Gå til innhold

Hjernestammeslag/locked in-syndrome

Anbefalte innlegg

Gjest Angst for det
Skrevet

Underskriften sier det vel... Siste tiden har jeg fått en forbannet sterk angst for slag i hjernestammen og påfølgende locked in syndrom (eller i det hele tatt locked in syndrom). Våkne opp med 100% lammelse (utover livsbiktige funksjoner). Kun se, høre, tenke og forstå. Ikke kunne bevege noe som helst, ikke kunne snakke. Kanskje tror de rundt at man er bevisstløs... Kanskje jeg kunne morse igjennom blunking, for jeg kan morsealfabetet... Likevel... Dette må være det perfekte mareritt scenario. En ting er de teite tankene, jeg forstår at de er komplett skrudd og forsøker å tenke på andre ting. Likevel sitter det veldig sterkt i kroppen. Jeg er vel kjent med det ubehaget, men det er ustyrtelig ødeleggende. Går veldig utover konsentrasjon, får ikke sove. Våkner mange ganger, føler at jeg ikke kan bevege kroppen etter øynene er åpne igjennom noen sekunder. Uregelmessig hjerterytme, skjelving som synes, kvalme, veldig konsentrasjonsproblemer pga fysisk ubehag. Har ting jeg driver med som ikke lar seg gjøre om jeg skjelver noe særlig. Jeg vet også veldig godt at de fysiske symptomene ikke er farlige, de skremmer meg ikke i seg selv utover at jeg blir redd for å miste kontrollen. Gjør jeg det får jeg i verste fall et solid angstanfall. Jeg har mye erfaring med angst sånn av og på, vet jeg ikke dør. Problemet er at jeg mister kontrollen og føler meg som en dum liten unge. En superidot.

Har ingen god forklaring på hvorfor dette er blitt problematisk. Noe ga meg minner om en helt jævlig dokumentar jeg så for mange år siden. Jeg har dessverre også sett en person med locked in syndrom i RL (av en annen arsak enn slag). Ung person. H*n ville bare dø, kunne kommunisere ved å se på bokstaver på en tavle... Er noe av det mest forferdelige jeg har sett. Normalt sliter jeg over hode ikke med sykdomsangst.

Startet dialog med psykologen min om det, men han er ikke lege.

Plis NHD om du har tid, eller andre med mye peil... Fortell meg at dette er dritsjeldent! Gi meg gjerne en statistikk på det. Er forberedt på å få høre noe jeg ikke liker. Da har jeg uansett noe å forholde meg til.

Skrevet

Den er ekstremt sjelden, såpass sjelden at èn pr. år pr. 4 millioner mennesker får diagnosen.

Jeg anbefaler deg å ikke gi disse tankene mer næring ved å styre bevisst unna all litteratur/filmer/magasiner om emnet.

Skrevet

Den er ekstremt sjelden, såpass sjelden at èn pr. år pr. 4 millioner mennesker får diagnosen.

Jeg anbefaler deg å ikke gi disse tankene mer næring ved å styre bevisst unna all litteratur/filmer/magasiner om emnet.

Jeg tror det er et snev av hypokoneri, eller en tanke som du har hengt deg opp i.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det er ingen som kan gi deg en garanti for noenting, dessverre.

Jeg synes du skal jobbe med å finne ut hvorfor du har disse tankene. Sammen med psykologen din.

Skrevet

Med dette har du allerede gitt deg selv locked in syndrome... Det opptar hele deg og gir deg angst så du allerede bruker all energien din på det. Du må allerede ha pleie hele tiden av andre, fordi dette gjør at du ikke er istand til å gjøre noe som helst. Du har mistet kontrollen til locked in syndrome.

Og så går du glipp av at du faktisk har en levende kropp som trenger omtanke, bevegelse og kos.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...