Gå til innhold

Er han avhengig?

Gjest Blir glad for svar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp blitt samboer ( har vært sammen i 2 år). Jeg har flyttet inn hos han, og det er en forholdsvis liten leilighet..

Problemet er at han spiller poker hver kveld og tipper på oddsen. Han blir så sur og dårlig humør når han taper i poker og motsatt kjempeglad når han vinner. Det er så slitomst å sitte å høre på hver kveld, alt etter humøret hans. Jeg sliter selv med svingninger i humøret og kunne av og til trengt litt støtte. Men han greier ikke å snakke om følelser. Sier bare at jeg analyserer alt.

Vet at han har vokst opp uten far, kun en ung mor som er alkoholiker. Jeg vet ingenting fra barndommen hans. Han vil ikke snakke om noenting. Jeg kan spørre han om ting, men har greier liksom ikke svare. Han kan si jeg hører hva du sier. Skulle jeg svare på det ?

Huff, det er så vanskelig. Kjenner jeg blir mer og mer innelukket selv. Jeg er egentlig en åpen person. Men jeg har sluttet helt å spørre han om noe. Vi har ingen kommunikasjon. Hvis han ikke spiller poker sitter han foran tv helt i sin egen verden. Han trives ikke i jobben og føler seg gammel og sliten ( nettopp blitt 40). Jeg prøver å oppmuntre han, men det virker som han ikke føler medning med livet hvis han ikke vinner millioner i lotto!

Med kompiser er han den blide og morsomme som alltid stiller opp. Han er FOR snill. På telefon med kompiser er han også veldi blid, men med en gang han legger på er han den samme innelukka og mutte personen. Er det MEG det er noe galt med. Jeg lurer på om det er JEG som gjør ham sånn.. Kanskje jeg er for alvorlig og grublende. Vil så gjerne bli bedre kjent med ham og prate... men han vil ikke prate om noenting.

Samtidig er jeg veldig glad i han. Har er verdens snilleste person. Jeg er tiltrukket av han fortsatt.... blir bare så forvirret på hva jeg skal gjøre??

Setter stoor pris på litt tilbakemeldinger....

Skrevet

Han er avhangig

Men er det noe jeg kan gjøre for å bevare forholdet og få bedre kommunikasjon og hjelpe han? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Kan ikke bare la han fortsette sånn ?

Skrevet

Men er det noe jeg kan gjøre for å bevare forholdet og få bedre kommunikasjon og hjelpe han? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Kan ikke bare la han fortsette sånn ?

Ekteskapsrådgivning?

Skrevet

Hei!

Kanskje du lager mas i ørene hans med spørsmål.

Selv blir jeg sliten av spørsmål, avskyr dem på sett og vis, tror min mann er lik, vi sier det vi skal si, men driver ikke med utspørring.

hadde han spurt om min barndom hadde jeg gått inn på mitt rom. Jeg har ikke mye jeg vil snakke med han om den.

Gjør noe hyggelig sammen feks gå på museum, utstillingene skifter ofte og da får man en hyggelig samtale også.

Hvis du bor i Oslo er det jo rene paradiset for museumsinteresserte.

Skrevet

Sannsynligvis er han spillavhengig.

Hva du enn gjør, så ikke ha felles økonomi med ham. Ikke la ham betale noe som står i ditt navn. Sørg for å betale selv så du vet det er betalt. Ha egen lønnskonto og sparekonto. Pass på at du ikke ender opp med å finansiere spillingen eller pådrar deg gjeld pga ham.

For øvrig får du tenke gjennom om du orker og leve med ham om han ikke forandrer seg i det hele tatt. Jeg er pessimist på dine vegne mhp hvor mye forandring du kan forvente.

mvh

Gjest fdsfsds
Skrevet

Hva med å ta opp dette du skriver her med han. Si at dere må ha en viktig prat..

Det fins hjelp å få for spilleavhengighet. Der jeg bor kan en få henvisning fra lege eller NAV til DPS (Psykiatrisk poliklinikk) og kan få behandling for dette. Mulig det fins selvhjelpstilbud rundt om, vet det fins telefonnummer en kan ringe og nettsider i alle fall.

Jeg tror han er avhengig. Kan være at spillet er en måte å rømme fra eventuelle andre problemer på. Du kommer lengst med å prøve å snakke rolig om dette, lite anklagende.. Blir du moralistisk eller sint, så kan nok ting gå i stå. Husk at avhengighet er veldig skamfullt så folk går fort i forsvar. Mulig det er gode råd om hva dere kan gjøre på nettsider om avhengighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...