Gå til innhold

så mye på en gang om AS :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja du var nok temmelig distré, og sånt synes jeg er morsomt. Håper du ikke tror at jeg ler av deg; jeg ler av situasjonen.

Det er bare hyggelig det. Hva er det du ellers kan le av ?

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

47

• Madelenemie

31

• Bella Dotte

5

Skrevet

Det er den nevrologiske delen, der han sier noe om at interessene til en person med AS er bestemt og styrt nnevrologisk. Jeg har prøvd å ringe han flere ganger, for å spørre han hva han menter med det ? Men han har ikke vært tilgjengelig. AS dreier seg ikke om interesser, men hvordan hjernen er skrudd sammen og fungerer. dette kan virke inn på hvordan vi dyrker våre interesser som er vidt forskjellige, på samme måten som personligheten er det til AS personer.

Hei!

Ja jeg er i det hele og store enig med deg, men,

Det er ikke for ingenting at 30 % av studenter ved matematisk institutt har så klare tegn på asperger syndrom, at de om de hadde trengt det sikkert ville fått diagnosen.

I følge både min psykiater, flere andre, samt Simon Baron Cohen)

Så det er noen føringer som virker i en retning som den naturvitenskapelige som gir tydelighet, definerbarhet og er mere konkret i sin natur. (håper du skjønner)

Skrevet

Hei!

Det er ikke for ingenting at 30 % av studenter ved matematisk institutt har så klare tegn på asperger syndrom, at de om de hadde trengt det sikkert ville fått diagnosen.

Så det er noen føringer som virker i en retning som den naturvitenskapelige som gir tydelighet, definerbarhet og er mere konkret i sin natur. (håper du skjønner)

vetikke helt hva du sikter til, men jeg prøver å bare se logikken og enkelheten i dette med den nevrologiske delen som en virke mekanismen. Det finnes teoretikere, kunstnere vitenskapsmenn og kvinner. ingeniører, håndverkere, forfattere, skuespillere osv. osv. Med alle slaks type menneskers forskjellige personligheter, og hva er felles med dem. Ikke interssene, men syndromet som kan komme til utrykk på forskjellige måter.

Skrevet

Hei!

Ha aldri hatt noen interesse for tall og matematikk, og svært dårlig karakterer på skolen i dette. Har forsått det slik at det positive med AS er evnen til å fokusere på de interssene en har, som ikke er bestemt nevrologisk. I tillegg , så er også utholdenhet, logiske sans trekk som en kan finne hos dem. Den negative delen, hvis vi kan kalle det det, kommer mer til utrykk i et miljø, og spesielt i nære relasjoner, der forventningene krav på dine reaksjoner, er ikke i samsvær med slik du fungerer, det det skaper stress og frustasjoner for AS personen, men også for andre. altså, hvis folk forstår den virkemekanisme en med AS har, er det ikke lett for noen. Tror heller ikke at reaksjonsmønsteret har med direkte mangel på empati å gjøre, men det er noen der med empatiforsyrrelser i mer eller mindre grad. Her kan det jo være mange meninger,

Skrevet

Ha aldri hatt noen interesse for tall og matematikk, og svært dårlig karakterer på skolen i dette. Har forsått det slik at det positive med AS er evnen til å fokusere på de interssene en har, som ikke er bestemt nevrologisk. I tillegg , så er også utholdenhet, logiske sans trekk som en kan finne hos dem. Den negative delen, hvis vi kan kalle det det, kommer mer til utrykk i et miljø, og spesielt i nære relasjoner, der forventningene krav på dine reaksjoner, er ikke i samsvær med slik du fungerer, det det skaper stress og frustasjoner for AS personen, men også for andre. altså, hvis folk forstår den virkemekanisme en med AS har, er det ikke lett for noen. Tror heller ikke at reaksjonsmønsteret har med direkte mangel på empati å gjøre, men det er noen der med empatiforsyrrelser i mer eller mindre grad. Her kan det jo være mange meninger,

Hvis de "ikke" forstår, mente jeg selvfølgelig.

Noe som selvfølgelig kan være vanskelig å forstå for seg selv også, hvis en har levd mye for seg selv opp igjennom tiden.

Skrevet

Hei!

ja vel, hvilke fag fikk du bra karakterer i da?

Jeg fikk bra i alle fag, 6, men norsk og andre språkfag kun fordi jeg hadde snille lærere som så gjennom fingrene (hvis du skjønner hva jeg mener?) med diktanalyser og meninger om skjønnlitterære tekster som jeg ikke mestrer særlig bra, da jeg oppfatter dem alt for bokstavelig og ikke ser overført betydning, det var det rene mareritt for meg, og jeg ble også ledd av, men dette fordi andre syns mine tolkninger var komiske, det var ikke vondt ment.

Skrevet

Hei!

ja vel, hvilke fag fikk du bra karakterer i da?

