Gå til innhold

spiseforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemus.... jeg synes det er verre å si noe om dette her til min behandler enn å fortelle om psykosene mine. Jeg synes dette er for flaut å si noe om. For jo.... etter alt det jeg leser så burde vel noe synke inn også hos meg, at jeg kan få hjertestans og ødelagte tenner osv. Men jeg kan liksom heller ikke fatte at så frisk som jeg er nå kan ta noe skade av dette her. Så hvorfor fortelle noe egentlig. Jeg føler meg bare til bry da. Hun vil vel bare fortelle meg at jeg må slutte med dette her. Og jeg vil sitte der å føle meg stokk dum.

Skriv en lapp til behandleren din.

http://laipai.wordpress.com/2010/04/24/symptomer-og-bivirkninger-ved-spiseforstyrrelser/

Skrevet

Butikkene kaster enorme mengder mat hver dag i dette landet så det er ikke for lite mat til oss.

Og skader på spiserøret? tror ikke det skjer så lenge man kaster opp rett etter man har spist for da kommer ikke magesyren opp.

''Og skader på spiserøret? tror ikke det skjer så lenge man kaster opp rett etter man har spist for da kommer ikke magesyren opp.''

Det er selvfølgelig bare tull. Maten blandes ganske fort med magesyren så det vil alltid komme opp magesyre med oppkast.

Om du skal holde på med dette, bør du i hvertfall være realistisk på hvilke skader du etter hvert kan forvente.

mvh

Skrevet

Er det slik at du selv ikke er plaget av at du kaster opp?

Det finnes de som mener at oppkast er en god messtringsstrategi i dagens overflodssamfunn. De som tenker slik, ønsker å gi råd om hvordan kaste opp på en minst mulig farlig måte.

En av grunnene til at det er problematisk med oppkast - selv om du ikke selv mistrives med det - er som andre i denne tråden sier, faren for elektrolyttforstyrrelser samt andre fysiske plger.

Skrevet

Er det slik at du selv ikke er plaget av at du kaster opp?

Det finnes de som mener at oppkast er en god messtringsstrategi i dagens overflodssamfunn. De som tenker slik, ønsker å gi råd om hvordan kaste opp på en minst mulig farlig måte.

En av grunnene til at det er problematisk med oppkast - selv om du ikke selv mistrives med det - er som andre i denne tråden sier, faren for elektrolyttforstyrrelser samt andre fysiske plger.

Frosken.... det er nettopp akkurat det har jeg synes det ikke er plagsomt (noe jeg syntes i begynnelsen), nå føles det som en naturlig ting å gjøre, og ikke ubehaglig, heller motsatt, hvis jeg er deprimert en dag så kan det føles så utrolig godt å bare spise litt ekstra for så å spy, men da føler jeg at jeg har kontrollen. Føler ikke at jeg har mistet vettet mitt i og med at jeg får i meg normalt med vann og væske i løpet av en dag. Jeg er ikke anorektisk. Jeg blir noen ganger litt irritert på de sidene som sier at det er sååå farlig å kaste opp, at sidene virker litt lite troverdig. Det er ikke farlig å kaste opp en gang i blant f.eks (tror jeg). Det er daglig over lenger tid som er farlig, er det ikke?.

Jeg gjør det vel mest når jeg har spist for mange kalorier på en dag. Tror nok bullimi gjennspeiler samfunnet ja vårt. Vi blir vant med frotse i denne luksusverdenen vi lever i, og det kan være vanskelig å begrense og kontrollere.

Skrevet

Frosken.... det er nettopp akkurat det har jeg synes det ikke er plagsomt (noe jeg syntes i begynnelsen), nå føles det som en naturlig ting å gjøre, og ikke ubehaglig, heller motsatt, hvis jeg er deprimert en dag så kan det føles så utrolig godt å bare spise litt ekstra for så å spy, men da føler jeg at jeg har kontrollen. Føler ikke at jeg har mistet vettet mitt i og med at jeg får i meg normalt med vann og væske i løpet av en dag. Jeg er ikke anorektisk. Jeg blir noen ganger litt irritert på de sidene som sier at det er sååå farlig å kaste opp, at sidene virker litt lite troverdig. Det er ikke farlig å kaste opp en gang i blant f.eks (tror jeg). Det er daglig over lenger tid som er farlig, er det ikke?.

Jeg gjør det vel mest når jeg har spist for mange kalorier på en dag. Tror nok bullimi gjennspeiler samfunnet ja vårt. Vi blir vant med frotse i denne luksusverdenen vi lever i, og det kan være vanskelig å begrense og kontrollere.

Alle med alvorlig bulimi har begynt i det små.... etterhvert kan man risikere at kroppen ikke lenger greier å holde på maten fordi man begynner å bli vant til å spy.... Du ødelegger deg selv ved å utsette deg for dette.. slutt mens leken er god! Jeg kjenner til folk som har ødelagt seg..og de starta slik som deg...

