Gå til innhold

Dette er interessant

Anbefalte innlegg

Ja jeg skjønner. Norsk barnevern har makt til å bestemme over utenlandske statsborgere og kidnappe barna deres. Fordi det er garantert mer bak enn det som står i media..

''Ja jeg skjønner. Norsk barnevern har makt til å bestemme over utenlandske statsborgere og kidnappe barna deres. Fordi det er garantert mer bak enn det som står i media..''

?

Jeg skrev det jeg skrev til deg fordi du virket så overrasket over at barnevernet i det hele tatt hadde noe de skulle ha sagt over utenlandske statsborgere. Men det er fordi de oppholder seg i Norge og da er det norsk lov som gjelder. :-)

Ja, her er det garantert mer til saken enn det vi får vite i media, BV har jo taushetsplikt.

Fortsetter under...

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

27

• Mandolaika

17

• EnolaGay

10

• ....AV

4

Mest aktive i denne tråden

Ut fra denne artikkelen virker det jo som om det er kulturforskjellene det er blitt fokusert på, og at det ikke har vært omsorgssvikt.

At moren ammer barnet annerledes enn standard måte, må da være en bagatell? Også at treåringen mangler vanlige norske leker - han gikk i barnehage forstod jeg - og da vil han vel bli stimulert?

Vanligvis er jeg veldig skeptisk når slike ting slås opp - men her har det jo vært en del lekkasjer, og det virker jo ikke som om dette skulle være grunnlag for å fjerne barna fra foreldrene?

Ja, ikke godt å si hva som er tilfelle, men jeg sitter som sagt med en følelse av at mange blir overlatt til seg selv å finne ut av det, og få er direkte nok i møte med disse familiene for å forklare dem hva som er forventet av dem i vårt samfunn...

Ah..svaret mitt ble spist av netttrollet... prøve igjen: Det er sikkert ting der som ikke kommer frem. Poenget er at barnevernet tar barna fra utenlandske statsborgere, som skal hjem igjen! Kan søke om opphold på humanitært grunnlag for å beholde dem i Norge. Og fjerne dem fra sin nasjon, sin kultur, hele sin biologiske familie og bakgrunn. Fordi foreldrene angivelig ikke lever opp til norsk standard for oppdragelse av barn!

Det er ....jøss.

Hvis barnevernet har avdekket alvorlig omsorgssvikt, synes du da at det er greit at foreldrene kan fortsette bare fordi de skal reise hjem igjen? Eller synes du det er greit overfor barna at de kan ta med seg barna hjem hvis de ikke er skikket som foreldre?

Det er en elendig artikkel i Nettavisen, da og veldig vanskelig å gjøre seg opp noen mening om saken ut fra den. Jeg antar imidlertid at barnevernet ikke lyver når de sier at det ikker er mating med hendene eller samsoving som er årsaken til omsorgsovertakelsen. Saken er anket og skal opp i tingretten, vi får regne med at den får en skikkelig behandling der.

Ut fra denne artikkelen virker det jo som om det er kulturforskjellene det er blitt fokusert på, og at det ikke har vært omsorgssvikt.

At moren ammer barnet annerledes enn standard måte, må da være en bagatell? Også at treåringen mangler vanlige norske leker - han gikk i barnehage forstod jeg - og da vil han vel bli stimulert?

Vanligvis er jeg veldig skeptisk når slike ting slås opp - men her har det jo vært en del lekkasjer, og det virker jo ikke som om dette skulle være grunnlag for å fjerne barna fra foreldrene?

Enig i at barnevernet svekker sin troverdighet.

På den ene siden hevder de at omsorgsovertakelsen ikke er kulturelt betinget. På den andre siden hakker de på ikke-saker som leker, amming, mating med hånden i stedet for bestikk og soving i foreldrenes seng.

Selv om den grunnleggende årsaken til omsorgsovertakelse, kan være vettug, torpederer de all tillit hos både de aktuelle foreldrene og indiske myndigheter ved holde på med slikt tull.

mvh

Gjest Elextra

Det er selvfølgelig bare tøys at noen blir fratatt barna sine fordi de mater dem med hånda eller samsover. Dette er det foreldrene selv som hevder, og barnevernet har ikke anledning til å si noe om den virkelige årsaken, ettersom de er hindret av taushetsplikt.

