Gå til innhold

spiseforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som er galt i å kaste opp maten. Det er jo en effektiv måte å holde vekta nede på?, synes folk er rare. Skjønner ikke hvorfor det skal være en sykdom. Er jo fler som dør av overvekt. Så HVORFOR: kan ikke det å gå på do å kaste opp maten være like normalt som å drite så slipper vi bullemikere å bli sett på som unormale. Jeg så et program på tv om en stamme i afrika som hadde som morgenrituale å spy hver morgen for å rense magen. Der hadde jeg vel blitt sett på som helt normal.

Skrevet

Fordi det sliter på spiserøret og ødelegger tennene, dessuten hindrer det kroppen i å oppta den næringen den trenger for å holde seg frisk og rask.

Det at du tenker som du gjør viser at du er langt ute å kjøre. Om du ikke alt får hjelp så vær så snill og søk hjelp så fort som mulig!

Gjest Matariki
Skrevet

Bedre å ikke spise da. Er jo som å kaste mat i søpla det, og er vel ikke bra for tennene heller men all den syra. + veldig ubehagelig å kaste opp.

Skrevet

Bedre å ikke spise da. Er jo som å kaste mat i søpla det, og er vel ikke bra for tennene heller men all den syra. + veldig ubehagelig å kaste opp.

Butikkene kaster enorme mengder mat hver dag i dette landet så det er ikke for lite mat til oss.

Og skader på spiserøret? tror ikke det skjer så lenge man kaster opp rett etter man har spist for da kommer ikke magesyren opp.

Gjest Matariki
Skrevet

Butikkene kaster enorme mengder mat hver dag i dette landet så det er ikke for lite mat til oss.

Og skader på spiserøret? tror ikke det skjer så lenge man kaster opp rett etter man har spist for da kommer ikke magesyren opp.

Ok. Jeg vil iallefall ikke kaste opp før jeg må, gjorde det i min ungdom men ville ikke gjort det igjen. Tror det kan ødelegge mye i kroppen, er ikke slikt man bør gjøre daglig.

Skrevet

Man mister viktige salter gjennom oppkastet og kan få forstyrrelser i saltbalansen i kroppen. Dette er videre skadelig for hele systemet, i verste fall for hjerterytmen, du kan få hjertestans.

De aller fleste med bulimi får syreskader på tannemaljen som følge av oppkastet.

Spyttkjertlene forstørres er en annen langtids effekt.

Brekningene kan også fremprovosere irritasjoner, blødninger og etsninger i slimhinnen, magen og spiserøret.

Skrevet

Man mister viktige salter gjennom oppkastet og kan få forstyrrelser i saltbalansen i kroppen. Dette er videre skadelig for hele systemet, i verste fall for hjerterytmen, du kan få hjertestans.

De aller fleste med bulimi får syreskader på tannemaljen som følge av oppkastet.

Spyttkjertlene forstørres er en annen langtids effekt.

Brekningene kan også fremprovosere irritasjoner, blødninger og etsninger i slimhinnen, magen og spiserøret.

Tror allikavell det er mye farligere å røyke, jeg har ikke noe problemer med å spy det er lekende lett og kan ikke se for meg at det skal være farligere enn å ta seg en røyk.

Skrevet

Jeg synes også folk er rare. Hvorfor i det hele tatt spise om man har tenkt til å kaste det opp, tenker jeg. Kjør hardcore!

Skrevet

Og jeg som føler meg så dreven på dette her......... har jo holdt på en stund. Burde jeg ikke ha merket dette allerede nå?. Jeg kan ikke se for meg at jeg plutselig skal dø med noe jeg føler meg trygg på, er i super form nå.

Jeg kjenner flere tilfeller hvor unge jenter faller doed om. En av de var paa bedringens vei, men hun kastet opp en gang i blant. Plutselig stoppet hjertet.

Skrevet

Jeg kjenner flere tilfeller hvor unge jenter faller doed om. En av de var paa bedringens vei, men hun kastet opp en gang i blant. Plutselig stoppet hjertet.

kan man dø av omgangsyken og da, bare fordi man kaster opp?. Det har jeg aldri hørt om før.

Skrevet

Tror allikavell det er mye farligere å røyke, jeg har ikke noe problemer med å spy det er lekende lett og kan ikke se for meg at det skal være farligere enn å ta seg en røyk.

