Gå til innhold

Rygg

Gjest Vondt i ryggen

Anbefalte innlegg

Gjest Vondt i ryggen
Skrevet

Hei! lurer på hva jeg kan gjøre når jeg har vondt i ryggen. Er en gutt på 19 år som har slitt med ryggen i en stund nå uten å oppsøke lege. Jeg er bare 64 kilo som er fordelt på 190 cm (ganske spinkel). Og jeg får ikke til å legge på meg uansett hvor mye jeg spiser, jeg har prøvd å drikke sånn treningsdrikk som inneholder 1600 kcal per 500 ml + 5 måltid om dagen, men uten å få noen vektoppgang. jeg lurer på om det er sannsynlig at det er at jeg har for lite muskulatur rundt ryggraden og om det er det som forårsaker smertene, de starter i korsryggen og går oppover ca midt på ryggen. De verste smertene er når jeg sitter på skolen eller sitter i det hele tatt, men spesielt på skolen siden vi sitter ganske mye. jeg har hørt om folk som får sprøytet inn et steroid i ryggen for å få mere muskulatur, er det en behandling som brukes eller er det en utelukket ting her i Norge? Er luta lei av å må legge meg ned uansett hvor jeg er pga smertene. Eventuelt andre behandlingsmetoder hva kan det være? Mvh Vondt i ryggen.

Skrevet

Mange ryggproblemer kan bli bedre gjennom opptrening av ryggens stabiliserende muskulatur. Dette er ikke store - men derimot svært små - muskler. De blir sterkere gjennom spesialtrening.

Synes du skal gå til fastlegen din og fortelle om ryggsmertene. Han kan bla henvise deg til en fysioterapeut som kan lære deg stabiliserende trening.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å begynne å trene! Det er mye bedre enn å sprøyte ting inn i ryggen, mer energi får du også av trening. Men du kan jo snakke med legen, både om dette og at du ønsker vektoppgang. Så kan du få et opplegg. Det gjelder like mye hvis man skal gå opp i vekt som hvis man skal gå ned: Kosthold og trening er grunnmuren!

Hadde også ofte vondt i rygg og nakke da jeg var yngre, fordi jeg satt så mye stille og leste. Etter at jeg begynte å trene har det blitt mye bedre! Jeg trener både kondisjon og styrke for rygg og armer. Hvis du ikke har trent så mye før vil jeg anbefale deg å delta på timer / få instruksjon av en som kan det (særlig styrke). Hvis du ikke har teknikken inne og gjør øvelsene feil kan det skade mer enn det gagner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...