Gå til innhold

jobbrelaterte plager i nakke/skuldre/hode

Anbefalte innlegg

hei.

Jeg er 39 år og mann

og har jobbet foran dataskjerm i ca 15 år.

frem til 1997 opplevde jeg ingen spesielle plager.

i 1997 "mistet jeg søvnen"

i ca 3 måneder. i denne perioden var jeg sykmeldt.

Det hele ble diagnostisert av opptil flere leger som psykosomatisk, stressrelatert.

Det artet seg for meg som en periode med mye frykt og lite overskudd. Hadde det ikke vært for familie og venner i denne perioden ...

uansett. Jeg kom gjennom det,

blant annet ved å gå til psykolog.

etter ca 14 dager ut i denne sykmeldingen, begynte jeg å få smerter i brystet (ikke hjertet). Det artet seg som om det strammet seg ekstremt over brystet. Det spredde seg også oppover til halsen.

Jeg fikk behandling hos fysioterapeut for disse plagene. dette hjalp for en viss stivhent i nakke og skuldre, men ikke for strammingen over brystet.

disse plagene har jeg hatt helt frem til idag.

de har vært mest fremtredende når jeg har vært utsatt for kulde eller trekk. da har det tatt opptil en dag å bli kvitt dem (under dyna eller med varme klær).

jeg har trent relativt jevnt.

disse plagene har sterkt redusert livskvaliteten min både i jobb og utenfor. i jobbsammenheng har jeg vanskelig for å oppholde meg i rom som har luftkondisjonering.

i fjor høst begynte jeg å gå regelmessig til aromaterapibehandling.

i januar begynte jeg å merke sterk forbedring.

jeg sov bedre og smertene kom langt sjeldnere. jeg var til og med istand til å sove i kalde rom igjen.

1. mai flyttet jeg og skiftet jobb. jeg holdt opp med aromaterapien, men hadde tenkt å sette igang igjen etterhvert.

den nye jobben medfører ca 100 km bilpendling (totalt) hver dag.

ca 14 juli begynte jeg ferien.

tre dager senere fikk jeg nye problemer, denne gang av langt alvorligere art.

jeg hadde sovet tre dager paa tynn madrass på hybelen hos mine foreldre. tredje dagen våknet jeg med en følelse av at hodet bak og på sidene var som ull. det var numment å ta på. denne følelsen forsvant etterhvert, men den kom alltid igjen.

jeg håpet i det lengste at dette vill gi seg.

jeg trente mye og prøvde å sove sittende.

i begynnelsen av august begynte jeg på jobb igjen.

alt første dag var det som om nakken sovnet i løpet av dagen og jeg mistet konsentrasjonen. ullenheten i hodet kom også etterhvert. etter den andre arbeidsdagen mistet jeg søvnen og onsdagen sykmeldte jeg meg og gikk til lege. som du sikkert har skjønt nå, så er jeg en sta person som nok venter i lengste laget før jeg søker hjelp...

legen mente jeg hadde fått en betennelse og foreskrev brexidol. sammen med dette foreslo han at jeg skulle bruke noe smertestillende hvis det ble for ille. paracet (helst), men paralgin forte hvis det ikke var nok.

jeg var sykmeldt resten av uken og har vært i full jobb siden. smertene er fremdeles ille, men ullenheten i hodet er sjeldnere til stede nå.

litt om plagene:

det begynner i skuldrene arbeider seg så først til nederst i nakken, så opp til midt på nakken og så setter det seg bak i øverste del av ryggen ?

det er veldig kulderelatert, men forsvinner aldri helt.

det er verst med nakken. den blir ubeskrivelig øm. jeg har pauser hver time og oftere i jobb og trener nakke og skuldre (avspenning)

jeg har vært hos kiropraktor (6 ganger). han konstaterte stivhet bak i korsryggen som kunne relateres til strammingen over brystet. han konstaterte også noe stivhet i nakke og skuldre. men ikke noe som kunne relateres til mine plager.

jeg har i to måneder trent regelmessig hos fysioterapeut med vekt på trening for nakke, armer og skuldre. jeg har i denne prioden også fått behandling av fysioterapeut.

problemet er at jeg ikke er spesielt stiv i skuldre og nakke. jeg har full bevegelighet i begge deler.

videre trener jeg regelmessig.

uten overskuddet fra treningen hadde jeg nok hatt mye større problemer.

men nå begynner jeg å miste motet. plagene blir bare sterkere og sterkere jo kaldere det blir i været. det er svært vanskelig å fungere i enhver sammenheng.

nakken er stadig ubeskrivelig øm, hodet blir ikke så ofte ull lenger, men øverst i ryggen mister jeg ofte følelsen.

på den positive siden:

jeg har ikke hodepine og er lite svimmel.

har du noen råd til hva jeg kan gjøre ?

hilsen

fortvilt

guanha.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37451-jobbrelaterte-plager-i-nakkeskuldrehode/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Hei,

Det er vanskelig å si hva som kan være ditt problem uten å undersøke deg, men mange av plagene stemmer med muskelspenninger. Sannsynligvis er det fornuftig å få tatt en MR undersøkelse av nakken i og med at dine plager er såvidt langvarige og plagsomme. Det er kjent at plager mellom skulderbladene kan stråle fremover og gi brystsmerter. I og med at hverken fysioterapeut eller kiropraktor har kunnet hjelpe deg vil jeg foreslå at du kontakter en akupunktør. Samtidig tror jeg det er viktig at du fortsetter å trene for å unngå at muskulaturen stivner helt.

• 2 uker senere...

Hei,

Det er vanskelig å si hva som kan være ditt problem uten å undersøke deg, men mange av plagene stemmer med muskelspenninger. Sannsynligvis er det fornuftig å få tatt en MR undersøkelse av nakken i og med at dine plager er såvidt langvarige og plagsomme. Det er kjent at plager mellom skulderbladene kan stråle fremover og gi brystsmerter. I og med at hverken fysioterapeut eller kiropraktor har kunnet hjelpe deg vil jeg foreslå at du kontakter en akupunktør. Samtidig tror jeg det er viktig at du fortsetter å trene for å unngå at muskulaturen stivner helt.

Takk for svar.

Jeg har ikke vært på web en stund,

men logget meg inn idag (9.11)

Det som er litt pussig er at det er nettopp

akupunktur jeg endte opp med å prøve

(har en kamerat som er i bransjen).

Dette har hjulpet veldig på nakkeproblemet.

Jeg har fremdeles problemer,

men de er nå av en slik art at jeg fungerer i hverdagen.

Min almenlege har aldri vært inne på emnet

muskelspenninger eller anbefalt MR av nakken.

Han henviste meg til røntgen av nakken !!!

Burde jeg skifte almenlege ?

Hilsen

guanha.

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Takk for svar.

Jeg har ikke vært på web en stund,

men logget meg inn idag (9.11)

Det som er litt pussig er at det er nettopp

akupunktur jeg endte opp med å prøve

(har en kamerat som er i bransjen).

Dette har hjulpet veldig på nakkeproblemet.

Jeg har fremdeles problemer,

men de er nå av en slik art at jeg fungerer i hverdagen.

Min almenlege har aldri vært inne på emnet

muskelspenninger eller anbefalt MR av nakken.

Han henviste meg til røntgen av nakken !!!

Burde jeg skifte almenlege ?

Hilsen

guanha.

Vedrørende valg av fastlege,

Det er fritt legevalg og du får spørsmål om å bytte to ganger per år. Om du vil skifte er en helhetsvurdering basert på hvordan kommunikasjonen er mellom dere og om du har tillit til legen din. Det er derfor helt opp til deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...