nitty-gritty Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 Jeg snakker ikke om definisjoner men det å vite at det faktisk finnes noe som heter ikke bare fysiologiske traumer men og psykiske. Jeg er klar over at det finnes mange forskjellige definisjoner. Jeg er bare uenig i bruken av det, da jeg synes vi ender opp med aa mangle ord for det som virkelig er ekstremt. Om vi bruker ordene "ekstremt traume" om noe som dette (spesielt naar det er snakk om en ellers ukjent kvinne og en sak som ble henlagt paa grunn av intet straffbart forhold), saa skjoenner jeg ikke hva vi skal kalle det i situasjoner som jeg beskrev lenger opp. Uansett er vi i alle fall enige om at han burde faa hjelp og stoette for aa komme videre, for det er helt tydelig at han har det vondt. 0 Siter
Sør Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 ''Voldtekter skjer langt oftere enn falske voldtektsanklager. '' For en som blir feilaktig anklaget for voldtekt er det neppe noen trøst at han er ganske alene om det. Selvsagt, og det har jeg påpekt i ørten innlegg her. :-) Det er likevel på sin plass å reagere mot motorPrøysens fremstilling av "et samfunn der menn ikke tør ligge med kvinner pga. frykt for voldtekstanklager." Det har ikke noe med virkelighetene å gjøre (i hvert fall ikke sammenlignet med andre farer). Med vennlig hilsen 0 Siter
nitty-gritty Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 Jeg snakker ikke om definisjoner men det å vite at det faktisk finnes noe som heter ikke bare fysiologiske traumer men og psykiske. Jeg ser foroevrig jeg var uklar. Jeg studerer i utlandet og forholder meg til slik traume blir beskrevet innenfor mine boeker i mitt studie. Jeg har det med aa anta at andre vet alt mulig om meg her paa DOL og forstaar hva jeg henviser til uten videre forklaring 0 Siter
nitty-gritty Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 Selvsagt, og det har jeg påpekt i ørten innlegg her. :-) Det er likevel på sin plass å reagere mot motorPrøysens fremstilling av "et samfunn der menn ikke tør ligge med kvinner pga. frykt for voldtekstanklager." Det har ikke noe med virkelighetene å gjøre (i hvert fall ikke sammenlignet med andre farer). Med vennlig hilsen Jeg er faktisk enig med deg i at det kan vaere verdt aa paapeke. Det er fremdeles langt farligere for en kvinne aa bli med en fremmed mann hjem enn motsatt, saa aa framstille det som om menn naa er betydelige ofre for overgrep (i form av falsk anmeldelse) blir feil. Det sier selvfoelgelig ingenting om hvordan det foeles for en mann om saa skjer. Jeg er litt uenig med deg i at en anklaget for voldtekt bare kan flytte unna og saa har han det bra. Om jeg mistet familien min (slik det kan skje i de mer alvorlige tilfellene av falske anklager), saa hadde livet mitt vaert oedelagt. 0 Siter
Sør Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 Jeg er faktisk enig med deg i at det kan vaere verdt aa paapeke. Det er fremdeles langt farligere for en kvinne aa bli med en fremmed mann hjem enn motsatt, saa aa framstille det som om menn naa er betydelige ofre for overgrep (i form av falsk anmeldelse) blir feil. Det sier selvfoelgelig ingenting om hvordan det foeles for en mann om saa skjer. Jeg er litt uenig med deg i at en anklaget for voldtekt bare kan flytte unna og saa har han det bra. Om jeg mistet familien min (slik det kan skje i de mer alvorlige tilfellene av falske anklager), saa hadde livet mitt vaert oedelagt. ''Jeg er faktisk enig med deg i at det kan vaere verdt aa paapeke. Det er fremdeles langt farligere for en kvinne aa bli med en fremmed mann hjem enn motsatt, saa aa framstille det som om menn naa er betydelige ofre for overgrep (i form av falsk anmeldelse) blir feil.'' Takk! Det er til og med større sjanse for at en mann skal bli voldtatt enn at han skal bli utsatt for en falsk anmeldelse. ''Det sier selvfoelgelig ingenting om hvordan det foeles for en mann om saa skjer.'' Helt klart, og det tror jeg at jeg påpekte i omtrent hvert eneste innlegg jeg har skrevet i denne tråden. Det gjør det ikke mindre alvorlig for de som blir falsk anklaget, men motorPrøysen snakket om sjansen for hva som skjer. ''Jeg er litt uenig med deg i at en anklaget for voldtekt bare kan flytte unna og saa har han det bra. Om jeg mistet familien min (slik det kan skje i de mer alvorlige tilfellene av falske anklager), saa hadde livet mitt vaert oedelagt.'' Jeg mener selvsagt ikke at det er så lett, men poenget er at man har flere muligheter enn de som blir voldtatt har. Det er veldig mange voldtatte som også mister familien, og en hel rekke andre effekter som følger dem år etter år. