Gå til innhold

Spiseforsyrrelser og menn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er det bare jenter/kvinner som får anoreksi eller bulimi ?

Kan ikke menn få spiseforstyrrelser?

Har aldri hørt om menn med bulimi f.eks.

Nå er vel kanskje menn generelt glad i mat, så de ikke er disponerte for sånne ting (annet enn at noen spiser for mye).

Skrevet

Det finnes, både anorektikere og bulemikere blandt menn.

Skrevet

Det finnes, både anorektikere og bulemikere blandt menn.

Syns det er rart at man aldri hører om det (før linken XbellaX la ut). Menn med spiseforstyrrelser må jo føle seg veldig "utenfor", ettersom behandlingen i hovedsak hendvender seg til kvinner.

Får håpe dette endrer seg da.

Skrevet

Syns det er rart at man aldri hører om det (før linken XbellaX la ut). Menn med spiseforstyrrelser må jo føle seg veldig "utenfor", ettersom behandlingen i hovedsak hendvender seg til kvinner.

Får håpe dette endrer seg da.

''Menn med spiseforstyrrelser må jo føle seg veldig "utenfor", ettersom behandlingen i hovedsak hendvender seg til kvinner.''

Behandlingen henvender seg vel til de som har sykdommen uavhengig av om de er menn eller kvinner? Eller mener du at behandlingsapparatet mangler noe i forhold til å hjelpe menn med disse sykdommene og at de trenger annen type behandling enn den som tilbys?

Skrevet

''Menn med spiseforstyrrelser må jo føle seg veldig "utenfor", ettersom behandlingen i hovedsak hendvender seg til kvinner.''

Behandlingen henvender seg vel til de som har sykdommen uavhengig av om de er menn eller kvinner? Eller mener du at behandlingsapparatet mangler noe i forhold til å hjelpe menn med disse sykdommene og at de trenger annen type behandling enn den som tilbys?

Ja, det heter jo f.eks "Interessegruppen for kvinner med spiseforstyrrelser" o.l.

Og da er det jo naturlig å tenke at det ikke gjelder for menn.

Kanskje det da mangler fagkompetanse på menn med denne lidelsen, jeg vet ikke... Og på sykehus og sånn er det jo bare jenter som er innlagt for spiseforstyrrelser. Så det var derfor jeg lurte på dette. Jeg kan ikke noe om dette selv.

Skrevet

Ja, det heter jo f.eks "Interessegruppen for kvinner med spiseforstyrrelser" o.l.

Og da er det jo naturlig å tenke at det ikke gjelder for menn.

Kanskje det da mangler fagkompetanse på menn med denne lidelsen, jeg vet ikke... Og på sykehus og sånn er det jo bare jenter som er innlagt for spiseforstyrrelser. Så det var derfor jeg lurte på dette. Jeg kan ikke noe om dette selv.

Jeg aner heller ingenting om dette, men det virket som om du gjorde det med tanke på det du skrev. Og derfor lurte jeg på om det virkelig er slik at menn og kvinner trenger ulik behandling for disse sykdommene.

Den gruppa burde virkelig skifte navn.

Skrevet

Jeg aner heller ingenting om dette, men det virket som om du gjorde det med tanke på det du skrev. Og derfor lurte jeg på om det virkelig er slik at menn og kvinner trenger ulik behandling for disse sykdommene.

Den gruppa burde virkelig skifte navn.

Ja, den burde virkelig bytte navn.

Nei, vet fint lite om emnet jeg også.

Derfor jeg startet denne tråden, fordi jeg lurte på om det i det hele tatt finnes menn med spiseforstyrrelser.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jo, det er noen få menn med spiseforstyrrelser. En stor majoritet av de er homofile.

Skrevet

Ja, den burde virkelig bytte navn.

Nei, vet fint lite om emnet jeg også.

Derfor jeg startet denne tråden, fordi jeg lurte på om det i det hele tatt finnes menn med spiseforstyrrelser.

Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser er ikke et behandlingstilbud, men er en selvhjelpsorganisasjon med frivillige av folk som selv har hatt eller har spiseforstyrrelser. Den er for kvinner da grunnen til at mange kvinner har spiseforstyrrelser, er på grunn av overgrep fra menn. Det fins også selvhjelpsgrupper for begge kjønn, og menn med spiseforstyrrelser står helt fri til å lage en selvhjelpsorganisasjon for menn med spiseforstyrrelser også.

Skrevet

Det kan ramme begge kjønn.

Forfatteren Arild Nyquist hadde anoreksi da han var ung, det har han selv skrevet om. Og han la til at "jeg er den mest heteroseksuelle mannen i Norge".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...