Madelenemie Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Hei! Det burde ikke være noen glad dag for meg, men jeg blåser i det, har lenge vært forundret over at jeg føler denne sterke likheten med ABB. Ikke hyggelig, men situasjonen, men selvfølgelig syne jeg det han har gjort er forferdelig! Likevel så mange ting er likt, tenkemåte, fastlåsthet, god evne til å jobbe alene, egne ideer, intens og vedvarende interesse for ting man kanskje er alene om. Link: http://www.dagbladet.no/2012/01/25/nyheter/innenriks/terror/19925148/ Jeg syns det var fint at Åse Gaarder i autismeforeningen kommenterer saken med at de fleste mennesker med asperger er lovlydige og har interesser innen universet ( har jo jeg:) og data. (har jeg også Men den mangelnde evnen til å sette seg inn i andre, kan kanskje medføre at en lettere, hvis blir gående i ensomhet, med egne tanker kan lage seg voldsomme tankebygninger, som blir vrangforestillinger for andre, og som kan ende fatalt hvis ingen ser og veileder og får på riktig spor. Desto viktigere og ikke glemme de "stille" barna. Jeg var selv en av dem og noen her inne har jo reagert på min hevntanke, min ofte skytelyst Blir man gående mutters alene med alt dette, da er det jo ikke bra. 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Jeg har tenkt samme tanken, men forskjellen er at du ikke dreper noen og det er en så stor og viktig forskjell at du bare kan slutte å sammeligne deg med ABB. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Skrevet 25. januar 2012 Hei! Jeg har faktisk drømt selv om at jeg har skutt masser av mennesker, jeg våkner og er kvalm, men jeg får jo veiledning på mange plan, til å forstå livet og menneskene, bli koblet opp mot det vesentlige, samt får disse tankene plassert fornuftsmessig. Når man er teknisk interessert, liker å være alene, ikke mestrer for andre enkle ting i hverdagen, men kan ta 2 bachelorprogrammer innen 2 år, så er det klart man bør tenke AS. Ja man har en utviklingsforstyrrelse, man har utviklet en del av hjernen så ekstremt bra, men er en klovn sosialt. Jeg kan feks avfotografere bilder i detaljer for mitt indre, når jeg var barn hele sider med tekst, det er som om bokstavene blir bilder/mønster, men jeg bruker uker på å bestemme meg for å åpne et brev, jeg spiser ikke uten at jeg kommer på det, jeg bruker en dag nesten på å forberede meg mentalt på å kjøpe et frimerke jeg trenger og har en utlegning om denne prosessen for min mann senere, feks om hvor bra det hele gikk da jeg kom til postkontoret (disse utlegningen får også min psykiater og dette er nok en av grunnene til at hun syns det er så opplagt og klart at jeg har AS, at hun kunne diagnostisere meg på 1 time, den andre psykiateren fikk ideen etter 30 min), til hans forundrelse. Når jeg ser min manns liv, hvor fort alt går, hvordan han river opp konvulutter, tar telefoner, ler spontant, klemmer og tuller uten å tenke, så er det deilig, det gjør meg glad, men forstå det, det gjør jeg ikke Vel jeg er glad i dag for jeg tror man begynner å nærme seg sakens kjerne, det er på tide hvis vi ikke vil ha flere massakrer på skoler eller andre steder, at vi begynner å fange opp de stille barna, og blant oss med AS fins det mange. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Skrevet 25. januar 2012 Jeg har tenkt samme tanken, men forskjellen er at du ikke dreper noen og det er en så stor og viktig forskjell at du bare kan slutte å sammeligne deg med ABB. Hei! Takk Ja det er mange forskjeller, heldigvis, men jeg mener dette: Mitt liv tok den veien at jeg tidlig ble religiøst interessert og ganske ekstrem på å følge de bibelske rettningslinjer eks; være god mot andre. Så ble jeg novise, så ble jeg gift, fikk barn, et nettverk, en mann som er snill mot meg, som dro meg for utredning, og til slutt en diagnose og en psykiater til venn, kort oppsummert. (også dere her inne da Men jeg vet selv at min forståelse av tingene, og verden og menneskene er ganske annerledes, man kan snakke meg til fornuft ved gode, logiske ressonementer som ikke er overfladiske, skal man nå inn til noen