Jeg fikk bra i alle fag, 6, men norsk og andre språkfag kun fordi jeg hadde snille lærere som så gjennom fingrene (hvis du skjønner hva jeg mener?) med diktanalyser og meninger om skjønnlitterære tekster som jeg ikke mestrer særlig bra, da jeg oppfatter dem alt for bokstavelig og ikke ser overført betydning, det var det rene mareritt for meg, og jeg ble også ledd av, men dette fordi andre syns mine tolkninger var komiske, det var ikke vondt ment.

Vel, nå snakker jeg om folkeskolen, for det var bare den jeg fullførte, og der fikk jeg bare en god karakter, og det var tegning, men eller hadde jeg godt i oppførsel men ikke orden. Men den tid jeg vokste opp var det nok sikkert noe forskjell fra din tid. Jeg er jo 61 år, og vokste opp med relative fattige foreldre.De hadde nok med sitt. Var mye vekke fra skolen, likte meg ikke på skolen, men hadde det egentlig greit i forhold til medelever.

Du kan lese noe av dette i min selvbiografi.

Skrevet

Vel, nå snakker jeg om folkeskolen, for det var bare den jeg fullførte, og der fikk jeg bare en god karakter, og det var tegning, men eller hadde jeg godt i oppførsel men ikke orden. Men den tid jeg vokste opp var det nok sikkert noe forskjell fra din tid. Jeg er jo 61 år, og vokste opp med relative fattige foreldre.De hadde nok med sitt. Var mye vekke fra skolen, likte meg ikke på skolen, men hadde det egentlig greit i forhold til medelever.

Du kan lese noe av dette i min selvbiografi.

Hei!

Okey.

Jeg liker ikke selvbiografier!

Mine foreldre også lever i "sin verden" men de er ikke fattige, men likegyldige.

Skrevet

Hei!

Okey.

Jeg liker ikke selvbiografier!

Mine foreldre også lever i "sin verden" men de er ikke fattige, men likegyldige.

Ok, mine foreldre var vel begge deler, men de hadde jo sin problemer.

Liker du ikke å lese om andre med samme dIagnose ? Det syns jeg er svært viktig for å forstå mer hvordan AS utarter seg og diagnosen som helhet. Jeg hadde ikkelært så mye om diagnosen og AS personer, hvis jeg bare skulle gå ut fra meg selv,selv om jeg har levd noen år. Men igjennom andre med diagnosen og et vidt spekter av fagfolk i forskjellige fagmilører, så forstår jeg og ser AS på en annen måte en jeg gjorde rett etter jeg selv fikk diagnosen .

Skrevet

Ja jeg forstår din humor, og jeg kan lefor meg selv når jeg ser for meg det du leste der, ja le med deg. Jeg har egentlig mye selvironi. Så langt jeg kan husker, så har jeg vel egentlig likt å få andre til å le av meg.

Jeg var vel noe distre når jeg ikke oppdaget at det var meg selv som hadde svart på min egen kommentar ?

Hei!

Jeg liker IKKE at andre ler av meg, men av andre grunner er hyggelig.

Jeg har MYE humor, men den er sær, sier min mann og kaller den asperger humor, noe jeg ikke liker å høre da jeg syns alt for mye forklares ut i fra asperger syndrom.

Jeg syns det er bedre som min psykiater sier, "du er da høyst normal" og det mener hun jeg bør forholde meg til, det er korrekt!

Skrevet

Ok, mine foreldre var vel begge deler, men de hadde jo sin problemer.

Liker du ikke å lese om andre med samme dIagnose ? Det syns jeg er svært viktig for å forstå mer hvordan AS utarter seg og diagnosen som helhet. Jeg hadde ikkelært så mye om diagnosen og AS personer, hvis jeg bare skulle gå ut fra meg selv,selv om jeg har levd noen år. Men igjennom andre med diagnosen og et vidt spekter av fagfolk i forskjellige fagmilører, så forstår jeg og ser AS på en annen måte en jeg gjorde rett etter jeg selv fikk diagnosen .

Hei!

Nei jeg misliker biografier, finner dem så kjedelige at jeg ikke har en eneste.

Men jeg ønsket meg en til jul, den med Steven Hawkings, men han er min helt, hvis jeg har noen.

Mennesker med asperger syndrom eller hoytfungerende autisme har ingen ting å skrive/si meg fra sine liv som ikke kjeder eller provoserer meg. Jeg prøvde en gang å lese Donna Williams bøker da noen sa til meg "du skriver som Donna Williams" , jeg ble så rasende at jeg leverte bøkene i løpet av noen timer til biblioteket og ble kvalm hvis noen nevnte hennes navn, hun har stjålet min verden, det gjør ingen uten reaksjon.

Jeg har sluttet å hate henne, men jeg vil fremdeles ikke lese hennes bøker, hun skriver jo det samme som meg, det er svært ubehagelig, jeg kunne aldri tenke meg å treffe henne.

Nei mitt er mitt, ingen andres.

Skrevet

Hei!

Jeg liker IKKE at andre ler av meg, men av andre grunner er hyggelig.

Jeg har MYE humor, men den er sær, sier min mann og kaller den asperger humor, noe jeg ikke liker å høre da jeg syns alt for mye forklares ut i fra asperger syndrom.

