Gå til innhold

ABB og Asperger

Anbefalte innlegg

Gjest Ladytron
Skrevet

Leste spekulasjonene om at ABB kan ha Asperger, men så tenkte jeg på en ting... Jeg husker like etter drapene skjedde, da var det flere tidligere arbeidskollegaer (fra et IT/telecom firma eller noe lignende) som snakket ut anonymt. De sa at ABB var både sympatisk og hyggelig, han var "den fødte selger".

Hvordan kan dette være forenelig med Asperger? Jeg har hatt inntrykk av at sosiale vansker er et av de klareste kjennetegnene ved syndromet.

Gjest Matariki
Skrevet

''Jeg har hatt inntrykk av at sosiale vansker er et av de klareste kjennetegnene ved syndromet.''

Er nok ulike grader av det og.

Skrevet

En kan være både hyggelig og vennleg med å ha Asperger. Jeg regner meg selv da som en hyggelig kar.

Skrevet

''Jeg har hatt inntrykk av at sosiale vansker er et av de klareste kjennetegnene ved syndromet.''

Er nok ulike grader av det og.

Ja det har noe med det funksjons messigge. Hvordan det kan slå ut i det sosiale kan varigere mye fra person til person. Men stort sett blir en bare sliten med mye sosial inntrykk og da fungerer en ikke så godt sosialt heller.

Skrevet

En kan være både hyggelig og vennleg med å ha Asperger. Jeg regner meg selv da som en hyggelig kar.

Tror også at jeg kunne være en god selger.

Skrevet

Sympatisk og hyggelig kan da være forenlig med Asperger. Det har mer med personlighet å gjøre. (Personlighet og Asperger går litt over i hverandre - men, ikke la meg legge ut om det nå...)

Det sosiale er ofte vanskelig, men i en "rolle" med et "skript" kan en asperger klare seg ganske bra. Utenfor rollen, derimot, når man må være "seg selv", kan være vanskelig, særlig hvis man mangler selvinnsikt.

Skrevet

Som oss andre er heller ikke asbergere er like. Ikke alle scorer fullt på alle typiske kjennetegn, dvs også asbergere kan like og beherske sosiale settinger. På samme måte er det ikke gitt at du har asberger selv om du _ikke_ liker eller behersker sosiale settinger :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...