med AS må man være realitetsorintert og inteligent (det siste fordi det er krevende å sette seg inn i et menneske med autisme) Derfor mener jeg det egentlig kunne gått ganske annerledes, for selv om jeg i dag er mor og har lært å sette meg inn i andre, så mangler jeg empati. Mine tanker kan faktisk overstyre det meste av følelser, det betyr at det vil være lettere å stenge sympatien for andre ute hvis man mener ideen/løsningen/tanken er den beste. det kan føre til det verste når man er så i sine egne tanker og virkelighetsoppfattelse. Det er lite spontant over dette, det er tanker som er veloverveide og gjennomarbeidede, det skal det noe å komme ut av. Jeg er bare glad jeg ble gift og fikk hjelp så slipper Norge å få en nonne som hovedperson i neste massakre (tuller:) Jeg tror jeg prøver å si at, med manglende empati, dårlig evne til å sette seg inn i andre mennesker, god IQ, god konsentrasjon, evne og lyst til å være alene, kan livet for ta mange andre veier, også fatale. ha en god dag (til orientering jeg skriver nå om kritt og tertiær:) 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Hei! Takk Ja det er mange forskjeller, heldigvis, men jeg mener dette: Mitt liv tok den veien at jeg tidlig ble religiøst interessert og ganske ekstrem på å følge de bibelske rettningslinjer eks; være god mot andre. Så ble jeg novise, så ble jeg gift, fikk barn, et nettverk, en mann som er snill mot meg, som dro meg for utredning, og til slutt en diagnose og en psykiater til venn, kort oppsummert. (også dere her inne da Men jeg vet selv at min forståelse av tingene, og verden og menneskene er ganske annerledes, man kan snakke meg til fornuft ved gode, logiske ressonementer som ikke er overfladiske, skal man nå inn til noen med AS må man være realitetsorintert og inteligent (det siste fordi det er krevende å sette seg inn i et menneske med autisme) Derfor mener jeg det egentlig kunne gått ganske annerledes, for selv om jeg i dag er mor og har lært å sette meg inn i andre, så mangler jeg empati. Mine tanker kan faktisk overstyre det meste av følelser, det betyr at det vil være lettere å stenge sympatien for andre ute hvis man mener ideen/løsningen/tanken er den beste. det kan føre til det verste når man er så i sine egne tanker og virkelighetsoppfattelse. Det er lite spontant over dette, det er tanker som er veloverveide og gjennomarbeidede, det skal det noe å komme ut av. Jeg er bare glad jeg ble gift og fikk hjelp så slipper Norge å få en nonne som hovedperson i neste massakre (tuller:) Jeg tror jeg prøver å si at, med manglende empati, dårlig evne til å sette seg inn i andre mennesker, god IQ, god konsentrasjon, evne og lyst til å være alene, kan livet for ta mange andre veier, også fatale. ha en god dag (til orientering jeg skriver nå om kritt og tertiær:) ''Jeg tror jeg prøver å si at, med manglende empati, dårlig evne til å sette seg inn i andre mennesker, god IQ, god konsentrasjon, evne og lyst til å være alene, kan livet for ta mange andre veier, også fatale'' For noen år siden spurte du her inne om sønnene dine kunne ha pistolskyting som hobby. Du og mannen din var uenige. Han mente at pga. av deres Asperger ikke skulle ha en slik hobby. Du var uenig. Hva mener du nå ? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Skrevet 25. januar 2012 ''Jeg tror jeg prøver å si at, med manglende empati, dårlig evne til å sette seg inn i andre mennesker, god IQ, god konsentrasjon, evne og lyst til å være alene, kan livet for ta mange andre veier, også fatale'' For noen år siden spurte du her inne om sønnene dine kunne ha pistolskyting som hobby. Du og mannen din var uenige. Han mente at pga. av deres Asperger ikke skulle ha en slik hobby. Du var uenig. Hva mener du nå ? Hei! Jeg mener man bør forsikre seg om at personen med asperger har det bra. Noe som ikke er så lett å vite, da man ofte ikke snakker om følelser, men mer praktiske og tekniske ting. Jeg ga ikke utrykk for hvor ille jeg hadde det før jeg hadde laget en plan om å ta mitt liv, men tvilen og usikkerheten, de tankene hentet meg inn, og jeg gikk til min mann med det svarte, det gjør nok ikke alle, for de fleste lever alene. Man er i tillegg ofte taus og alene når man møter vansker, og ofte deler man ikke dette, man blir lettere gående alene og andre merker ikke dette for man liker jo best å være alene. Der kan de syke ideene vokse seg massive. For barn i stabile familier, med god og nær relasjon til foreldre, så mener jeg det egentlig er greit, utfordringen er å vite det da? Sånt trenger ikke syns. Tror for vår del vi lar det bli med en feriehobby, Men jeg heller nok mer over til å være enig med min mann. 0 Siter
