Gå til innhold

Sosial angst

Anbefalte innlegg

Gjest Silje1987
Skrevet

Hei. Jeg har i flere år slitt med psykiske plager i form av sosial angst og selvmordstanker. Det er svært vanskelig for meg og snakke med legen. Tørr ikke en gang og ringe. Har forsøkt to ganger med med dårlige resultater. Første gangen ble jeg henvist til psykolog, men hørte ikke noe på 4-5 måneder. Legen min sa jeg kunne ringe psykologen og spørre, men det turte/klarte jeg ikke. For ca ett halvt år siden forsøkte jeg igjen, men legen gav meg bare en side på nettet jeg kunne lese på. Det hjelper ikke mye. Jeg tørr nesten aldri gå alene i butikken en gang. Jeg er gift og venter mitt første barn i slutten av mai og ønsker virkelig og kunne bli bedre. Vil kunne ringe steder selv og gå turer alene uten og bli redd og nervøs. Jeg har byttet fast lege, men er redd for samme respons som hos min forje lege. Vet ikke hvordan jeg skal legge frem problemene mine. Jeg jobber med mennesker og det går faktisk bra, så lenge det har med jobb og gjøre. Anstrenger meg veldig for og virke "normal". Lunsj og sosiale begivenheter er et mareritt. Svetter og skjelver. Etter jobb er jeg utslitt. Jeg hadde trengt trening på og gå ut, men orker ikke. Føler det blir galt og være sykemeldt også (kanskje 50%), selv om det kanskje ville vært fint for og ha tid og krefter til og gå ut. Legen min ville gi meg resept på piller jeg kunne ta og sa at noen må ta de livet ut. Prøvde en periode, men det hjelp ikke. Øket til dobbel dose, men hjelp ikke. Sluttet etter det. Er litt fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre. Vil ha orden på livet mitt. Jeg har time hos legen andre uken i februar. Synes det er lenge og vente, men ikke turt og bestille ny time selv. Oppi alt dette har jeg også fått et anstrengt forhold til mat. Vil ikke gå opp i vekt selv om jeg er gravid. Vet jeg skal, men føles så galt. Det går i dager med overspising, til dager med alt for lite mat. Hva bør jeg fortelle legen min for og få hjelp? Jeg er 25 år gammel.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Skriv ut dette innlegget og gi/send det i posten til den nye fastlegen din.

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg synes forslaget til psyk av alt er godt.Det kan være med på å "bryte isen".

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør ha med et brev til legen. Både som en huskestøtte, men også som en backup i tilfelle du synes det er vanskelig å prate.

Nå har du et dobbelt ansvar for å bli frisk. Den beste behandlingen er kognitiv psykoterapi hos en spesialist. Det krever at du utholder noe ubehag, men det forstår jeg at du er innstilt på. Vær forberedt på at behandlingen kan ta opp mot 20 konsultasjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...