Gjest Bipolar og terapi Skrevet 21. januar 2012 Skrevet 21. januar 2012 Hei Har bipolare nytte av terapi (selvfølgelig i tillegg til medisin), eller er det å kaste bort tid? 0 Siter
Gjest slabbedasken Skrevet 21. januar 2012 Skrevet 21. januar 2012 De kan ha nytte av terapi. Spesielt psykoedukative metoder der de lærer å kjenne seg selv og sin sykdom og hvordan de skal takle sine tegn på sykdomsepisoder. Spørs jo hva slags symptomer og historie den enkelte har. Mange har jo også mye skamfølelse pga sykdommen og ting de har gjort,- så det kan være nyttig med terapi i forhold til det også. Deprimerte kan ha god bruk for terapi, for eksempel i forhold til hvordan de tenker. (Kognitiv terapi.) Ofte blir nok bipolar behandlet kun med medisiner og lite terapi. Er nok en viss trend at det anses som et kjemisk problem i hjernen. (Ubalanse i signalstoffer som løses med piller...) 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 22. januar 2012 Skrevet 22. januar 2012 Jeg mener å ha lest at han har skrevet at psykoedukative grupper er nyttig for bipolare. Du finner sikkert info om det her på dol også 0 Siter
miakami Skrevet 22. januar 2012 Skrevet 22. januar 2012 kommer an på personen. noen har ting de trenger terapi for, bipolar eller ikke, andre har ikke det. for meg var terapi bortkastet tid, men jeg fikk ikke medisiner ved siden av heller da. for moren min som også var bipolar var terapi veldig nyttig på grunn av en vanskselig mor og barndom++ 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. januar 2012 Skrevet 22. januar 2012 Alle bipolare bør tilbys psykoedukasjon -PE. I tillegg bør en tilby annen terapi alt etter pasientens behov. Mange trenger også hjelp til å få kontroll med rusmiddelbruk. 0 Siter
Gjest Mr. Remlow Skrevet 22. januar 2012 Skrevet 22. januar 2012 Tror aldri terapi er bortkastet jeg. Det kan jo være veldig interessant, og om ikke annet så lærer man mye om seg selv. 0 Siter
Gjest flere synspunkter Skrevet 22. januar 2012 Skrevet 22. januar 2012 Tror de som har fått diagnosen "bipolar lidelse" kan være ekstremt forskjellige og ha ulike behov. Man ER ikke diagnosen, men har en "sårbarhet". Kan være lurt å ha noen samtaler med en profesjonell som får betalt og har taushetsplikt - rett og slett for å bli flinkere til å takle svingningene i stemningsleiet uten at det får for store konsekvenser for en sosialt. Men kanskje også en å fortelle om suksesser og mestring til...mens man jobber mot mål man setter seg. I kombinasjon med riktig kosthold og søvnrutiner. Det ville jo være hyggelig å kunne fortelle samtalepartneren man har at "nå har man gjort de riktige tingene" en lang stund - og få litt skryt for dette også... Alle mennesker skulle kanskje hatt dette! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.