Gå til innhold

Sykemelding sterilisering


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Jeg får kun 20% lønn hvis jeg er syk (fra dag 1). Ser en på sykefraværet i mitt firma så er det ikke høyt. Folk tenker seg om 2 ganger før de sykemelder seg. Dette fordi det går utover deres egen lommebok.

På godt og vondt vil jeg tro. Jobber du i Norge? I så fall må vel dette skyldes at du har 20% fastlønn og resten bonus eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    22

  • laban

    9

  • Dorthe

    7

  • frosken

    5

Persille1365381127

''Dette er arbeidsgivers ansvar''

Er det? Hva hvis jeg har behov for en taxiordning frem og tilbake mellom jobb og hjem for å komme raskere tilbake til jobb? Jeg trodde Nav vurderte dette?

Det er arbeidsgiver sitt ansvar å kalle inn til møtet, og så er det ditt ansvar å møte opp - og redegjøre for arbeidsevnen din.

Dersom transport til/fra arbeidsstedet er det som skal til for at du skal være i arbeid, så er det NAV som vurderer om du får tilskudd til dette eller ikke.

Litt forskjellige ansvarsområder mao, men det er arbeidsgiver som kaller inn til møtet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg tror det er veldig mye en arbeidsgiver kan gjøre for å redusere sykefravær. En god ledelse, en god arbeidsplass, gode kolleger vil normalt få arbeidstaker til å yte alt.

Sosiale tiltak? Jeg snakker om sykefravær hvor man får sykemelding. Jeg kan forstå at dette er vanskelig i mindre private bedrifter. Men det er slikt som velferdssamfunnte bør ta høyde for. Selv trenger jeg den ferien jeg har til ferie. Og jeg tror det gagner arbeidsgiver også at jeg har hatt en fin ferie og kommer uthvilt tilbake på jobb.

Men lover, regler og tilskuddsordninger gjør ikke forskjell på store og små bedrifter, offentlig eller private arbeidsplasser.

Det er ingen som protesterer på at du trenger ferien din, eller at pause fra arbeidet er sunt. Innspillet mitt går på at du må akseptere at du bruker din egen fritid (altså ferietiden din, ettermiddager eller helger) til å orden de tingene du må ha ordnet hvor du trenger fri fra jobb. Det bør ikke gå av arbeidsgivers tid, uten at du trekkes i lønn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det er arbeidsgiver sitt ansvar å kalle inn til møtet, og så er det ditt ansvar å møte opp - og redegjøre for arbeidsevnen din.

Dersom transport til/fra arbeidsstedet er det som skal til for at du skal være i arbeid, så er det NAV som vurderer om du får tilskudd til dette eller ikke.

Litt forskjellige ansvarsområder mao, men det er arbeidsgiver som kaller inn til møtet :)

''Dersom transport til/fra arbeidsstedet er det som skal til for at du skal være i arbeid, så er det NAV som vurderer om du får tilskudd til dette eller ikke''

Takk for svar :-) Ja, jeg regner med at det vil være avgjørende etterhvert, om ikke akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Dersom transport til/fra arbeidsstedet er det som skal til for at du skal være i arbeid, så er det NAV som vurderer om du får tilskudd til dette eller ikke''

Takk for svar :-) Ja, jeg regner med at det vil være avgjørende etterhvert, om ikke akkurat nå.

Bare hyggelig :)

Når det er sagt, nå vet jeg ingenting om arbeidsgiveren din - men det kan jo hende at de heller betaler transport til/fra jobb enn å være uten deg i en lang periode dersom NAV ikke godkjenner det. Om de har økonomi til det, og trenger deg - så kan det godt hende de har en løsning på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På godt og vondt vil jeg tro. Jobber du i Norge? I så fall må vel dette skyldes at du har 20% fastlønn og resten bonus eller noe sånt?

Jeg jobber som innleid i Norge. Har relativt høy grunnlønn, men kun for de timene jeg jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Bare hyggelig :)

Når det er sagt, nå vet jeg ingenting om arbeidsgiveren din - men det kan jo hende at de heller betaler transport til/fra jobb enn å være uten deg i en lang periode dersom NAV ikke godkjenner det. Om de har økonomi til det, og trenger deg - så kan det godt hende de har en løsning på det.

