Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nå gått med kronisk tett nese i tre år. Har prøvd det meste (operasjon av trange neseganger,Rhinocort,Otrivin,Zymelin osv). De to sistnevnte hjelper hvertfall slik at jeg fungerer i det daglige. MEN jeg har ikke spes lyst til å bruke det lenger, fordi det virker som jeg har kommet inn i en vond sirkel. Nesen tetter seg etter 3-5 timer (men den er ikke snørrete), og da må det en ny dusj til. Mistenker at jeg har brukt nesespray så mye at slimhinnene har blitt kronisk irriterte.

Derfor har jeg et par spørsmål til legen (og andre i samme situasjon):

Ved langvarig bruk (2 år) av nesespray som Zymelin el Otrivin; kan man skade slimhinnene permanent (slik at de alltid vil være irriterte)?

Finnes det noen bra naturmedisiner som hjelper mot akkurat dette? Jeg har vært innom et par butikker, men jeg får ikke overbevisende hjelp.

Bør også nevne at jeg har tatt mange allergitester, uten at disse har gitt noe utslag.

Mvh

Erik

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37421-kronisk-tett-nese/
Del på andre sider

Fortsetter under...

åååå jeg føler med deg.

I graviditeten min for fire å siden ble jeg tett i nesa og fikk rådet -av en lege- å bruke nesespray. Ikke noe problem selv om jeg var gravid, det hadde hans kone gjort i alle tre svangerskapene... TOSK Det det har medført er at jeg blir pottetett med en gang, når jeg før bare ville merket litt tetthet. Dette er til enorm plage, og jeg har heller ikke funnet noe som umiddelbart kan hjelpe meg å trekke pusten gjennom nesen bedre enn nesespray. MEN jeg har begynt å skylle nesen med noe som heter "Nesehorn" og saltvannsoppløsning. Det er er plasthorn man fyller vann i, og skyller ut nese og bihuler. Dette hjelper når man har snørr og skal være forebyggende for irriterte slihinner. Har ikke kommet dit at jeg vet det hjelper helt, men prøver med krum hals. "Nesehorn" får du kjøpt på Apotek og det koster litt over 100 kr. Saltvanns-oppløsningen lager du selv. Det følger en god bruksansvisning med.

Lykke til :-))

PS Hvis du får andre tips som kanskje er mindre tidkrevende, kunne du delt dem med meg????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37421-kronisk-tett-nese/#findComment-142689
Del på andre sider

åååå jeg føler med deg.

I graviditeten min for fire å siden ble jeg tett i nesa og fikk rådet -av en lege- å bruke nesespray. Ikke noe problem selv om jeg var gravid, det hadde hans kone gjort i alle tre svangerskapene... TOSK Det det har medført er at jeg blir pottetett med en gang, når jeg før bare ville merket litt tetthet. Dette er til enorm plage, og jeg har heller ikke funnet noe som umiddelbart kan hjelpe meg å trekke pusten gjennom nesen bedre enn nesespray. MEN jeg har begynt å skylle nesen med noe som heter "Nesehorn" og saltvannsoppløsning. Det er er plasthorn man fyller vann i, og skyller ut nese og bihuler. Dette hjelper når man har snørr og skal være forebyggende for irriterte slihinner. Har ikke kommet dit at jeg vet det hjelper helt, men prøver med krum hals. "Nesehorn" får du kjøpt på Apotek og det koster litt over 100 kr. Saltvanns-oppløsningen lager du selv. Det følger en god bruksansvisning med.

Lykke til :-))

PS Hvis du får andre tips som kanskje er mindre tidkrevende, kunne du delt dem med meg????

Det er godt å vite at jeg ikke er den eneste. Felles skjebne osv... Det virker som om ikke legen helt forstår problemet.

Jeg har kuttet ut nesespray helt nå (for et par dager siden), og det funker ikke så aller værst. I begynnelsen var det helt jæ.... Var så tett at jeg knapt kunne lukke munnen i 2 sek.

Men jeg gikk på helsekost og fikk tak i noen preparater (Propolis spray, og noen urtepiller som bla inneholder timian, husker ikke navnet), som ser ut som om de har en viss effekt. I tillegg smører jeg Vicks VapoRub (mentolatum salve) på innsiden av neseborene (1/2 cm inni). Det har en oppfriskende effekt, i tillegg til at det løsner litt. Skal prøve dette i noen uker, for å se om avhengigheten gir seg.

Ellers leste jeg et annet innlegg om en som hadde fått en spray som het "Lokilan" (blå resept), som han hadde brukt som foreskrevet i begynnelse, og nå bare brukte ca 1-2 ganger i uken. Funket visst veldig bra, men det hadde vært deilig å slippe å være avhengig av medisiner.

Vi får holde hverandre oppdatert, så kanskje vi finner en løsning.

Mvh

Erik

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37421-kronisk-tett-nese/#findComment-142691
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære erikd,

Otrivin og Zymelin bør ikke brukes mer enn 7-10 dager ellers risikerer du at slimhinnene reagerer motsatt. Med andre ord kan det hende at sprayen vedlikeholder din tette nese. Du bør derfor slutte med en gang og heller bruke saltvannskyllinger med 1 ts salt til 0,5 liter vann to til tre ganger daglig. Vær forberedt på at plagene blir værre en stund før de blir bedre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37421-kronisk-tett-nese/#findComment-143423
Del på andre sider

jostedalsrypa

Det er godt å vite at jeg ikke er den eneste. Felles skjebne osv... Det virker som om ikke legen helt forstår problemet.

Jeg har kuttet ut nesespray helt nå (for et par dager siden), og det funker ikke så aller værst. I begynnelsen var det helt jæ.... Var så tett at jeg knapt kunne lukke munnen i 2 sek.

Men jeg gikk på helsekost og fikk tak i noen preparater (Propolis spray, og noen urtepiller som bla inneholder timian, husker ikke navnet), som ser ut som om de har en viss effekt. I tillegg smører jeg Vicks VapoRub (mentolatum salve) på innsiden av neseborene (1/2 cm inni). Det har en oppfriskende effekt, i tillegg til at det løsner litt. Skal prøve dette i noen uker, for å se om avhengigheten gir seg.

Ellers leste jeg et annet innlegg om en som hadde fått en spray som het "Lokilan" (blå resept), som han hadde brukt som foreskrevet i begynnelse, og nå bare brukte ca 1-2 ganger i uken. Funket visst veldig bra, men det hadde vært deilig å slippe å være avhengig av medisiner.

Vi får holde hverandre oppdatert, så kanskje vi finner en løsning.

Mvh

Erik

Hei, jeg har hatt samme plagen i over 20 år, inkl. kronisk bihulebetennelse. Også pollenallergi. Har brukt Nasonex nesespray + allergitabl. Har nå tatt soneterapi for bihulene, og har ikke brukt nesespray på 2 md. Fikk et tilbakefall, men det ordnet hun fort. Har ikke hatt så åpen nese på det jeg kan huske. Tar nå sjansen på å slutte med allergitabl. og håper på det beste.

Jeg kan ihvertfall varmt anbefale soneterapi. Tar også aromaterapi samtidig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37421-kronisk-tett-nese/#findComment-143658
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...