ethodeforan Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Har du no erfaring med nav og dokumentasjon ? Skal søke en tillegsstønad om reisepenger for arbeidsrettet aktivitet. Fikk avslag da reiseveien må være 2km eller mer. Og reiseavstanden er målt til 1,9 km. I rundskriv så står det : at brukeren kan tilstås stønad til reiseutgifter. "Dersom brukeren bor nær utrednings-/tiltaksstedet, er det vanligvis ikke nødvendig å gi tilskudd til dekning av daglige reiseutgifter. Avstanden til utrednings-/tiltaksstedet bør være minst 2 km én vei hvis det skal ytes stønad til bruker som er alminnelig gangfør. Hvis stønaden skal gis også ved kortere avstand enn 2 km, må helsemessige forhold dokumenteres." Videre... "Alvorlige psykiske lidelser, som alvorlig angst og depresjon, kan etter omstendighetene medføre et funksjonstap eller redusert arbeidsevne og innebære en funksjonshemming i forskriftens forstand. Dette må dokumenteres i legeerklæring, hvor det tydelig fremgår at spesielle tiltak i forhold til reise er nødvendig på grunn av funksjonshemmingen/sykdommen art." Skal til legen fredag å høre om hu kan skrive en legeerklæring angående akkurat dette. Har til nå fått diagnosen tilbakevende depresjon. Har en episode som er alvorlig til moderat. i tilegg har dps skrevet impulssforstyrrelser-hypoman episode.Har også en hel del angst som også er dokumentert i epikriser. og skl forhåpentligvis inn til psykiater for medisin vurdering og eventuell diagnose. Spørsmålet er hva tror du skal til utifra nav skriver, hva som skal eventuelt skal stå i legeerklæringen ? Månedskortet er avgjørende for at jeg skal komme meg til tiltaket. Da psyken ikke er på sitt beste om dagen. Som jeg skrev så føler jeg at jeg er på vei inn i en ny depresjon. og for at jeg skal føle meg motivert og føle at jeg klarer og orker å komme meg ditt. ikke lett å bli klok på nav. 0 Siter
XbellaX Skrevet 25. januar 2012 Skrevet 25. januar 2012 Bit deg merke i dette: "Dette må dokumenteres i legeerklæring, hvor det tydelig fremgår at spesielle tiltak i forhold til reise er nødvendig på grunn av funksjonshemmingen/sykdommen art" Legg ved, slik du har planlagt, en uttalelse fra lege, jeg ville også lagt ved en uttalelse fra din behandler (viktigheten av at du kommer til timene/din sykdom/ osv). Uansett om du har en behandler eller ikke bør du skrive en grundig (ikke mer enn en A4side) redegjørelse selv(ved transport sparer du feks krefter du kan bruke til å fokusere på jobb/oppgaver/ slik at du er bedre i stand til å kjempe med å holde hodet over vannet når situasjonen er slik den er). Ta for all del en kopi av denne redegjørelsen med til din lege slik at vedkommende lettere kan forstå hvor du vil og hva du mener. 0 Siter
ethodeforan Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Skrevet 25. januar 2012 Bit deg merke i dette: "Dette må dokumenteres i legeerklæring, hvor det tydelig fremgår at spesielle tiltak i forhold til reise er nødvendig på grunn av funksjonshemmingen/sykdommen art" Legg ved, slik du har planlagt, en uttalelse fra lege, jeg ville også lagt ved en uttalelse fra din behandler (viktigheten av at du kommer til timene/din sykdom/ osv). Uansett om du har en behandler eller ikke bør du skrive en grundig (ikke mer enn en A4side) redegjørelse selv(ved transport sparer du feks krefter du kan bruke til å fokusere på jobb/oppgaver/ slik at du er bedre i stand til å kjempe med å holde hodet over vannet når situasjonen er slik den er). Ta for all del en kopi av denne redegjørelsen med til din lege slik at vedkommende lettere kan forstå hvor du vil og hva du mener. Tusen takk for et godt svar xbellax, trenger noen gode råd når det kommer til nav. Skal skrive en klage på vedtaket som er avslått. Og har kommunisert med saksbehandler på nav. Saksbehandleren min mener denne foreskriften ses i sammenheng med at jeg må være så dårlig at jeg må ta taxi til og fra arbeidsrettet tiltak som er kurs for siden å gå i praksis,attførings bedrift. Samtidig som jeg går til psykologen min. Når det gjaldt offentlig transport til psykolog så var det ikke et "arbeidsrettet tiltakt". Men kurs og arbeidspraksis var hoved aktivitet. Og i tilegg mente saksbehandleren min at offentlig transport ikke var dekket under "psykiske plager". uttifra det forskriften sier.... hvilket for meg er helt ulogisk når rutegående transport er mye billigere enn å ta taxi. Kan ikke helt forstå hva forvaltningen tenker. Saksbehandler har nå sendt mail til forvaltningen. ' Og er noe skeptisk til min saksbehandlers eventuelle evne til å tolke eller være behjelpelig med å få meg til å forstå hva dem egentlig mener i foreskriften. Mulig at det er jeg som misforstår foreskriften... er oppgitt... Nav og deres firkanta regler altså... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.