Gjest duken Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Denne kriminalpsykologen synes jeg på en måte stempler mennesker med AS. Han sier jo indirekte at mennesker med AS begår grusomme voldsgjerninger med sine hentydninger til ABB, skolemassakre og andre grusomme ting. Huttetu... Nå er det fritt fram for folk som ikke kjenner til AS å tro at disse med denne diagnosen er tikkende bomber og går med grusomme tanker og lyster i hodene sine. Det stemmer selvsagt ikke. Jeg har selv en datter med AS og hun er langt fra voldelig og grusom i tanker og ord. Blir veldig lei meg på hennes (og andre med AS sine vegne). 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Denne kriminalpsykologen synes jeg på en måte stempler mennesker med AS. Han sier jo indirekte at mennesker med AS begår grusomme voldsgjerninger med sine hentydninger til ABB, skolemassakre og andre grusomme ting. Huttetu... Nå er det fritt fram for folk som ikke kjenner til AS å tro at disse med denne diagnosen er tikkende bomber og går med grusomme tanker og lyster i hodene sine. Det stemmer selvsagt ikke. Jeg har selv en datter med AS og hun er langt fra voldelig og grusom i tanker og ord. Blir veldig lei meg på hennes (og andre med AS sine vegne). Du bør kanskje lese artikkelen en gang til. Dette sier Belfrage til Dagbladet: - Aspergers syndrom er en veldig bred diagnose og det er viktig å understreke at de aller aller fleste med denne diagnosen er helt ufarlige. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Du bør kanskje lese artikkelen en gang til. Dette sier Belfrage til Dagbladet: - Aspergers syndrom er en veldig bred diagnose og det er viktig å understreke at de aller aller fleste med denne diagnosen er helt ufarlige. Det står jo i artikkelen - men jeg har null problemer med å forstå at personer med AS kan føle seg stigmatisert av oppslaget... 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Det står jo i artikkelen - men jeg har null problemer med å forstå at personer med AS kan føle seg stigmatisert av oppslaget... Noen vil føle seg stigmatisert uansett hvilken diagnose han skulle få. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Noen vil føle seg stigmatisert uansett hvilken diagnose han skulle få. Selvsagt ;-) Jeg bare sa at jeg ikke hadde noe problem med å forstå det selv om det i artikkelen ble presisert at.... 0 Siter
cathlin Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Denne kriminalpsykologen synes jeg på en måte stempler mennesker med AS. Han sier jo indirekte at mennesker med AS begår grusomme voldsgjerninger med sine hentydninger til ABB, skolemassakre og andre grusomme ting. Huttetu... Nå er det fritt fram for folk som ikke kjenner til AS å tro at disse med denne diagnosen er tikkende bomber og går med grusomme tanker og lyster i hodene sine. Det stemmer selvsagt ikke. Jeg har selv en datter med AS og hun er langt fra voldelig og grusom i tanker og ord. Blir veldig lei meg på hennes (og andre med AS sine vegne). Mener du dermed at alle med schizofreni begår grusomme handlinger? (Som er diagnosen de ønsker å sette på han). 0 Siter
Gjest duken Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Du bør kanskje lese artikkelen en gang til. Dette sier Belfrage til Dagbladet: - Aspergers syndrom er en veldig bred diagnose og det er viktig å understreke at de aller aller fleste med denne diagnosen er helt ufarlige. Ok, som vanlig satte jeg meg ikke ordentlig inn i temaet før jeg uttalte meg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.