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest fornuftig Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 Hørt om kondom? Det vil være fryktelig trist om vi får et samfunn der menn ikke tør ligge med kvinner pga. frykt for voldtekstanklager. Du har ingen garanti og mange bruker det tydeligvis ikke. Det er enormt mye kjønnsykdommer ute og går som er en stor belastning for helsevesenet. Medisner mot dette ksoter også samfunnet enorme summer. 0 Siter
Gjest fornuftig Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 Voldtekter skjer langt oftere enn falske voldtektsanklager. Med vennlig hilsen Ja voldtekt er et stort problem og det er på tide at fornuften får større plass og blir vektlagt høyere. Begynner å bli så lei av å lese all sutring p.g.a folk ikke bruker huet. TA TIL VETT!! 0 Siter
nitty-gritty Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 Ja voldtekt er et stort problem og det er på tide at fornuften får større plass og blir vektlagt høyere. Begynner å bli så lei av å lese all sutring p.g.a folk ikke bruker huet. TA TIL VETT!! Hva mener du aa si med dette? 0 Siter
Gjest fornuftig Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 Hva mener du aa si med dette? Svært mange av problemer som kjønnsykdommer. HIV, hepatitt, voldtekter og falske anmeldelser kunne vært unngått med bare bruk av sunn fornuft. 0 Siter
nitty-gritty Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 Svært mange av problemer som kjønnsykdommer. HIV, hepatitt, voldtekter og falske anmeldelser kunne vært unngått med bare bruk av sunn fornuft. Sunn fornuft er for deg avhold fra sex, eller...? 0 Siter
Gjest sangsol Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 ''intet straffbart forhold anses bevist. '' Du ble trodd på, og saken ble henlagt. Hva som får slike kvinnemennesker til å gjøre slikt, er meg en gåte. Nå har hun ødelagt for deg i et par år. Skal hun virkelig få lov til å ødelegge videre for deg? Klarer du å jobbe deg ut av det? Hele tiden arrestere egne tanker når de kommer, og være din egen beste venn i hodet ditt? At du alltid forsvarer deg selv og legger skylda der den hører hjemme? (eks du er nedfor og selvkritisk, og synes du var dum som gjorde slik og slik. Da bestemmer du deg for at NEI sånn var det ikke. Det var den andre som gjorde sånn og sånn. Og du gjorde faktisk slik og slik). Kan du evt snakke med legen din om dette? Mest for å snakke? Kanskje kan du bestille time, og når du kommer inn - så sier du til legen at du mest er der for å lufte tankene? Du kan legge til at du trenger det fordi du ikke kommer videre før du har dette "ferdig-tenkt"? 0 Siter
Gjest fornuftig Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 Sunn fornuft er for deg avhold fra sex, eller...? Det er lov til å tenke selv. 0 Siter
frosken Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 ''Jeg er faktisk enig med deg i at det kan vaere verdt aa paapeke. Det er fremdeles langt farligere for en kvinne aa bli med en fremmed mann hjem enn motsatt, saa aa framstille det som om menn naa er betydelige ofre for overgrep (i form av falsk anmeldelse) blir feil.'' Takk! Det er til og med større sjanse for at en mann skal bli voldtatt enn at han skal bli utsatt for en falsk anmeldelse. ''Det sier selvfoelgelig ingenting om hvordan det foeles for en mann om saa skjer.'' Helt klart, og det tror jeg at jeg påpekte i omtrent hvert eneste innlegg jeg har skrevet i denne tråden. Det gjør det ikke mindre alvorlig for de som blir falsk