Gå til innhold

Hvordan gjenkjenne følelser i andre

Anbefalte innlegg

motorPrøysen
Skrevet

Den såkalte Simon Baron-Cohen-testen brukes til å finne ut hvor godt man kan gjenkjenne følelser hos andre og kan brukes som et hjelpemiddel i diagnostisering av høytfungerende autisme og asperger. De i autismespekteret scorer som regel lavere. Testen er her: http://glennrowe.net/BaronCohen/Faces/EyesTest.aspx

Forsøk følgende: Ta testen og score den (jeg måtte ty til englesk ordbok for noen av ordene). Du vil se en liste over hva du svarte feil på. Skjul svarene og noter deg bare numrene. Gå nå tilbake og svar på nytt på disse, bare at denne gangen forsøker du først å etterligne ansiktsuttrykket du ser. Da jeg gjorde dette gikk jeg fra 28 poeng (normal score) til 36 av 36 mulige.

Trikset og testen er omtalt her: http://thelastpsychiatrist.com/2011/04/why_do_autistics_score_poorly.html Det interessante i artikkelen er at trikset også kan se ut til å virke for autister.

Skrevet

Interessant. Hvor finner man engelsk ordbok som oversetter ?

Litt grønn på sånt.

Skrevet

Interessant. Hvor finner man engelsk ordbok som oversetter ?

Litt grønn på sånt.

Bruk google translator.

Skrevet

Hei!

Jeg tror slikt blir gjetteleker,

det er umulig når ingen av ordene passer eller man bare tar noe,

det er jo skukkete øyne og pent sminkede øyne, unge øyne osv... alt slikt ser jeg, men det hadde vært lettere hvis det var rundinger hvor man tegnet tydelig inn uttrykkene, da blir det ikke så mye forstyrrende rundt.

Hva jeg fikk på denne gjetteleken vil jeg ikke tenke på, man kan både gjøre det bra og dårlig ut i fra beregninger og flaks, jeg kunne jo bare ta testen helt til jeg fikk et resultat jeg var fprnøyd med.

Jeg skal be min mann ta testen for han er flink på slikt, men dette tror jeg ikke han vil klare særlig bra, øynene viste utrykkene alt for utydelig. En kvinne så akkurat slik, jeg har fått med meg at man skal se når man flørter, for det skrev noen her inne også, men ikke noe ord foreslo flørtende!

Skrevet

Hei!

det er jo skukkete øyne og pent sminkede øyne, unge øyne osv... alt slikt ser jeg, men det hadde vært lettere hvis det var rundinger hvor man tegnet tydelig inn uttrykkene, da blir det ikke så mye forstyrrende rundt.

Hva jeg fikk på denne gjetteleken vil jeg ikke tenke på, man kan både gjøre det bra og dårlig ut i fra beregninger og flaks, jeg kunne jo bare ta testen helt til jeg fikk et resultat jeg var fprnøyd med.

Jeg skal be min mann ta testen for han er flink på slikt, men dette tror jeg ikke han vil klare særlig bra, øynene viste utrykkene alt for utydelig. En kvinne så akkurat slik, jeg har fått med meg at man skal se når man flørter, for det skrev noen her inne også, men ikke noe ord foreslo flørtende!

Jeg synes testen var finurlig. Selv om jeg ikke var skråsikker på et eneste svar, så fikk jeg 31 rette. Jeg så på ansiktet, brukte "magefølelsen" og valgte svar ut i fra det.

motorPrøysen
Skrevet

Hei!

Som frosken sier tror jeg man må bruke magefølelsen. Jeg var ikke skråsikker på noen av svarene jeg heller. Dette med at bildene er utydelige tror jeg kan være gjort med hensikt slik at det ikke skal være for lett.

Forsøkte du forresten å etterligne uttrykket i øynene og kjenne etter hvilken følelse du hadde selv? Jeg syns det hjalp.

En kritikk man kan rette mot testen er at personene som er avbilda er skuespillere som er instruert om å uttrykke de bestemte følelsene.

Skrevet

Jeg synes testen var finurlig. Selv om jeg ikke var skråsikker på et eneste svar, så fikk jeg 31 rette. Jeg så på ansiktet, brukte "magefølelsen" og valgte svar ut i fra det.

Hei!

Saken er jo at de ikke viste ansiktet men forvansket det vil jeg si ved å vise nesten kun øynene.