Enhver seriøs journalist ville bedt om partsinnsyn via foreldrene før h*n dekket en slik sak. Da hadde bildet sett annerledes ut. Men for all del, det hadde garantert blitt en dårligere tabloidsak...

Tenkte jeg også.

Her har ikke journalisten gjort en god jobb når det ikke er bedt om partsinnsyn i saken. Samtidig svekker barnevernet sin troverdighet med dette utsagnet (om de er riktig sitert). Å sove i foreldrenes seg og mata barna med hendene er vitterligen kulturelle forskjeller.

''- Stemmer det at barna ble hentet fordi de sover sammen med foreldrene sine og blir matet med hendene, Lode Svendsen?

- Det er familien som sier det. De to tingene som de drar fram, er ting som er påpekt av Barnevernet som negative. Men dette er to momenter i en helhetsvurdering, sier Lode Svendsen.''

Barnevernet bør selvsagt samarbeide med indiske myndigheter for å få barna tilbake til sitt eget hjemland. Ut over dette synes jeg det er vanskelig å ha en sterk mening om saken.

mvh

Lode Svendsen er advokaten til foreldrene. Barnevernet derimot sier:

''Det er ikke korrekt at grunnlaget for barnevernssaken er hvordan barna mates eller hvor de sover. Barneverntjenesten bestrider at det er kulturforskjeller som ligger til grunn for omsorgsovertakelsen, opplyser barnevernsjef Gunnar Toresen til Nettavisen. ''

Annonse

Her har ikke journalisten gjort en god jobb når det ikke er bedt om partsinnsyn i saken. Samtidig svekker barnevernet sin troverdighet med dette utsagnet (om de er riktig sitert). Å sove i foreldrenes seg og mata barna med hendene er vitterligen kulturelle forskjeller.

''- Stemmer det at barna ble hentet fordi de sover sammen med foreldrene sine og blir matet med hendene, Lode Svendsen?

- Det er familien som sier det. De to tingene som de drar fram, er ting som er påpekt av Barnevernet som negative. Men dette er to momenter i en helhetsvurdering, sier Lode Svendsen.''

Barnevernet bør selvsagt samarbeide med indiske myndigheter for å få barna tilbake til sitt eget hjemland. Ut over dette synes jeg det er vanskelig å ha en sterk mening om saken.

mvh

Det er ogsaa forskjell paa aa mate barna med hendene og mate barna med hendene... Mater man et 6-maaneders gammelt barn med hendene rett etter aa ha vaert paa do, uten aa vaske seg foerst, saa er det farlig. Samsover man etter aa ha drukket alkohol, brukt sovemedisiner eller roeyket sigaretter (eller begge deler), saa kan det vaere doedlig for barnet.

mvh

Jeg finner det usannsynlig at foreldrene ville nevnt dette om de ikke på noen måte var blitt problematisert av barnevernet.

Men det mest oppsiktsvekkende er at barnevernet siden omsorgsovertakelsen i mai i fjor ikke har klart å komme fram til en enighet med indiske myndigheter om hvordan barna skal få komme hjem til India. Det er egnet til å skape et bilde av at barnevernet opererer med lav kulturell forståelse og respekt.

Jeg går ut fra barna er Indiske statsborgere.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Barnevernet-har-tvangsplassert-indiske-barn-2909674.html

mvh

Hvis barnevernet har avdekket alvorlig omsorgssvikt, synes du da at det er greit at foreldrene kan fortsette bare fordi de skal reise hjem igjen? Eller synes du det er greit overfor barna at de kan ta med seg barna hjem hvis de ikke er skikket som foreldre?

Det er en elendig artikkel i Nettavisen, da og veldig vanskelig å gjøre seg opp noen mening om saken ut fra den. Jeg antar imidlertid at barnevernet ikke lyver når de sier at det ikker er mating med hendene eller samsoving som er årsaken til omsorgsovertakelsen. Saken er anket og skal opp i tingretten, vi får regne med at den får en skikkelig behandling der.

