Gå til innhold

hva gjøres med en fortann som er død ?


Gjest den uheldige

Anbefalte innlegg

Gjest den uheldige

Jeg har slått fortennene mine, de er ikke knekt, men den ene tannen reagerer ikke på strøm, og jeg synes jeg ser at den er i ferd med å skifte farge !

Hva gjøres med dette ?

Roftylles tannen og så..... ?

Skifter man ut hele tannen og setter tann på stift ?

sliper man ned og legger på evt skalfasett ??

? ? ?

synes det er kjedelig hele greia. men skjedd er skjedd.

har fått beskjed om at forsikringen dekker 10 000 ( inntil 2 år etter skadedato ) så skal visstnok NAV dekke noe, men om dette må være innenfor disse 10 000,- eller utover 10 000,- vet jeg ikke... Noen med erfaring som kan fortelle meg litt om hva man tror skal gjørs ?

PS

kan man evt ta tannbehandling i utlandet og be forsikringen dekke dette ( om summen er innenfor det de dekker selvsagt ? ) Jeg har vært mange ganger i Tyrkia, og prisen er 1/5 del der omtrent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ei jeg kjenner slo begge fortennene sine i en sykkelulykke i fjor sommer. Hun dro slevsagt til tannlege for å høre om hva hun skulle gjøre. Tannlegen anbefalte henne å vente noen måneder og se hvordan tennene ble etterhvert.

Hun var på noen kontroller i løpet av året, og i sommer ble det bestemt at hun skulle skifte dem ut, fordi det viste seg at tennene var døde. Hun var mange ganger til behandling, og har hatt mye finpuss hos tanntekniker. Det er blitt veldig fint.

Mener å husker at hun sa det kostet ca 30.000. Hun fikk alt dekket på forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den uheldige

Ei jeg kjenner slo begge fortennene sine i en sykkelulykke i fjor sommer. Hun dro slevsagt til tannlege for å høre om hva hun skulle gjøre. Tannlegen anbefalte henne å vente noen måneder og se hvordan tennene ble etterhvert.

Hun var på noen kontroller i løpet av året, og i sommer ble det bestemt at hun skulle skifte dem ut, fordi det viste seg at tennene var døde. Hun var mange ganger til behandling, og har hatt mye finpuss hos tanntekniker. Det er blitt veldig fint.

Mener å husker at hun sa det kostet ca 30.000. Hun fikk alt dekket på forsikringen.

Hei og takk for svar !

Satte venninnen din inn tann på stift, eller bro da ? og ser dette naturlig ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar !

Satte venninnen din inn tann på stift, eller bro da ? og ser dette naturlig ut ?

Mener det var stift. Kan spørre henne.

Det ser helt naturlig ut. Hun ser vel forskjell, men mannen hennes la ikke merke til det den dagen hun hadde gjort det :-)

Hun sier at hun merker forskjell i finmotorikken på tennene, f.eks. hvis hun skal bite av noe lite med fortennene (en tråd eller en negl e.l.) så klarer hun ikke helt å treffe slik som før. Ellers er alt ok nå.

Tannteknikeren brukte mye tid på å finne riktig farge, fasong og glans osv. Det er forresten kanskje ikke tanntekniker det heter - det var en annen enn tannlegen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den uheldige

Mener det var stift. Kan spørre henne.

Det ser helt naturlig ut. Hun ser vel forskjell, men mannen hennes la ikke merke til det den dagen hun hadde gjort det :-)

Hun sier at hun merker forskjell i finmotorikken på tennene, f.eks. hvis hun skal bite av noe lite med fortennene (en tråd eller en negl e.l.) så klarer hun ikke helt å treffe slik som før. Ellers er alt ok nå.

Tannteknikeren brukte mye tid på å finne riktig farge, fasong og glans osv. Det er forresten kanskje ikke tanntekniker det heter - det var en annen enn tannlegen i alle fall.

Supert.. kjempefint å høre om erfaringene !

Takker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få den faste tannlegen din til å henvende deg til en spesialist i tannproteser.

De kan finne hvolken løsning som passer best for ditt tilfelle.

Jeg har selv kroner på 4 fortenner pga slitasjeskader. Dvs at jeg har mine egne tenner "inni" og kronene er limt utenpå. Tannlegen slipte først ned tennene til spisser som han limte protesene utenpå.

De var forøvrig avstøpninger av mine egne tenner, og ser derfor helt naturlige ut!

Jeg tipper at tannlegen komer til å gjøre noe tilsvarende med din tann hvis tannrota er uskadd og tannen fortsatt sitter godt fast i kjeven.

Er den derimot løs og sitter dårlig, så kan det nok hende at tannen må trekkes og erstattes med en hel protese som festes nede i kjeven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest den uheldige

Få den faste tannlegen din til å henvende deg til en spesialist i tannproteser.

De kan finne hvolken løsning som passer best for ditt tilfelle.

Jeg har selv kroner på 4 fortenner pga slitasjeskader. Dvs at jeg har mine egne tenner "inni" og kronene er limt utenpå. Tannlegen slipte først ned tennene til spisser som han limte protesene utenpå.

De var forøvrig avstøpninger av mine egne tenner, og ser derfor helt naturlige ut!

Jeg tipper at tannlegen komer til å gjøre noe tilsvarende med din tann hvis tannrota er uskadd og tannen fortsatt sitter godt fast i kjeven.

Er den derimot løs og sitter dårlig, så kan det nok hende at tannen må trekkes og erstattes med en hel protese som festes nede i kjeven.

Heisann

På rtg bildene så ser røttene fine ut. og tanna er ikke løs.. så da kanskje blir det denne løsningen som blir aktuell.. ?

Blir dette da som skallfassetter ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...