anklaget, men motorPrøysen snakket om sjansen for hva som skjer. ''Jeg er litt uenig med deg i at en anklaget for voldtekt bare kan flytte unna og saa har han det bra. Om jeg mistet familien min (slik det kan skje i de mer alvorlige tilfellene av falske anklager), saa hadde livet mitt vaert oedelagt.'' Jeg mener selvsagt ikke at det er så lett, men poenget er at man har flere muligheter enn de som blir voldtatt har. Det er veldig mange voldtatte som også mister familien, og en hel rekke andre effekter som følger dem år etter år. Med vennlig hilsen ''Jeg mener selvsagt ikke at det er så lett, men poenget er at man har flere muligheter enn de som blir voldtatt har. Det er veldig mange voldtatte som også mister familien, og en hel rekke andre effekter som følger dem år etter år.'' Det er ikke på noen måte gitt at en som utsettes for falsk anklage har flere muligheter enn de som blir voldtatte har (uten at det av den grunn blir mer meningsfylt å drive med denne sammenligningen). En som feilaktig anklages for voldtekt - enten han dømmes for forholdet eller frikjennes - vil ofte være stigmatisert livet ut. Utstøtning av sosiale nettverk og manglende mulighet til å få sympati verken i nærmiljø eller hjelpeapparat, kan virke ekstremt ødeleggende. De negative sanksjonene - både de formelle og uformelle - vil kunne bli like sterke som om vedkommende hadde begått ugjerningen. 0 Siter
Sør Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 ''Jeg mener selvsagt ikke at det er så lett, men poenget er at man har flere muligheter enn de som blir voldtatt har. Det er veldig mange voldtatte som også mister familien, og en hel rekke andre effekter som følger dem år etter år.'' Det er ikke på noen måte gitt at en som utsettes for falsk anklage har flere muligheter enn de som blir voldtatte har (uten at det av den grunn blir mer meningsfylt å drive med denne sammenligningen). En som feilaktig anklages for voldtekt - enten han dømmes for forholdet eller frikjennes - vil ofte være stigmatisert livet ut. Utstøtning av sosiale nettverk og manglende mulighet til å få sympati verken i nærmiljø eller hjelpeapparat, kan virke ekstremt ødeleggende. De negative sanksjonene - både de formelle og uformelle - vil kunne bli like sterke som om vedkommende hadde begått ugjerningen. Men mye av det gjelder ofte de som blir voldtatt også (en på DOL ble voldtatt, og fikk skylden i familien for at foreldrene hennes ble skilt (!) etterpå), og de er i langt større antall. Poenget, som jeg har påpekt, var dog ikke å sette alvorlghetsgraden opp mot hverandre, men å påpeke at sjansen for å bli utsatt for dette er mye lavere enn sjansen for å bli voldtatt - selv for menn. (Som svar til motorPrøysens påstand.) Med vennlig hilsen 0 Siter
frosken Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 Men mye av det gjelder ofte de som blir voldtatt også (en på DOL ble voldtatt, og fikk skylden i familien for at foreldrene hennes ble skilt (!) etterpå), og de er i langt større antall. Poenget, som jeg har påpekt, var dog ikke å sette alvorlghetsgraden opp mot hverandre, men å påpeke at sjansen for å bli utsatt for dette er mye lavere enn sjansen for å bli voldtatt - selv for menn. (Som svar til motorPrøysens påstand.) Med vennlig hilsen Jeg skjønner ikke hvorfor du finner antall relevant i denne diskusjonen. Det handler om individer som opplever noe svært belastende. Hvor mange som opplever eller ikke opplever det samme - eller andre alvorlige overgrep - gjør ikke noe fra eller til for enkeltindividet. 0 Siter
Sør Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor du finner antall relevant i denne diskusjonen. Det handler om individer som opplever noe svært belastende. Hvor mange som opplever eller ikke opplever det samme - eller andre alvorlige overgrep - gjør ikke noe fra eller til for enkeltindividet. Det jeg skrev var et svar på et underinnlegg i tråden, hvor det stod: "Det vil være fryktelig trist om vi får et samfunn der menn ikke tør ligge med kvinner pga. frykt for voldtekstanklager." Altså, det gikk på sjansen (antall) for at dette skal skje. ==== Du skriver: ''Hvor mange som opplever eller ikke opplever det samme - eller andre alvorlige overgrep - gjør ikke noe fra eller til for enkeltindividet.'' Og dette har jeg også påpekt flere ganger i nesten alle innleggene jeg har skrevet. Med vennlig hilsen 0 Siter
