Gå til innhold

NHD:Dilemma

Gjest skal , skal ikke? hmm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har slitt med tilbakevendende depresjon i 10 år og generell angst så lenge jeg kan huske(Jeg er nå 29) .Sosial angst har jeg hatt i 3-4 år. GAD og sosial angst er der der konstant, mens i dårlige perioder har jeg også

tvangstanker mtp skade meg selv.

Jeg bruker efexor 225 mg og Wellbutrin 150 mg. Jeg fungerer mye bedre på det enn uten medisiner, de tar på en måte de verste periodene.

Er på vurdering hos psyk mtp medisiner da ,efexor og wellbutrin ikke fungerer optimalt. NB: De mistenker ikke at jeg er bipolar

Psykiateren vil jeg skal beegynne med en liten dose seroquel, men jeg er usikker

1) Dette er et antipsykotium. Er det ikke litt heavy å bruke dette mot "mindre farlige" lidelser som angsts/depresjon?

2) Jeg sliter med trøtthet som påvirker livskvalitetn og vektøkning på efexor, ser ikke for meg at dette blir bedre

med seroquel?

På den annen side: Om det hjelper mot den konstante uroen/bekymringene og de dårlige periodene så er det kanskje verdt deT?

Vil gjerne ha dine synspunkter

Gjest javedia
Skrevet

Du kan jo "hoppe i det" og prøve dem i noen uker? Blir det riktig ille er det jo ikke verre enn at du bare kan slutte med dem igjen.

Skrevet

Hei!

Jeg har slitt med mye forskjellig hele livet, fått endel forskjellige diagnoser. PTSD, bipolar lidelse, tilpasningsforsstyrrelse...alt i alt, mye depresjon, søvnproblemer og angst...anoreksia, tankekjør, mistenksomhet...U name it...

Har prøvd MYE medisiner, men uten virkning...

Så var det en psykiater som tuppa i meg 100 mg Seroquel for å få meg til å sove...

Dette er 4 år siden og jeg bruker den ennå. Er tilbake i full jobb etter å ha vært ufør i 10 år.

Lever et normalt liv.

Prøvde å slutte sist vår, for å se om det kunne gå....røyk utpå med en tung depresjon...

På an med Seroquel igjen og etter kort tid var jeg fin igjen..

Jeg la på meg 4 kg, fikk sug på alt søtt. Nå har jeg sluttet å spise snop og kaker og det rant av igjen. Så, nulltolleranse er det beste for å unngå oppgang på vekten.

Jeg trener og spiser vanlig mat. Det holder i massevis.

Seroquel er min lifesaver...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med sosial angst og tvangstanker er du nødt til å påvirke serotoninsystemet. Efexor kan du dermed ikke slutte med.

Det burde ikke være skummelt å prøve et bytte med Wellbutrin og Seroquel i noen måneder. En forutsetning er at en planlegger og gjennomfører systematiske evalueringer. Blir det bedre, fortsetter en. Blir det værre, går en tilbake til Wellbutrin.

Skrevet

Hei!

Jeg har slitt med mye forskjellig hele livet, fått endel forskjellige diagnoser. PTSD, bipolar lidelse, tilpasningsforsstyrrelse...alt i alt, mye depresjon, søvnproblemer og angst...anoreksia, tankekjør, mistenksomhet...U name it...

Har prøvd MYE medisiner, men uten virkning...

Så var det en psykiater som tuppa i meg 100 mg Seroquel for å få meg til å sove...

Dette er 4 år siden og jeg bruker den ennå. Er tilbake i full jobb etter å ha vært ufør i 10 år.

Lever et normalt liv.

Prøvde å slutte sist vår, for å se om det kunne gå....røyk utpå med en tung depresjon...

På an med Seroquel igjen og etter kort tid var jeg fin igjen..

Jeg la på meg 4 kg, fikk sug på alt søtt. Nå har jeg sluttet å spise snop og kaker og det rant av igjen. Så, nulltolleranse er det beste for å unngå oppgang på vekten.

Jeg trener og spiser vanlig mat. Det holder i massevis.

Seroquel er min lifesaver...

Takk for oppløftende svar Rosavina

Hvor lang tid tok det før du fikk virkning? Hva med bivirkninger?.

Skrevet

Takk for oppløftende svar Rosavina

Hvor lang tid tok det før du fikk virkning? Hva med bivirkninger?.

Hei!

Antideppressiv effekt merket jeg med en gang...også fikk jeg sove, og det hang nok sammen for min del.

Tankekjøret roet seg også fra dag 1...så ble jeg bare bedre og bedre...

Da jeg kuttet de ut, ble jeg dårlig bare etter noen dager..

Rart, egentlig...jeg bruker kun 100 mg.

Men det gjør en enorm forskjell....fra 100 ufør, til å jobbe fullt i en ganske krevende jobb :-)

Skrevet

Hei!

Antideppressiv effekt merket jeg med en gang...også fikk jeg sove, og det hang nok sammen for min del.

Men det gjør en enorm forskjell....fra 100 ufør, til å jobbe fullt i en ganske krevende jobb :-)

Litt tett nese når medisinen begynner å virke. Bruker litt nesespray for barn, det funker.

Bivirkningen forsvant når jeg ikke brukte meds, jeg var ikke avhengig av nesespray etterpå heller.

Et ørlite offer, synes jeg :-)

Og som nevnt, sukkerhunger...det som fungerer best er å IKKE spise det i det hele tatt :-)

Skrevet

Hei!

Jeg liker også den medisinen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...