Jeg fikk 9 rette, men igjen det var mye tipping og jeg ga derfor litt opp :) men noe skoleeksempel er jeg da ikke :) Jeg orker ikke late som om jeg får til dette noe mer, for det vet de rundt meg at jeg ikke gjør, jeg tror på alle for jeg ser ikke når øynene ser spøekulle ut psv...

Du gjorde det jo kjempebra.

Skrevet

Som frosken sier tror jeg man må bruke magefølelsen. Jeg var ikke skråsikker på noen av svarene jeg heller. Dette med at bildene er utydelige tror jeg kan være gjort med hensikt slik at det ikke skal være for lett.

Forsøkte du forresten å etterligne uttrykket i øynene og kjenne etter hvilken følelse du hadde selv? Jeg syns det hjalp.

En kritikk man kan rette mot testen er at personene som er avbilda er skuespillere som er instruert om å uttrykke de bestemte følelsene.

Hei!

Nei jeg fikk 9 rette !

Og jeg hadde absolutt ikke lyst til å ta en ny tipperunde!

Jeg tenker nå at jeg kan nok aldri bli flink på dette, jeg har andre egenskaper jeg er flink på feks er jeg ærlig og jeg leste i aftenposten nå at stadig flere rekrutteringbyråer går nå etter egenskaper som jeg har, slike som, direkte, ærlig, liker jobbe alene, dårlig fantasi, egenrådig, sier i fra, osv...

Jeg tror mine speilnevroner er heller dårlig utviklet.

Da jeg så ALLE feilene tenkte jeg, "jøss, men jeg hadde altså 9 rette?" for jeg tippet vilt og hadde egentlig ingen formening om noen av dem.

motorPrøysen
Skrevet

Hei!

Nei jeg fikk 9 rette !

Og jeg hadde absolutt ikke lyst til å ta en ny tipperunde!

Jeg tenker nå at jeg kan nok aldri bli flink på dette, jeg har andre egenskaper jeg er flink på feks er jeg ærlig og jeg leste i aftenposten nå at stadig flere rekrutteringbyråer går nå etter egenskaper som jeg har, slike som, direkte, ærlig, liker jobbe alene, dårlig fantasi, egenrådig, sier i fra, osv...

Jeg tror mine speilnevroner er heller dårlig utviklet.

Da jeg så ALLE feilene tenkte jeg, "jøss, men jeg hadde altså 9 rette?" for jeg tippet vilt og hadde egentlig ingen formening om noen av dem.

"jeg leste i aftenposten nå at stadig flere rekrutteringbyråer går nå etter egenskaper som jeg har, slike som, direkte, ærlig, liker jobbe alene, dårlig fantasi, egenrådig, sier i fra, osv"

Det er interessant. Jeg har lenge tenkt at det har vært for mye fokus på teamarbeid og utadvendthet i ansettelser på bekostning av de tingene du nevner.

Skrevet

"jeg leste i aftenposten nå at stadig flere rekrutteringbyråer går nå etter egenskaper som jeg har, slike som, direkte, ærlig, liker jobbe alene, dårlig fantasi, egenrådig, sier i fra, osv"

Det er interessant. Jeg har lenge tenkt at det har vært for mye fokus på teamarbeid og utadvendthet i ansettelser på bekostning av de tingene du nevner.

Hei!

Ja og det stod også at man vil komme uærlighet til livs, man vil ha ærligere mennesker. Selv tenkte jeg at, det må da egentlig være greit med et menneske som sier på intervju at "jeg er ærlig og direkte og tydelig" ja for hvis man er klar over dette selv, så vet man jo fordelene og ulempene som kan oppstå, det må jo være bedre at man er ærlig, og har selvinnsikt :)

Eller hvis man sier at man er aggresiv og kan virker sint, så må det være bedre enn å bare ansette slike som sier de alltid er blide og i balanse osv...

Det stod en del eksempler, men summen handlet om ærlighet :)

Dessuten stod det også litt om de kvinnelige antiheltene i filmer og serier nå som ofte har diagniser ved seg, asperger og bipolaritet var nevnt, men jeg skjønte ikke hvorfor de skrev antihelter for i filmene er de fremstilt som helter, jeg forstod ikke det. Salander var nevnt og mange andre som jeg ikke har hørt om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...