rose23 Skrevet 23. januar 2012 Skrevet 23. januar 2012 Hva gjør en om en er alene og får hjerteinnfarkt annet enn å ringe 113? Og hva gjør en om en er alene og setter fast noe i halsen slik at en ikke får puste? 0 Siter
Gjest Så er det vel å be til oven. Skrevet 23. januar 2012 Skrevet 23. januar 2012 Det i halsen aner jeg ikke...kanskje trykke seg hardt mot noe i høyden en ville hatt hjelp av andre? Ved hjerteinfarkt dog, så skal du ringe 113 omgående, for du har en ti sekunder på deg omtrent før du kan svime av. Du skal puste dypt og hoste hardt et par ganger og fortsette slik så lenge du klarer. Dette gir en masasje og press på hjertet noe likt hjelpen du skulle fått av andre. 0 Siter
Gjest Megtonight Skrevet 23. januar 2012 Skrevet 23. januar 2012 Nr 1- "kast deg" over en stolrygg av tre, det hjelper. Det blir som Heimlich. Nr". 113. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 23. januar 2012 Skrevet 23. januar 2012 Svaret under om hosting og kremting har jeg aldri hørt om. Men det du kan gjøre hvis du får brystsmerter er å ta en dispril (finnes det lenger?) eller Albyl som er blodfortynnende. Ellers er det viktig å forholde seg rolig og puste normalt.Det er en fordel å sitte oppreist. Forsøke å få tak i noen slik at man ikke er alene til ambulansen kommer er også viktig. Disse kan starte HLR om du skulle få hjertestans. Du virker veldig redd for å bli syk eller skadet. Har du helseangst? 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 23. januar 2012 Skrevet 23. januar 2012 Det i halsen aner jeg ikke...kanskje trykke seg hardt mot noe i høyden en ville hatt hjelp av andre? Ved hjerteinfarkt dog, så skal du ringe 113 omgående, for du har en ti sekunder på deg omtrent før du kan svime av. Du skal puste dypt og hoste hardt et par ganger og fortsette slik så lenge du klarer. Dette gir en masasje og press på hjertet noe likt hjelpen du skulle fått av andre. Massasje (HLR) gis ikke ved infarkt. Hjertestans er en annen sak. 0 Siter
Gjest Monicaen Skrevet 23. januar 2012 Skrevet 23. januar 2012 Det i halsen aner jeg ikke...kanskje trykke seg hardt mot noe i høyden en ville hatt hjelp av andre? Ved hjerteinfarkt dog, så skal du ringe 113 omgående, for du har en ti sekunder på deg omtrent før du kan svime av. Du skal puste dypt og hoste hardt et par ganger og fortsette slik så lenge du klarer. Dette gir en masasje og press på hjertet noe likt hjelpen du skulle fått av andre. Har du lest på FaceBook nå? Den oppskriften går som en farsott, men må ikke brukes ved hjerteinfarkt, siden den kan føre til øyeblikkelig hjertestans. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 23. januar 2012 Skrevet 23. januar 2012 Det i halsen aner jeg ikke...kanskje trykke seg hardt mot noe i høyden en ville hatt hjelp av andre? Ved hjerteinfarkt dog, så skal du ringe 113 omgående, for du har en ti sekunder på deg omtrent før du kan svime av. Du skal puste dypt og hoste hardt et par ganger og fortsette slik så lenge du klarer. Dette gir en masasje og press på hjertet noe likt hjelpen du skulle fått av andre. Det rådet om å hoste er visst farlig og bør ikke brukes. Ring 113! 0 Siter
rose23 Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Skrevet 23. januar 2012 Det i halsen aner jeg ikke...kanskje trykke seg hardt mot noe i høyden en ville hatt hjelp av andre? Ved hjerteinfarkt dog, så skal du ringe 113 omgående, for du har en ti sekunder på deg omtrent før du kan svime av. Du skal puste dypt og hoste hardt et par ganger og fortsette slik så lenge du klarer. Dette gir en masasje og press på hjertet noe likt hjelpen du skulle fått av andre. Jeg spør fordi jeg leste på nettet at det å skulle hoste skulle hjelpe mot hjerteinnfarkt og så kom motsatt beskjed om at det var farlig. Har ikke helseangst... Men når jeg har angst og er stresset har jeg tendenser til å sette fast mat i halsen. Store skrekken er at det sal skje når jeg er alene. Opplevde det en gang før. at pusten ble totalt blokkert. Da var det noen andre som reddet livet mitt ved å dunke meg på ryggen. 0 Siter
