tuppada Skrevet 20. januar 2012 Skrevet 20. januar 2012 Jeg har hatt helt vondt i magen etter en del ting jeg tenker på, søkte på nettet og fant denne:O) Og det hjalp:) http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=359923 Det er en teknikk som kan hjelpe mot negative tanker som kalles S.O.A.L Det stammer fra en engelsk karkirurg, som er veldig opptatt av å tømme hodet for forstyrrende tanker f.eks før en operasjon. S=stop O=observe A=accept L=let go Dvs. når en forstyrrende tanke kommer: stopp opp ved denne tanken. Observer den. Aksepter den. Og deretter Let go. Dette høres kanskje litt vel banalt og lettvint ut, men det fungerer faktisk Gi det ett forsøk.. Og mye ligger nok i begrepet å akseptere og derette la den forsvinne, uten å ta mer stilling til tanken. Akseper at de tankene finnes, men ikke la det bli en sannhet eller usannhet. Lykke til 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 20. januar 2012 Skrevet 20. januar 2012 Ja, dette fungerer. jeg har tatt Mindfullness kurs i skolesammenheng og da lærte vi å bruke denne teknikken 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. januar 2012 Skrevet 20. januar 2012 Ja, det er lurt. En annen betegnelse på metoden er "mindfulness", som er inspirert av buddhistisk meditasjon: http://en.wikipedia.org/wiki/Mindfulness Kan også anbefale denne boken: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=130307 0 Siter
Gjest mlsdf Skrevet 20. januar 2012 Skrevet 20. januar 2012 Ja, det funker. Det funker til dels med følelser også. Bare si til seg selv at "ok, nå føler jeg det slik, og sånn er det." Ofte skjer det en slags forløsning bare ved å akseptere det. 0 Siter
tuppada Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Skrevet 20. januar 2012 Ja, det funker. Det funker til dels med følelser også. Bare si til seg selv at "ok, nå føler jeg det slik, og sånn er det." Ofte skjer det en slags forløsning bare ved å akseptere det. Ja... når jeg prøvde det i stad, så gikk den vonde følelsen i magen vekk!! Snakker strengt til meg selv inni meg på en måte:) 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 20. januar 2012 Skrevet 20. januar 2012 Ja... når jeg prøvde det i stad, så gikk den vonde følelsen i magen vekk!! Snakker strengt til meg selv inni meg på en måte:) Du kan også prøve dette: sitt eller ligg behagelig. Konsentrer deg om å ikke tenke, la bare alle lyder og tanker passere forbi deg uten at du lurer på hvorfor du tenker som du gjør. Finn så ditt pusteanker. Kjenn etter hvordan du puster uten at pusten blir anstrengt. Pusteankeret ditt kan sitte i magen eller rundt nesen, kjenn da at det kjennes litt kaldere ut rundt neseåpningen når du puster. Fortsett å kjenne på pusten mens du lar alle tanker fly forbi. Utrolig samlende og beroligende 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. januar 2012 Skrevet 20. januar 2012 Du kan også prøve dette: sitt eller ligg behagelig. Konsentrer deg om å ikke tenke, la bare alle lyder og tanker passere forbi deg uten at du lurer på hvorfor du tenker som du gjør. Finn så ditt pusteanker. Kjenn etter hvordan du puster uten at pusten blir anstrengt. Pusteankeret ditt kan sitte i magen eller rundt nesen, kjenn da at det kjennes litt kaldere ut rundt neseåpningen når du puster. Fortsett å kjenne på pusten mens du lar alle tanker fly forbi. Utrolig samlende og beroligende Har du lest samme boken? (kfr nedenfor) 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 20. januar 2012 Skrevet 20. januar 2012 Har du lest samme boken? (kfr nedenfor) Nei, jeg har gått på Mindfullness kurs i skolesammenheng Jeg så svaret ditt. 0 Siter
Gjest mlsdf Skrevet 20. januar 2012 Skrevet 20. januar 2012 Ja... når jeg prøvde det i stad, så gikk den vonde følelsen i magen vekk!! Snakker strengt til meg selv inni meg på en måte:) På meg selv funker det best å være aksepterende, ikke streng. Bare godta at ja ja, sånn føler jeg det nå. Kjenne etter, og la følelsen gli forbi. Observere den og distansere seg litt til den på en måte. Det er tross alt bare en følelse, og jeg ER ikke følelsen av den grunn. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.