Gå til innhold

NHD: barnehage vs psykisk utv.hemmet

Anbefalte innlegg

Persille1365381127
Skrevet

Jeg har en utfordring:

En psykisk utv.hemmet person plager barna (og de voksne) i barnehagen. Jeg vet ikke noe mer om diagnose eller annet enn "psykisk utviklingshemmet". Vedkommende truer dem ,skriker til dem, roper at h*n skal banke dem opp osv.

Dette gjør vedkommende fordi h*n tror barna erter når h*n går forbi. De gjør ikke det, de er nå livredde denne personen - og dette toppet seg i dag da vedkommende gikk helt inntil gjerdet og utviste denne atferden.

Jeg har tatt det opp med boligen, vedkommende kan gå ut/inn av egen leilighet uten at noen ser det - men skal egentlig ha følge av en ansatt når h*n er ute.

Jeg opplever at boligen ikke tar dette alvorlig på våre vegne, i dag ville de at barna skulle be vedkommende om unnskyldning for at de hadde ertet... Boligen ville ikke innføre restriksjoner på når på døgnet vedkommende kan gå tur (typisk i vår utetid), de ville ikke bestemme at h*n skulle gå den andre veien - h*n MÅ gå mot oss, og de var egentlig ganske tiltaksløse virker det som...

Så hva gjør jeg?

Anmelder vedkommende? Anmelder boligen? Forsøker å få tak i en eller annen form for administrasjon, altså ikke bare de vanlige ansatte ved boligen? Kan noen i det hele tatt bestemme noe over vedkommende når de bor i denne type bolig?

Det er ikke et alternativ å snakke til vedkommende selv.

Og bare så det er klart; jeg er ikke ute etter å straffe vedkommende på noen måte, jeg vil bare holde vedkommende unna ungene - og at vi kan være ute i fred uten å være redd for at h*n skal komme.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville prøvd å få et møte på høyere hold enn med de ansatte. Der er det tydeligvis intet å hente. Evt ville jeg brakt barnevernet inn i saken på barnas side.

Dessverre er jeg meget pessimistisk på barnas vegne i Norge 2012. Viljen til å beskytte folk flest inkl vanlige barn mot avvikere er dessverre så godt som fraværende. Denne type mennesker synes å kunne ture frem som de vil uten at det får negaive konsekvenser. Noen mener det tilhører deres menneskerettigheter å kunne plage andre.

Skrevet

Jeg har litt erfaring med dette. Er det en vanlig omsorgsbolig? Ring direkte til øverste hold, det pleier å hjelpe. Du har saken på "din" side her.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg ville prøvd å få et møte på høyere hold enn med de ansatte. Der er det tydeligvis intet å hente. Evt ville jeg brakt barnevernet inn i saken på barnas side.

Dessverre er jeg meget pessimistisk på barnas vegne i Norge 2012. Viljen til å beskytte folk flest inkl vanlige barn mot avvikere er dessverre så godt som fraværende. Denne type mennesker synes å kunne ture frem som de vil uten at det får negaive konsekvenser. Noen mener det tilhører deres menneskerettigheter å kunne plage andre.

Jeg tror ikke dette er en bevisst plager bare så det er sagt. Det er åpenbart noe "galt" med vedkommende.

Problemet er jo nå at ungene er redde, og så blir det "nå kommer den gærne ..." når h*n kommer bortover veien, før de løper sin vei.

I dag sto h*n og skrek over gjerdet at h*n skulle banke dem opp. En av fireåringene mine ropte tilbake at det ikke er lov å banke opp barn før vi rakk å gripe inn, men da tippet det jo helt for vedkommende.

Vi har brukt mye tid i samlingsstund og med foreldrene i dag, for ungene forteller jo det som høres ut som de villeste historier hjemme.

Jeg forsøker å få tak i ledelsen i morgen, og finner jeg ikke ut av det prøver jeg barnevernet. Det var et godt tips :) Jeg vet jo ikke hvem som leder eller eier dette, det står ingenting annet enn brukernes navn på husets postkasser eller ringeklokker.

Takk!

Gjest cxvcxvx
Skrevet

Kan jo være at han har respekt for politiet selv om politi og rettsvesen ikke kan straffe han. Så kan funke å anmelde om politiet tar en prat med han.

Har mer tro på brev, eventuelt dialog enn telefoner og e-poster.

Foreldreutvalget mener sikkert sitt om dette også,- dersom de er informert. Hvem vet - kanskje er dette en person som kan være voldlig eller som er pedofil - ikke uvanlig blant p.u.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg har litt erfaring med dette. Er det en vanlig omsorgsbolig? Ring direkte til øverste hold, det pleier å hjelpe. Du har saken på "din" side her.

Jeg vet ikke hva det er. Det bor to brukere der, og så er det to på jobb 24 timer i døgnet. Men jeg vet ikke hvem som er ansvarlig, eier eller driver...

Jeg har gått forbi der et par ganger når det har vært MYE roping og nesten fysiske slosskamper innenfor. Første gangen trodde jeg noen fikk juling, så jeg ringte på og banket på ruten da ingen åpnet - men da sa de at det var en med problemer som ikke ville ta medisinen sin (kort fortalt), og jeg så jo at de var flere.

Men hvor ringer man da? Kommunen? Bydelen?

Persille1365381127
Skrevet

Kan jo være at han har respekt for politiet selv om politi og rettsvesen ikke kan straffe han. Så kan funke å anmelde om politiet tar en prat med han.