Skrevet

Ved oppkast mister en kalium, om kaliumet blir for lavt kan en få hjertestans. Jeg har spisforstyrrelser jeg også, men er sjeleglad for at jeg aldri har rotet meg borti framprovosert oppkast. Jeg har venninner som har slitt med bulimi i årevis, og de har etter flere år endt opp som overvektige og med elendig forbrenning. Men om du ikke greier å slutte, ville jeg i det minste søkt råd om hvordan en skal begrense skadene...

Skrevet

Alle med alvorlig bulimi har begynt i det små.... etterhvert kan man risikere at kroppen ikke lenger greier å holde på maten fordi man begynner å bli vant til å spy.... Du ødelegger deg selv ved å utsette deg for dette.. slutt mens leken er god! Jeg kjenner til folk som har ødelagt seg..og de starta slik som deg...

togli... jeg kan på en måte skjønne de som føler at spiseforstyrrelser blir en slags venn. Hvis man ikke har noen ordentlig venner å snakke med om et problem så er det enklere å spise dem bort. En del av meg er jo litt redd for å miste kontrollen over det hele å bli alvorlig syk, men dette ser jeg ikke som problem når jeg er deprimert for da spiller ikke noe noen rolle. Da bryr jeg meg ikke om det er sykt eller ikke. Er mye følelser i dette her gitt.

Skrevet

Det at vi ikke kjenner til fremtiden, gjør dette med oppkast noe problematisk. For det første vet man ikke på forhånd hvem som kommer til å tolerere oppkast bra og dårlig. (Jeg vet om folk som har kastet opp i 20 år uten noen kjente skader, men har også hørt om de som har dødd ganske tidlig i sykdomsforløpet.) For det andre er det vanskelig å forutsi hvem som klarer å beholde kontrollen selv om du kaster opp og hvem som "drukner" i sin SF.

Hvis det er svært sjelden du kaster opp, og frekvensen ikke øker, så tenker jeg at du har andre utfordringer som sannsynligvis er viktigere å fokusere på enn SF.

Skrevet

togli... jeg kan på en måte skjønne de som føler at spiseforstyrrelser blir en slags venn. Hvis man ikke har noen ordentlig venner å snakke med om et problem så er det enklere å spise dem bort. En del av meg er jo litt redd for å miste kontrollen over det hele å bli alvorlig syk, men dette ser jeg ikke som problem når jeg er deprimert for da spiller ikke noe noen rolle. Da bryr jeg meg ikke om det er sykt eller ikke. Er mye følelser i dette her gitt.

Jo, jeg skjønner at din spiseforstyrrelse bunner i noe psykisk (det gjør vel spiseforstyrrelser alltid...) - problemet er at du bagatelliserer det å kaste opp maten "med vilje", og da er det viktig at du får vite sannheten ;)

Du går til psykolog? Jeg synes du skal fortelle dette til psykologen... sånn kan du ikke fortsette!

*klem*

Skrevet

Og jeg som føler meg så dreven på dette her......... har jo holdt på en stund. Burde jeg ikke ha merket dette allerede nå?. Jeg kan ikke se for meg at jeg plutselig skal dø med noe jeg føler meg trygg på, er i super form nå.

Et annet vanlig problem, ( men det vet du sikkert), er emaljeskader på tennene.

Skrevet

Takk. Det var fine innlegg jeg fikk fra dere alle sammen. Takk skal dere ha. :)

Gjest har vært der selv
Skrevet

Jeg kan iallefall fortelle deg hva bulimi har gjort med min kropp... Jeg begynte som deg, med at det var en lettvint løsning når jeg følte jeg hadde spist for mye. Det var enkelt å kaste opp, jeg følte meg lett og renset etterpå, og jeg så ikke noe problem med det. For det var jo bare innimellom. Men så ble det oftere, og jeg begynte å døyve problemer med mat fordi jeg da på en måte kunne "kvitte meg med" problemene sammen med maten. Heldigvis er jeg ferdig med det nå etter mange år, selv om det fortsatt kan være en fristelse de verste pms-dagene.

Men rent fysisk har det hatt en del ringvirkninger. Jeg sliter med fordøyelsen, har veldig ofte treg mage og forstoppelse. I tillegg har jeg refluksproblemer pga oppkastet og går på Nexium for å dempe syreproblemene. Nå er jeg nesten redd for å få omgangssyken, fordi jeg vet at om jeg kaster opp får jeg hjertebank. Jeg har også lett for å blø neseblod om jeg kaster opp, og da holder det på en god stund.

Les også denne: http://www.lommelegen.no/861183/jeg-har-bulimi

Fortell din behandler om dette, det er viktig! Det går an å bli bra, og jeg lover deg det er mye mye bedre å leve uten bulimi!

Skrevet

jeg måtte betale 66.000 kr for nye tenner pga oppkast.

men du står helt fri til å kaste opp om du ønsker det, men hold det isåfall hemmelig og ikke gjør en stor attention gimmick ut av det.

dyrt er det også, siden man får matkick av å spy og spiser mer og mer og mer, siden det likevel skal opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...