Gå til innhold

3 mnd gutt - blod i avføring

Anbefalte innlegg

Vår sønn er nå 3 mnd. gammel og ble grunnet seteleie tatt med keisersnitt, 2 uker før termin. Han var egentlig en tvilling, men det andre fosteret mistet jeg like før jul.

5 dager etter fødselen, da vi vel var kommet hjem oppdaget vi blod i avføringen for første gang, små fragmenter. Han viste tidlig tegn på mye magevondt. Ikke mye skriking men mye stønning, trykking og smertedrag i ansikt og kropp, og mye uro.

Et par uker etter nedkomsten ble jeg veldig dårlig, med bl.a. ørebetennelse og høy feber. For dette fikk jeg EryMax. Blødningene nedentil sluttet heller aldri, så jeg var på flere kontroller både på sykehus og hos privat lege. Div. prøver viste fortsatt betennelsestilstand i kroppen så jeg fikk mer antibiotika. Jeg fikk også et blodstoppende medikament, så et riefremkallende medikament og til slutt ble det utskrapning (8 uker etter nedkomst). Det viste seg da at det var igjen graviditetsrester med betennelse.

Vår sønn har hele denne tiden hatt blod i avføringen til og fra. Noen dager intet påviselig, andre dager noe ”trådlignende” og noen ganger i slim. Det er rødt og noen ganger rødbrunt. Det har gått opp mot en uke uten noe, men det kommer tilbake. Han har også fått navlebrokk og testikkelbrokk. Det sistnevnte skyldes kanskje all trykkingen?

Vi har vært på kontroll på sykehuset 2 ganger, men de kan ikke si noe klart om hva blodet skyldes. Det har vært snakk om koloskopi, vi har ny kontrolltime i slutten av november.

For 3 uker siden var vi hos homøopat. Han er blitt merkbart bedre av smertene etter behandling hos henne og etter at vi også har begynt med babymassasje. Bedre, men ikke bra – fortsatt er han tidvis veldig urolig og kaster seg frem og tilbake enten vi holder han eller han ligger. Han er også bedre i den forstand at han sover lengre strekk enn før, både dag og natt. Men blodet har ikke blitt borte, den siste uken har det vært noe hver eneste dag. Fargen på avføringen varierer mellom sennepsgul, spinatgrønn og brungrønn, ofte bare suppe/vann.

Han har kun fått brystmelk, men legger på seg helt utrolig. Han veide ca. 3,5 kg ved fødsel og veier nå nesten 8,5 kg. Det hører kanskje også med til historien at jeg mistet min pappa i kreft to måneder før jeg ble gravid og var temmelig deprimert hele svangerskapet.

Dette med blodet bekymrer oss veldig. På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37520-3-mnd-gutt-blod-i-avf%C3%B8ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære ekornstua,

Først og fremst er det et veldig godt tegn at han legger på seg så mye. Det betyr at du har nok melk og at tarmen fungerer. Litt blod i avføringen kan skyldes en katarr i tykktarmen eller av og til en invaginasjon, dvs at tarmveggen folder seg litt. I første omgang vil jeg råde deg til å gi barnet en kapsel tørkede melkesyrebakterier morgen og kveld for å styrke tarmfloraen. Kjøp dette på helsekosten og del kapslene før du blander inneholdet i litt morsmelk. Det pleier ofte å hjelpe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...