frosken Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 Det jeg skrev var et svar på et underinnlegg i tråden, hvor det stod: "Det vil være fryktelig trist om vi får et samfunn der menn ikke tør ligge med kvinner pga. frykt for voldtekstanklager." Altså, det gikk på sjansen (antall) for at dette skal skje. ==== Du skriver: ''Hvor mange som opplever eller ikke opplever det samme - eller andre alvorlige overgrep - gjør ikke noe fra eller til for enkeltindividet.'' Og dette har jeg også påpekt flere ganger i nesten alle innleggene jeg har skrevet. Med vennlig hilsen Du finner alltid et påskudd for å påpeke dette i enhver sammenheng hvor falske anklager diskuteres. Jeg synes det er synd. 0 Siter
Sør Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 Du finner alltid et påskudd for å påpeke dette i enhver sammenheng hvor falske anklager diskuteres. Jeg synes det er synd. Ja, men nå var det altså noen andre enn meg som tok dette opp. Jeg synes det er synd at en sak (som heldigvis er veldig sjelden) fremstilles som et generelt problem som menn skal være vettskremte for, og som om det er vanlig at voldtektsanmeldelser er falske. Sannheten (i antall) er helt annerledes - man har langt større grunn til å frykte voldtekt enn falske anmeldelser. Det endrer, som jeg har påpekt til det kjedsommelige, at det selvsagt er alvorlig å få falske anklager mot seg. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest fornuftig Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 Ja, men nå var det altså noen andre enn meg som tok dette opp. Jeg synes det er synd at en sak (som heldigvis er veldig sjelden) fremstilles som et generelt problem som menn skal være vettskremte for, og som om det er vanlig at voldtektsanmeldelser er falske. Sannheten (i antall) er helt annerledes - man har langt større grunn til å frykte voldtekt enn falske anmeldelser. Det endrer, som jeg har påpekt til det kjedsommelige, at det selvsagt er alvorlig å få falske anklager mot seg. Med vennlig hilsen Det er ingen som gar sagt at det er vanlig med falske anmeldelser men at du kan risikere det om du velger å bli med en fremmed hjem. Dette er bare et av mange problemer som kan skje. Jeg mener det må bli mer snakk om alle kostandene samfunnet har p.g.a folks ukloke atferder. Det er mye snakk om hva røyking og fedme koster. Men når det kommer folks farlige galskape sexvaner så hører en sjelden snakk om prisen samfunnet må betale. Det er ikke bare snakk om alt det koster helsevesenet fysisk og psyksik men også rettsvesen osv. 0 Siter
Sør Skrevet 15. januar 2012 Skrevet 15. januar 2012 Det er ingen som gar sagt at det er vanlig med falske anmeldelser men at du kan risikere det om du velger å bli med en fremmed hjem. Dette er bare et av mange problemer som kan skje. Jeg mener det må bli mer snakk om alle kostandene samfunnet har p.g.a folks ukloke atferder. Det er mye snakk om hva røyking og fedme koster. Men når det kommer folks farlige galskape sexvaner så hører en sjelden snakk om prisen samfunnet må betale. Det er ikke bare snakk om alt det koster helsevesenet fysisk og psyksik men også rettsvesen osv. ''Det er ingen som gar sagt at det er vanlig med falske anmeldelser men at du kan risikere det om du velger å bli med en fremmed hjem. Dette er bare et av mange problemer som kan skje. '' Joda, men i antall er den faren helt marginal sammenlignet med andre farer ved å bli med noen hjem - som at du selv kan bli voldtatt. Selv menn har større sjanse for å bli voldtatt enn å bli falskt anklaget for voldtekt. Og som jeg har påpekt utallige ganger, det gjør det selvsagt ikke noe bedre for de som blir falskt anklaget, men det var en kommentar til motorPrøysen. Med vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.