Jeg syns det er bedre som min psykiater sier, "du er da høyst normal" og det mener hun jeg bør forholde meg til, det er korrekt!

OK, da er du en annen type menneske , for jeg liker når folk ler av meg, men det det skal jo være slik at jeg selv legger opp til det selvfølgelig. Derfor så liker jeg også å underholde andre, spre latter og glede. når jeg skrev min selvbiografi, så tok jeg fatt på det med stor selvironi, spesielt fra min skolealder og undomstid. Men jeg liker ikke, noe jeg selvfølgelig også ungår, det å skrive om andre i dårlig lys.

Skrevet

Noe som selvfølgelig kan være vanskelig å forstå for seg selv også, hvis en har levd mye for seg selv opp igjennom tiden.

Hei!

Hva er det du mener nå?

Du skriver jo usammenhengende.

Skrevet

Dette du leste der, var noe jeg skrev tidligere, da jeg rettet meg selv med et ord jeg manglet, derfor kunne det nok forståelig virke ikke sammenhengende.

Skrevet

Hei!

Hva er det du mener nå?

Du skriver jo usammenhengende.

Dette du leste der, var noe jeg skrev tidligere, da jeg rettet meg selv med et ord jeg manglet, derfor kunne det nok forståelig virke ikke sammenhengende.

Skrevet

OK, da er du en annen type menneske , for jeg liker når folk ler av meg, men det det skal jo være slik at jeg selv legger opp til det selvfølgelig. Derfor så liker jeg også å underholde andre, spre latter og glede. når jeg skrev min selvbiografi, så tok jeg fatt på det med stor selvironi, spesielt fra min skolealder og undomstid. Men jeg liker ikke, noe jeg selvfølgelig også ungår, det å skrive om andre i dårlig lys.

Hei!

Til det siste er jeg enig :)

Ja vi er ganske forskjellige, og bra er det.

Interessant er det også og det beviser jo nærmest hvor umulig det er å få aspergere pga av sin diagnose til å "være venner", man må ha noe mer felles. (dette presiserte min psykiater samt en til)

Jeg er ikke lenger med i den gruppen, er så lei av å høre om andres problemer, jeg har jo nå en asperger venn og det opptar meg i stor grad da jeg ikke har hatt et menneske slik inn på mitt liv og jeg lurer/tenker/hygger meg og forundres over så mange aspekter ved dette.

Den neste vennen jeg skal få meg vil mest sannsynlig kun ha felles interesser med meg, men jeg vet enda ikke om jeg orker noe mer.

vel jeg er litt forelsket i vedkommende, det er en flott dame og jeg trenger ingen fler, det er jo akkurat passe. Min psykiater sier hun gjør meg godt, men hadde hun ikke vært interessert i reptiler hadde det straks vært vanskeligere.

Skrevet

Hei!

Det er i orden.

beklager jeg burde fått det med meg.

Skrevet

Hei!

Du er et rart menneske :)

Like at noe ler av deg ?

det er langt fra meg, men jeg har noe å lære av det.

Hvordan får du det til? Hva er tanken/systemet bak å få til å like dette?

Fortell meg dette nå er du snill.

Skrevet

Hei!

Til det siste er jeg enig :)

Ja vi er ganske forskjellige, og bra er det.

Interessant er det også og det beviser jo nærmest hvor umulig det er å få aspergere pga av sin diagnose til å "være venner", man må ha noe mer felles. (dette presiserte min psykiater samt en til)

Jeg er ikke lenger med i den gruppen, er så lei av å høre om andres problemer, jeg har jo nå en asperger venn og det opptar meg i stor grad da jeg ikke har hatt et menneske slik inn på mitt liv og jeg lurer/tenker/hygger meg og forundres over så mange aspekter ved dette.

Den neste vennen jeg skal få meg vil mest sannsynlig kun ha felles interesser med meg, men jeg vet enda ikke om jeg orker noe mer.

vel jeg er litt forelsket i vedkommende, det er en flott dame og jeg trenger ingen fler, det er jo akkurat passe. Min psykiater sier hun gjør meg godt, men hadde hun ikke vært interessert i reptiler hadde det straks vært vanskeligere.

Ja jeg også at skal du være venner med AS personer, altså å vanke sammen mye, så må det være noe mer en selve diagnosen, men kanskje kan det bli noe der av det motsatte kjønn, hvis personligheten virker posetiv på deg og omvendt. Har aldri vanket i sammen med noen AS personer, bare snakket på tlf,. og skrevet, så derfor har jeg et behov for å treffe fler voksne med diagnosrn, ansikt til ansikt.

Skrevet

Hei!

Du er et rart menneske :)

Like at noe ler av deg ?

det er langt fra meg, men jeg har noe å lære av det.

Hvordan får du det til? Hva er tanken/systemet bak å få til å like dette?

Fortell meg dette nå er du snill.

Vel, di er ikke den første som sier det, men jeg tror det har med at jeg jeg oppnår så mye med det, og at jeg føler meg er sterk i meg selv, og har mye å gi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...