Har fått telefon fra sjefen nå. Ikke for å kalle meg inn til møte, men for å høre hvordan det gikk. Hvis ikke han nevner det selv, så får jeg kanskje gjøre det. Uansett litt for tidlig enda iom at jeg ikke vil greie å sitte på en stol lenge om gangen med benet ned, men jeg tror ikke det tar så lang tid før jeg er klar hvis jeg kan vile benet litt på sofaen innimellom. Har sofa på kontoret så :-)Men jeg tror det vil ta lang tid før jeg er klar til å komme meg ned og opp trappa hjemme og til og fra bussholdeplassen. For ikke å snakke om hvis jeg skulle blir stående som sild i tønne på bussen.

En taxiordning med en taxisjåfør som hjelper meg ned og opp trappa vil løse alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Har fått telefon fra sjefen nå. Ikke for å kalle meg inn til møte, men for å høre hvordan det gikk. Hvis ikke han nevner det selv, så får jeg kanskje gjøre det. Uansett litt for tidlig enda iom at jeg ikke vil greie å sitte på en stol lenge om gangen med benet ned, men jeg tror ikke det tar så lang tid før jeg er klar hvis jeg kan vile benet litt på sofaen innimellom. Har sofa på kontoret så :-)Men jeg tror det vil ta lang tid før jeg er klar til å komme meg ned og opp trappa hjemme og til og fra bussholdeplassen. For ikke å snakke om hvis jeg skulle blir stående som sild i tønne på bussen.

En taxiordning med en taxisjåfør som hjelper meg ned og opp trappa vil løse alt dette.

Da ville jeg undersøkt muligheten for å få til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Har fått telefon fra sjefen nå. Ikke for å kalle meg inn til møte, men for å høre hvordan det gikk. Hvis ikke han nevner det selv, så får jeg kanskje gjøre det. Uansett litt for tidlig enda iom at jeg ikke vil greie å sitte på en stol lenge om gangen med benet ned, men jeg tror ikke det tar så lang tid før jeg er klar hvis jeg kan vile benet litt på sofaen innimellom. Har sofa på kontoret så :-)Men jeg tror det vil ta lang tid før jeg er klar til å komme meg ned og opp trappa hjemme og til og fra bussholdeplassen. For ikke å snakke om hvis jeg skulle blir stående som sild i tønne på bussen.

En taxiordning med en taxisjåfør som hjelper meg ned og opp trappa vil løse alt dette.

Da ville jeg undersøkt muligheten for å få til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Da ville jeg undersøkt muligheten for å få til det :)

Ja, jeg skal gjøre det som fort jeg føler meg klar. Fortsatt har jeg litt for mye angst bare jeg skal ned en liten trapp. En liten trapp føles som et stup for meg, men dette vil nok gå over etterhvert som jeg blir bedre. Har bare forlatt huset 2 ganger i løpet av snart 5 uker og den første gangen var jeg så kvalm på forhånd at jeg holdt på å kaste opp.

Men jeg kjenner allerede nå at jeg begynner å bli bedre. Har nesten sluttet med smertestillende, så det går rette veien og jeg savner arbeidskollegaene mine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

''Da jeg skulle ha underlivsoperasjon i 2006, fikk jeg først innkalling i mai. Det var veldig hektisk på jobb, og jeg spurte om jeg heller kunne bli operert i september. Hadde da stått på venteliste noen måneder. Det var helt greit. Jeg var sykemeldt i fem uker da''

Da kan du jo ringe og høre om dette er mulig også nå? Hva slags plager regner du med å få etter operasjonen. Kan 10-åringen og 12-åringen være til noe hjelp for 7-åringen hvis det er noe du ikke kan greie ?

Jeg spurte om å få vente til etter nyttår, og det fikk jeg. Har fått operasjon 3. januar, så nå har jeg sagt på jobb at jeg kommer 2., men blir borte 3. og 4. januar.

Så det var jo lite å bekymre seg for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg spurte om å få vente til etter nyttår, og det fikk jeg. Har fått operasjon 3. januar, så nå har jeg sagt på jobb at jeg kommer 2., men blir borte 3. og 4. januar.

Så det var jo lite å bekymre seg for!

Så bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått telefon fra sjefen nå. Ikke for å kalle meg inn til møte, men for å høre hvordan det gikk. Hvis ikke han nevner det selv, så får jeg kanskje gjøre det. Uansett litt for tidlig enda iom at jeg ikke vil greie å sitte på en stol lenge om gangen med benet ned, men jeg tror ikke det tar så lang tid før jeg er klar hvis jeg kan vile benet litt på sofaen innimellom. Har sofa på kontoret så :-)Men jeg tror det vil ta lang tid før jeg er klar til å komme meg ned og opp trappa hjemme og til og fra bussholdeplassen. For ikke å snakke om hvis jeg skulle blir stående som sild i tønne på bussen.

