går nok bra iden du har sluttet å drikke alkohol nå.

''En uke etter eggløsningen har et befruktet egg sannsynligvis ikke festet seg i livmoren din enda, og selv om alkoholen sprer seg i hele kroppen din er det i blodet ditt at det finnes mest av det. Fosteranlegget er ikke knyttet til mor med navlesnor og morkake ennå, så det har dermed ikke kontakt med blodet ditt enda. Selv om det kanskje er i kontakt med noe alkohol vil dette være svært lite.

Det er helt riktig at det skjer utfattelig stor utvikling hos et befruktet egg allerede en uke etter eggløsning, cellene er da i ferd med å spesifiseres. Et embryo/foster er utsatt for skade på alle tidspunkter i svangerskapet, men det er uvisst hvor stor skade som kan gjøres før egget har festet seg. Det finnes ingen tall som tilsier at fosteranlegget utsettes for stor fare ved at mor har drukket litt så tidlig i svangerskapet.

Jeg forstår at dette er en kilde til bekymring hos deg, slik det er hos de fleste som har gjort det samme. Sjansen for at du har skadet barnet ditt ved det inntaket du hadde i uke 3 er allikevel minimal. Som jeg sa over; jeg kan jo ikke gi noen garantier, men jeg vil absolutt råde deg til å forsøke å legge dette bak deg. Tenk heller fremover. Det aller viktigste er at du nå fortsetter å holde deg unna alkohol, ikke røyker, spiser sunt og variert, tar tilskudd av folat og gjerne også tran eller omega-3, tar vare på deg selv og spiren av liv i magen din, men selvfølgelig også passer på å nyte tilværelsen med godsaker, kos og hyggelige opplevelser, - uten for mye dårlig samvittighet og bekymringer. ''

Dette svaret har jeg kopiert fra Lommelegen. Der var det noen som lurte på akkurat det samme som du.

Hei

kan dere slette navn mitt. eller hele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hvilke uken får forsteret skadet? er det fra 4 uke?

Svært mange oppdager ikke at de er gravide før de er 4-6 uker på vei, og som du sikkert vet, drikker svært mange unge jenter ganske ofte før de blir gravide (dvs. før de vet de er gravide, om de ikke aktivt prøver) og får barn. De aller fleste får friske barn likevel.

Det anbefales å ikke drikke i det hele tatt når man er gravid, men jeg ville ikke vært veldig engstelig, var jeg deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange oppdager ikke at de er gravide før de er 4-6 uker på vei, og som du sikkert vet, drikker svært mange unge jenter ganske ofte før de blir gravide (dvs. før de vet de er gravide, om de ikke aktivt prøver) og får barn. De aller fleste får friske barn likevel.

Det anbefales å ikke drikke i det hele tatt når man er gravid, men jeg ville ikke vært veldig engstelig, var jeg deg!

Helt enig - det høres ikke uvanlig ut!

Jeg var på fest rett før jeg oppdaget at jeg var gravid den ene gangen - var nok ikke mer enn 3 uker på vei, da - men var likevel litt bekymret. Var ganske bedugget... Det ble en frisk og stor unge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare en gang du har drukket den mengden (3 øl & 1 glass vodka/juice) - eller er det hver dag - eller er det fordelt på 3 uker...?

Jeg har ikke druket hver dag, bare de 3 drikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig - det høres ikke uvanlig ut!

Jeg var på fest rett før jeg oppdaget at jeg var gravid den ene gangen - var nok ikke mer enn 3 uker på vei, da - men var likevel litt bekymret. Var ganske bedugget... Det ble en frisk og stor unge :-)

Samme her, husker (dog ikke alt like klart) et cocktailparty like før jeg oppdaget at jeg var gravid.... *gremmes*. Frisk og fin tiåring i dag :-)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke druket hver dag, bare de 3 drikkene.

Du bør ta det helt med ro og glede deg over graviditeten!

Det er mange, mange som har drukket litt i de tidligste uker før de visste de var gravide... (se lenger ned i tråden - både Elextra og meg selv...)

Slapp av - men hvis du fortsatt bekymrer deg, kan du jo spørre legen din - det er jo selvsagt en bedre kilde enn oss her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig - det høres ikke uvanlig ut!

Jeg var på fest rett før jeg oppdaget at jeg var gravid den ene gangen - var nok ikke mer enn 3 uker på vei, da - men var likevel litt bekymret. Var ganske bedugget... Det ble en frisk og stor unge :-)

Ok, nå begynner jeg å tenke litt positiv. de 2 siste spørsmålet.

Er det mulig å ta fostevannprøven eller morkakeprøve?

kan man se via ultralyd om fosteret er frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå begynner jeg å tenke litt positiv. de 2 siste spørsmålet.

Er det mulig å ta fostevannprøven eller morkakeprøve?

kan man se via ultralyd om fosteret er frisk?

Det vet jeg dessverre ikke noe særlig om...

Lykke til med det hele! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta det helt med ro og glede deg over graviditeten!

Det er mange, mange som har drukket litt i de tidligste uker før de visste de var gravide... (se lenger ned i tråden - både Elextra og meg selv...)

Slapp av - men hvis du fortsatt bekymrer deg, kan du jo spørre legen din - det er jo selvsagt en bedre kilde enn oss her.

Det var virklig har vært å kontakte dere. Nå kan jeg sove godt.

Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå begynner jeg å tenke litt positiv. de 2 siste spørsmålet.

Er det mulig å ta fostevannprøven eller morkakeprøve?

kan man se via ultralyd om fosteret er frisk?

Du kan ta det helt med ro.

Det er selvsagt best at du ikke drikker, men man skal ikke lengre enn til vårt naboland (Storbritannia) hvor myndighetene aksepterer noen få drinker. (Husker ikke ordlyden nå.)

Ungene blir normale likevel. Det er selvsagt best å ikke drikke, men ikke få panikk fordi du har drukket. Det går bra.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pregnant now

Ok, nå begynner jeg å tenke litt positiv. de 2 siste spørsmålet.

Er det mulig å ta fostevannprøven eller morkakeprøve?

kan man se via ultralyd om fosteret er frisk?

Man kan nok ikke se alkoholskader.

Selv drakk jeg meg drita full første gang jeg var gravid før jeg viste det. Merkelig at jeg ikke var bekymret for det da men som jeg kan huske. Men det ble i alle fall ingen skader.

Nå er jeg bekymret for at jeg har tatt et glass vin før jeg viste at jeg var gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...