Du må gjerne kaste opp til krampen tar deg for min del, jeg bare nevner noen av langtidseffektene av bulimi.

Skrevet

Fordi det sliter på spiserøret og ødelegger tennene, dessuten hindrer det kroppen i å oppta den næringen den trenger for å holde seg frisk og rask.

Det at du tenker som du gjør viser at du er langt ute å kjøre. Om du ikke alt får hjelp så vær så snill og søk hjelp så fort som mulig!

Lillemus.... jeg synes det er verre å si noe om dette her til min behandler enn å fortelle om psykosene mine. Jeg synes dette er for flaut å si noe om. For jo.... etter alt det jeg leser så burde vel noe synke inn også hos meg, at jeg kan få hjertestans og ødelagte tenner osv. Men jeg kan liksom heller ikke fatte at så frisk som jeg er nå kan ta noe skade av dette her. Så hvorfor fortelle noe egentlig. Jeg føler meg bare til bry da. Hun vil vel bare fortelle meg at jeg må slutte med dette her. Og jeg vil sitte der å føle meg stokk dum.

Skrevet

Du må gjerne kaste opp til krampen tar deg for min del, jeg bare nevner noen av langtidseffektene av bulimi.

XbellaX. Tusen takk for at du bryr deg altså. Er ikke alle som gjør det. Så tusen takk for informasjonen. Ble glad for den, selv om jeg ikke vet helt hva jeg skal føle akkurat nå.

Skrevet

XbellaX. Tusen takk for at du bryr deg altså. Er ikke alle som gjør det. Så tusen takk for informasjonen. Ble glad for den, selv om jeg ikke vet helt hva jeg skal føle akkurat nå.

Du hør her, om du ønsker dypt og inderlig å fortsette å kaste opp, samtidig som du er inneforstått med farene ved det, da kjører du ditt løp og gjør det du ønsker. Det er ingens interesse å sitte å fortelle deg hva du skal gjøre, det får du finne ut selv. Men da ville jeg faktisk også vurdert å kutte ut terapi for dette, hva skal du med terapi om du ikke ønsker å bli bedre? Bortkastede penger.

Skrevet

Du hør her, om du ønsker dypt og inderlig å fortsette å kaste opp, samtidig som du er inneforstått med farene ved det, da kjører du ditt løp og gjør det du ønsker. Det er ingens interesse å sitte å fortelle deg hva du skal gjøre, det får du finne ut selv. Men da ville jeg faktisk også vurdert å kutte ut terapi for dette, hva skal du med terapi om du ikke ønsker å bli bedre? Bortkastede penger.

Kanskje fordi jeg vil holde meg slank da, er redd for å bli for tykk. Dette er heller ikke noe jeg driver med hver dag. Så nei, det er ikke så lett å skjønne at dette er farlig. Det er jeg leser om farene gjelder liksom ikke helt meg. For det er så mye som er farlig, og jeg vet en hel drøss med folk som driver på sånn som meg. Og ingen av de er døde. Så jeg tror liksom ikke helt at det er så farlig som det står på en del av de sidene på nettet.

Skrevet

kan man dø av omgangsyken og da, bare fordi man kaster opp?. Det har jeg aldri hørt om før.

Det handler om hva du utsetter kroppen for over tid, naturligvis.

Skrevet

En annen ulempe ved hyppig oppkast er at lukkemuskelen til magesekken kan svekkes slik at man plages med sure oppstøt og risikerer spiserørskatar.

mvh

Skrevet

Kanskje fordi jeg vil holde meg slank da, er redd for å bli for tykk. Dette er heller ikke noe jeg driver med hver dag. Så nei, det er ikke så lett å skjønne at dette er farlig. Det er jeg leser om farene gjelder liksom ikke helt meg. For det er så mye som er farlig, og jeg vet en hel drøss med folk som driver på sånn som meg. Og ingen av de er døde. Så jeg tror liksom ikke helt at det er så farlig som det står på en del av de sidene på nettet.

''For det er så mye som er farlig, og jeg vet en hel drøss med folk som driver på sånn som meg. Og ingen av de er døde. Så jeg tror liksom ikke helt at det er så farlig som det står på en del av de sidene på nettet.''

Ingen av de du vet om er døde av det ennå.

Sjansen for å påføre deg selv (ireversible) plager er nok større enn sjansen for å dø av det. Tannskader og skader i spiserør, er stort sett bare et spørsmål om å holde på lenge nok.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...