Gjest Så er det vel å be til oven. Skrevet 23. januar 2012 Skrevet 23. januar 2012 Jeg spør fordi jeg leste på nettet at det å skulle hoste skulle hjelpe mot hjerteinnfarkt og så kom motsatt beskjed om at det var farlig. Har ikke helseangst... Men når jeg har angst og er stresset har jeg tendenser til å sette fast mat i halsen. Store skrekken er at det sal skje når jeg er alene. Opplevde det en gang før. at pusten ble totalt blokkert. Da var det noen andre som reddet livet mitt ved å dunke meg på ryggen. Hørte dette med hostinga på vei til jobb i dag. På radioen. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 23. januar 2012 Skrevet 23. januar 2012 Jeg spør fordi jeg leste på nettet at det å skulle hoste skulle hjelpe mot hjerteinnfarkt og så kom motsatt beskjed om at det var farlig. Har ikke helseangst... Men når jeg har angst og er stresset har jeg tendenser til å sette fast mat i halsen. Store skrekken er at det sal skje når jeg er alene. Opplevde det en gang før. at pusten ble totalt blokkert. Da var det noen andre som reddet livet mitt ved å dunke meg på ryggen. Huff da. Det at du satte mat i halsen hørtes ille ut. 0 Siter
rose23 Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Skrevet 23. januar 2012 Svaret under om hosting og kremting har jeg aldri hørt om. Men det du kan gjøre hvis du får brystsmerter er å ta en dispril (finnes det lenger?) eller Albyl som er blodfortynnende. Ellers er det viktig å forholde seg rolig og puste normalt.Det er en fordel å sitte oppreist. Forsøke å få tak i noen slik at man ikke er alene til ambulansen kommer er også viktig. Disse kan starte HLR om du skulle få hjertestans. Du virker veldig redd for å bli syk eller skadet. Har du helseangst? Dispril finnes ikke lenger :-( Vet ikke om det finns noe annet lignende. En får liksom ikke resept på blodfortynnende "I tilfelle en får hjerteinnfarkt" :-/ 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 23. januar 2012 Skrevet 23. januar 2012 Dispril finnes ikke lenger :-( Vet ikke om det finns noe annet lignende. En får liksom ikke resept på blodfortynnende "I tilfelle en får hjerteinnfarkt" :-/ Tror du kan bruke alt som inneholder acetylsalisylsyre. 0 Siter
tuppada Skrevet 23. januar 2012 Skrevet 23. januar 2012 En svensk kompis av meg la ut dette for noen dager siden. Låt oss säga att du kommer hem (ensam naturligtvis) efter en ovanligt hård dag på jobbet. Du är riktigt trött, orolig och frustrerad. Plötsligt börjar du att känna en svår smärta i bröstet som börjar sprida sig ut i din arm och upp i din käke. Du är i ditt hem... ensam... men bara 2 mil ifrån närmsta sjukhus. Men du inser att du inte kommer att kunna köra så långt.. Du har fått utbildning i HLR, m...en den personen som lärde ut det berättade inte hur man gör det på sig själv! Eftersom många mäninskor är ensamma när de drabbas av en hjärtinfarkt och utan hjälp så har dessa personer bara ca 10 sek på sig innan de blir svimfärdiga och sedan förlorar medvetandet. Därför är det viktigt att sprida följande kunskap! Under tiden man larmar 112 att göra följande: Man kan rädda sig själva genom att ta ett djupt andetag och sedan hosta mycket kraftfullt. Och sedan upprepa detta varannan sekund, tills hjälp anländer. Det djupa andetaget gör att lungorna får syre