Gå til innhold

gravid og alkohol


Gjest anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ikke bekymre deg!! Dette er ikke farlig.Det er sikker veldig veldig mange som har drukket mye mer enn deg før de visste at de var gravid og likevel fått helt friske unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pregnant now

Får jeg ikke noe svar fra Mette Moen?

Hvis du har betalt for svar. Men det kan ta noen dager.

Kan også anbefale en jordmortjenste du kan ringe. Det koster litt i minuttet, men man trenger ikke mange minuttene for å spørre om noe.

Hun var kjempehyggelig på telefonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde gått mange skadde mennesker rundt hvis alkohol rett etter befruktningen var farlig. Ikke tenk på det.

Du må ikke finne på å ta abort på det grunnlaget hvis du forøvrig er glad for graviditeten.

Jeg har vært gravid tre ganger, det ene endte med spontanabort. Det var eneste gangen jeg var 100% avholdende. De to andre gangene oppdaget jeg det henholdsvis etter julebord og etter utenlandsferie, og begge gangene hadde jeg drukket vin.

Ungene har vært langt friskere enn gjennomsnittet helt fra de var små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes at du skal ta det helt med ro. I min generasjon, dvs de som fikk barn på 70-80 tallet, var det ikke ’forbudt’ med alkohol. Storparten drakk vel den gangen gjennom hele svangerskapet, og mange drakk den mengde du har drukket hver uke helt fra starten. Lenge snakket man om en grense på 1-2 drinks (øl eller glas vin) daglig som en grense. Det er man gått fra da man ikke vet hva som er grensen for det som kan skade, og da er det enklere å si total stopp. Forrige generasjon er jo stort sett normale mennesker, så noen stor skade kan ikke være skjedd ved et moderat forbruk. Jeg vil betrakte dine tre øl en vodka som en beskjeden mengde. Fostervannsprøve eller ultralyd vil ikke gi svar om det er skjedd skade. Jeg vil så avgjort fraråde deg å ta abort, hvis dette er eneste grunn. Millionvis av kvinner har drukket samme mengde eller mer enn du og har fått friske barn.

Jeg håper at jeg kan berolige deg, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...