En taxiordning med en taxisjåfør som hjelper meg ned og opp trappa vil løse alt dette.

Jeg tviler på at du får en taxisjåfør som hjelper deg opp og ned trappa. Da må du i så fall ha en stor bil og en som har trappeklatrer og du må ha en rullestol uten bøyle bak.

Sjåførene kan få vondt i ryggen av å hjelpe deg opp trappa med krykker må vite ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber som innleid i Norge. Har relativt høy grunnlønn, men kun for de timene jeg jobber.

Hvis du er innleid og ikke selvstendig næringsdrivende så er ikke det lov... (at du kun får 20% lønn ved sykdom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke dette ment som kritikk av deg, jeg svarte fordi du ba meg om det :)

Men det med at NAV bør dekke fraværet/lønnen ved operasjoner som ikke er medisinske står jeg inne for. Det er ikke riktig at arbeidsgiveren din skal lønne deg når du vil ha en operasjon du ikke trenger. Og er det forskjell på sterilisering og en plastisk operasjon i så tilfelle? Begge deler vil jo kreve noe fravær fra jobb.

Det at du ikke trenger vikar gjør jo situasjonen noe bedre, da får de hvertfall ikke en ekstra utgift i tillegg til at du er borte :)

Selv hadde jeg en 3 dagers sykemelding da jeg ble sterilisert.

Jeg fikk det ikke dekket medisinsk men valgte selv å gjøre det pga veldig store bekkenplager og skade under fødslene. La ut for det selv altså. Det hadde blitt enda veldig mye dyrere om jeg måtte ta fri uten lønn.

Jeg mener jo at jeg sparte arbeidsgiver for veldig mye ved å unngå å bli gravid en 3 gang. Nå er det jo selvfølgelig ikke sikkert jeg ble gravid men jeg tålte ikke hormonpreparater så sterilisering var for meg den beste måten å unngå å bli gravid igjen på. Noe jeg absolutt ikke ville pga helsen.

De 3 dagene er jo ingenting mot hva et fravær i et evt svangerskap med påfølgende syke barn utgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg tviler på at du får en taxisjåfør som hjelper deg opp og ned trappa. Da må du i så fall ha en stor bil og en som har trappeklatrer og du må ha en rullestol uten bøyle bak.

Sjåførene kan få vondt i ryggen av å hjelpe deg opp trappa med krykker må vite ;)

Det er et gammelt innlegg dette. Jeg klarer fint å gå i trapper selv nå. Null problem :-) Da jeg skrev innlegget, trodde jeg ikke det skulle være mulig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et gammelt innlegg dette. Jeg klarer fint å gå i trapper selv nå. Null problem :-) Da jeg skrev innlegget, trodde jeg ikke det skulle være mulig:)

Det er bra :) Det kom opp på 100 nyeste tror jeg, jaja, samme det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg fikk hjelp da jeg trengte det da:)

Men det var bra for folk pleier å slite med servicen. En gang satt en taxisjåfør og ventet på at jeg skulle gå ut av taxien og hente stolen min sjøl og ble sur da han skjønte at det ikke var aktuelt. Og vi sliter med at taxiene ikke vil hjelpe oss med bagasjen da man skal innlegges på sykehus og rehab. Det er Christiania taxi som har legekjøring nå og de er sære. Det blir antagelig ny avtale etter nyttår og jeg krysser fingrene for Oslo Taxi som gir mye bedre service og er blide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Men det var bra for folk pleier å slite med servicen. En gang satt en taxisjåfør og ventet på at jeg skulle gå ut av taxien og hente stolen min sjøl og ble sur da han skjønte at det ikke var aktuelt. Og vi sliter med at taxiene ikke vil hjelpe oss med bagasjen da man skal innlegges på sykehus og rehab. Det er Christiania taxi som har legekjøring nå og de er sære. Det blir antagelig ny avtale etter nyttår og jeg krysser fingrene for Oslo Taxi som gir mye bedre service og er blide.

Jeg tok trappa opp på rompa, men han må hjelpe meg å få meg opp på stående på toppen av trappa :)

Nå har jeg litt problemer med å skjønne hvorfor jeg sleit sånn med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...