och hostans rörelse ”kramar” till hjärtat så att blodet hålls i cirkulation. Hostan kan göra att hjärtat återfår normal rytm. På detta sätt ökar chanserna till att man hinner till sjukhuset i tid! Dela detta till så många som möjligt! Kanske just din delning räddar ett liv 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 23. januar 2012 Skrevet 23. januar 2012 En svensk kompis av meg la ut dette for noen dager siden. Låt oss säga att du kommer hem (ensam naturligtvis) efter en ovanligt hård dag på jobbet. Du är riktigt trött, orolig och frustrerad. Plötsligt börjar du att känna en svår smärta i bröstet som börjar sprida sig ut i din arm och upp i din käke. Du är i ditt hem... ensam... men bara 2 mil ifrån närmsta sjukhus. Men du inser att du inte kommer att kunna köra så långt.. Du har fått utbildning i HLR, m...en den personen som lärde ut det berättade inte hur man gör det på sig själv! Eftersom många mäninskor är ensamma när de drabbas av en hjärtinfarkt och utan hjälp så har dessa personer bara ca 10 sek på sig innan de blir svimfärdiga och sedan förlorar medvetandet. Därför är det viktigt att sprida följande kunskap! Under tiden man larmar 112 att göra följande: Man kan rädda sig själva genom att ta ett djupt andetag och sedan hosta mycket kraftfullt. Och sedan upprepa detta varannan sekund, tills hjälp anländer. Det djupa andetaget gör att lungorna får syre och hostans rörelse ”kramar” till hjärtat så att blodet hålls i cirkulation. Hostan kan göra att hjärtat återfår normal rytm. På detta sätt ökar chanserna till att man hinner till sjukhuset i tid! Dela detta till så många som möjligt! Kanske just din delning räddar ett liv Dette er fullstendig galt! Veldig, veldig feil. Dette kan være direkte farlig. Kjenner at jeg blir opprørt. Hvem har diktet opp dette? 0 Siter
tuppada Skrevet 23. januar 2012 Skrevet 23. januar 2012 Dette er fullstendig galt! Veldig, veldig feil. Dette kan være direkte farlig. Kjenner at jeg blir opprørt. Hvem har diktet opp dette? Høres da ikke så veldig veldig feil ut da...Og hvem har funnet det opp...en svenske ser du vel! 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 23. januar 2012 Skrevet 23. januar 2012 Høres da ikke så veldig veldig feil ut da...Og hvem har funnet det opp...en svenske ser du vel! Jeg orker ikke gå i detaljer men kan si følgende; det er IKKE korrekt at man har ti sekunder på seg før man besvimer ved infarkt. Det skal ikke utføres noen form for "massasje" på denne måten under infarkt. Det kan heller virke mot sin hensikt fordi man blir stresset og bruker unødig energi. Det er svært viktig at man holder seg rolig og puster så normalt man kan hvis man har misstanke om hjerteinfarkt. 0 Siter
rose23 Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Skrevet 23. januar 2012 Høres da ikke så veldig veldig feil ut da...Og hvem har funnet det opp...en svenske ser du vel! Samme teksten florerer på norsk på nettet. Men den er absolutt feil... Derfor jeg spør. 0 Siter
Gjest Falsk mail som florerer Skrevet 24. januar 2012 Skrevet 24. januar 2012 Det er helt feil, falsk informasjon som florerer på nett, så man skal ikke ta det alvorlig. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 24. januar 2012 Skrevet 24. januar 2012 Høres da ikke så veldig veldig feil ut da...Og hvem har funnet det opp...en svenske ser du vel! http://pub.nettavisen.no/nettavisen/ibergen/article795525.ece 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 24. januar 2012 Skrevet 24. januar 2012 http://pub.nettavisen.no/nettavisen/ibergen/article795525.ece Se her ja! Da var dette ikke noe mer å lure på 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.