Det mest ugreie med denne saken er at norsk barnevern ikke har greid å gjøre en avtale med indiske myndigheter om å få barna hjem til Inida i løpet av de åtte månedene som er gått siden omsorgsovertakelsen.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Barnevernet-har-tvangsplassert-indiske-barn-2909674.html

mvh

Lode Svendsen er advokaten til foreldrene. Barnevernet derimot sier:

''Det er ikke korrekt at grunnlaget for barnevernssaken er hvordan barna mates eller hvor de sover. Barneverntjenesten bestrider at det er kulturforskjeller som ligger til grunn for omsorgsovertakelsen, opplyser barnevernsjef Gunnar Toresen til Nettavisen. ''

Jeg finner det usannsynlig at foreldrene ville nevnt dette om de ikke på noen måte var blitt problematisert av barnevernet.

Men det mest oppsiktsvekkende er at barnevernet siden omsorgsovertakelsen i mai i fjor ikke har klart å komme fram til en enighet med indiske myndigheter om hvordan barna skal få komme hjem til India. Det er egnet til å skape et bilde av at barnevernet opererer med lav kulturell forståelse og respekt.

mvh

Det er ogsaa forskjell paa aa mate barna med hendene og mate barna med hendene... Mater man et 6-maaneders gammelt barn med hendene rett etter aa ha vaert paa do, uten aa vaske seg foerst, saa er det farlig. Samsover man etter aa ha drukket alkohol, brukt sovemedisiner eller roeyket sigaretter (eller begge deler), saa kan det vaere doedlig for barnet.

http://www.nytid.no/nyheter/artikler/20120112/uklar-framtid/

Det virker absurd at barnevernet ikke har klart å få til en avtale med indiske myndigheter om å får barna hjem til India.

mvh

Annonse

mvh

Jeg kommenterte utsagnet ditt om barnevernet svekker troverdigheten sin med å si dette. Barnevernet sier altså ikke dette.

Virkelig merkelige greier.

"Ikke adekvat lekeplass i stuen...". !!?

Ja, det leste jeg og i går - og synes det høres veldig merkelig ut.

Det er da mange som ikke har store sture med masse leker eller god plass til leker i.

her er en jo forskjellige, og noen ønsker ikke leker i stua - andre har ikek plass eller har ikke råd til masse leker - eller mener at ungene kan utvikle seg på andre måter enn gjennom vanlige tradisjonelle leker.

Gjest Elextra

Ja, det leste jeg og i går - og synes det høres veldig merkelig ut.

Det er da mange som ikke har store sture med masse leker eller god plass til leker i.

her er en jo forskjellige, og noen ønsker ikke leker i stua - andre har ikek plass eller har ikke råd til masse leker - eller mener at ungene kan utvikle seg på andre måter enn gjennom vanlige tradisjonelle leker.

Virker merkelig å påpeke disse småtingene (ikke vanlig stellebord, holdt ikke ordentlig rundt barnet når det ammet i fanget), jeg kan ikke tro annet enn at det er graverende ting som ikke kommer frem i artiklene. Barnevernet uttaler seg jo naturlig nok ikke om det avgjørende i saken.

Det mest ugreie med denne saken er at norsk barnevern ikke har greid å gjøre en avtale med indiske myndigheter om å få barna hjem til Inida i løpet av de åtte månedene som er gått siden omsorgsovertakelsen.

mvh

Det er jeg enig i.

Gjest Psyk av alt

Disse opplysningene får saken til å virke enda mer merkverdig.

mvh

Jeg synes dette er oppklarende.

Tilknytningsforstyrrelser er en alvorlig ting.

Hadde ikke jeg vært utsatt for det samme som avisen skriver om her så hadde jeg heller ikke fått en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Og livet mitt hadde da selvfølgelig sett helt annerledes ut.

Støtter forøvrig meningene i trådn om at det her er mye som ikke er belyst, pga taushetsplikt.

Disse opplysningene får saken til å virke enda mer merkverdig.

mvh

http://www.dagbladet.no/2012/01/19/nyheter/innenriks/barnevernet/stavanger/19868579/

Dette gjør meg sikker på at barnevernet har driti i skuffen. Igjen.

Virker merkelig å påpeke disse småtingene (ikke vanlig stellebord, holdt ikke ordentlig rundt barnet når det ammet i fanget), jeg kan ikke tro annet enn at det er graverende ting som ikke kommer frem i artiklene. Barnevernet uttaler seg jo naturlig nok ikke om det avgjørende i saken.

Men det er jo pussig at de uttaler seg om småtingene hvis de ikke har lov å uttale seg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...