Gå til innhold

NHD: Bipolare og terapi

Anbefalte innlegg

Gjest Bipolar og terapi
Skrevet

Hei :)

Har bipolare nytte av terapi (selvfølgelig i tillegg til medisin), eller er det å kaste bort tid?

Gjest slabbedasken
Skrevet

De kan ha nytte av terapi. Spesielt psykoedukative metoder der de lærer å kjenne seg selv og sin sykdom og hvordan de skal takle sine tegn på sykdomsepisoder. Spørs jo hva slags symptomer og historie den enkelte har. Mange har jo også mye skamfølelse pga sykdommen og ting de har gjort,- så det kan være nyttig med terapi i forhold til det også. Deprimerte kan ha god bruk for terapi, for eksempel i forhold til hvordan de tenker. (Kognitiv terapi.)

Ofte blir nok bipolar behandlet kun med medisiner og lite terapi. Er nok en viss trend at det anses som et kjemisk problem i hjernen. (Ubalanse i signalstoffer som løses med piller...)

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg mener å ha lest at han har skrevet at psykoedukative grupper er nyttig for bipolare. Du finner sikkert info om det her på dol også :)

Skrevet

kommer an på personen. noen har ting de trenger terapi for, bipolar eller ikke, andre har ikke det.

for meg var terapi bortkastet tid, men jeg fikk ikke medisiner ved siden av heller da.

for moren min som også var bipolar var terapi veldig nyttig på grunn av en vanskselig mor og barndom++

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle bipolare bør tilbys psykoedukasjon -PE.

I tillegg bør en tilby annen terapi alt etter pasientens behov. Mange trenger også hjelp til å få kontroll med rusmiddelbruk.

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

Tror aldri terapi er bortkastet jeg.

Det kan jo være veldig interessant, og om ikke annet så lærer man mye om seg selv.

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Tror de som har fått diagnosen "bipolar lidelse" kan være ekstremt forskjellige og ha ulike behov. Man ER ikke diagnosen, men har en "sårbarhet". Kan være lurt å ha noen samtaler med en profesjonell som får betalt og har taushetsplikt - rett og slett for å bli flinkere til å takle svingningene i stemningsleiet uten at det får for store konsekvenser for en sosialt. Men kanskje også en å fortelle om suksesser og mestring til...mens man jobber mot mål man setter seg.

I kombinasjon med riktig kosthold og søvnrutiner. Det ville jo være hyggelig å kunne fortelle samtalepartneren man har at "nå har man gjort de riktige tingene" en lang stund - og få litt skryt for dette også...

Alle mennesker skulle kanskje hatt dette!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...