Har mer tro på brev, eventuelt dialog enn telefoner og e-poster.

Foreldreutvalget mener sikkert sitt om dette også,- dersom de er informert. Hvem vet - kanskje er dette en person som kan være voldlig eller som er pedofil - ikke uvanlig blant p.u.

Nei, det er ikke den type psykiske utfordringer tror jeg.

Det er to hus bort, så jeg sender ikke noe brev - jeg har vært borte og snakket med dem i dag. Men poenget er at jeg ikke vil ha vedkommende borte ved gjerdet vårt. H*n må gjerne gå på veien, men uten å rope til oss og uten å komme bort.

Så skal vi selvfølgelig gjøre vårt for at barna ikke skal bemerke det når h*n kommer på veien.

Skrevet

Jeg vet ikke hva det er. Det bor to brukere der, og så er det to på jobb 24 timer i døgnet. Men jeg vet ikke hvem som er ansvarlig, eier eller driver...

Jeg har gått forbi der et par ganger når det har vært MYE roping og nesten fysiske slosskamper innenfor. Første gangen trodde jeg noen fikk juling, så jeg ringte på og banket på ruten da ingen åpnet - men da sa de at det var en med problemer som ikke ville ta medisinen sin (kort fortalt), og jeg så jo at de var flere.

Men hvor ringer man da? Kommunen? Bydelen?

Kommunen aller først, der får du info om alt.

Persille1365381127
Skrevet

Kommunen aller først, der får du info om alt.

Jeg søkte opp telefonnummeret jeg fikk av en ansatt og fikk opp selskapsnavnet på eieren. Hjemmesiden tilsier at dette ikke er en spesielt gunstig nabo for oss...

Skrevet

Jeg søkte opp telefonnummeret jeg fikk av en ansatt og fikk opp selskapsnavnet på eieren. Hjemmesiden tilsier at dette ikke er en spesielt gunstig nabo for oss...

Drives dette privat?

Persille1365381127
Skrevet

Drives dette privat?

Det ser sånn ut, har du en mail så kan jeg sende deg linken?

Ferskenblomst
Skrevet

Det er helse-, omsorg og sosialsjefen i kommunen som har det øverste ansvaret. Dette er tjenester som kommunen betaler for, og da er det kommunens ansvar. Og selv om dette er tjenester som er satt ut på anbud (dvs, at tlf.nr er registrert på et selskap) er det fremdeles kommunens ansvar.

Forøvrig syns jeg at NDHs forslag om barnevernet er en god ide.

Videre bør man kanskje se om det er mulig å forhøye gjerdet på den siden som vender ut mot veien der denne personen går. Det er ikke enkelt å få flyttet, eller endre adferd på en person som lar seg provosere av barns lek.

Ferskenblomst
Skrevet

Det ser sånn ut, har du en mail så kan jeg sende deg linken?

Selv om dette er et privat firma er det antageligvis leid inn av kommunen, og da har kommunen det øverste ansvaret som ansvarlig tjenesteyter.

Persille1365381127
Skrevet

Selv om dette er et privat firma er det antageligvis leid inn av kommunen, og da har kommunen det øverste ansvaret som ansvarlig tjenesteyter.

Jada, men jeg kan likevel forsøke å snakke med de som driver det først - og se om de forstår alvoret for vår del.

Persille1365381127
Skrevet

Det er helse-, omsorg og sosialsjefen i kommunen som har det øverste ansvaret. Dette er tjenester som kommunen betaler for, og da er det kommunens ansvar. Og selv om dette er tjenester som er satt ut på anbud (dvs, at tlf.nr er registrert på et selskap) er det fremdeles kommunens ansvar.

Forøvrig syns jeg at NDHs forslag om barnevernet er en god ide.

Videre bør man kanskje se om det er mulig å forhøye gjerdet på den siden som vender ut mot veien der denne personen går. Det er ikke enkelt å få flyttet, eller endre adferd på en person som lar seg provosere av barns lek.

''Videre bør man kanskje se om det er mulig å forhøye gjerdet på den siden som vender ut mot veien der denne personen går. Det er ikke enkelt å få flyttet, eller endre adferd på en person som lar seg provosere av barns lek.''

Det er HELT uaktuelt at jeg tar en kostnad på dette, eller noen form for tiltak i forhold til denne brukeren forøvrig.

Dette er en leid bolig, fra en privat huseier - så dette får ligge på dem.

Skrevet

Hei!

Tror du bør anmelde han, hvis han har verge vil de overta.

Sånt er mer skremmende for barn enn for voksne.

Gjest cxzczxc
Skrevet

Nei, det er ikke den type psykiske utfordringer tror jeg.

Det er to hus bort, så jeg sender ikke noe brev - jeg har vært borte og snakket med dem i dag. Men poenget er at jeg ikke vil ha vedkommende borte ved gjerdet vårt. H*n må gjerne gå på veien, men uten å rope til oss og uten å komme bort.

Så skal vi selvfølgelig gjøre vårt for at barna ikke skal bemerke det når h*n kommer på veien.

Tror dessverre seksuelle avvik og seksualisert avvik er overrepresentert blant psykisk utviklingshemmede. Har ikke noe statistikk på det, men har opplevd litt da jeg jobbet med det en periode. Men kan jo være at mer oppdages fordi de har folk rundt seg hele tida og at de er som andre. (???)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...