Gå til innhold

Forskjellige typer angst

Anbefalte innlegg

Gjest Engstelig sjel
Skrevet

Jeg har hatt angst lenge, men har problemer med å definere hvilken type angst. Jeg har i hvert fall ikke sosial angst. Jeg trives sammen med andre og har ikke problemer med å stå opp hvor som helst og snakke. Jeg reiser mye både sammen med andre og alene, og det skremmer meg ikke. Gå på restauranter, kafeer, kino etc. er helt supert.

Jeg kan ligge i sengen om natta og være helt stiv av angst over et eller annet. Jeg kan fundere over økonomien, bilen, leiligheten, kjærligheten, jobben, barna mine etc.

Jeg har fått panikk, men det er sjelden. Tror det er mer innenfor det normale.

Jeg har lett for å gråte, bli sint og miste besinnelsen. Det bunner i angst. Siden jeg er sosial, utadvendt og humoristisk er det bare mine nærmeste som vet hva jeg sliter med.

Hvilken type angst er dette?

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

1

• cathlin

1

Gjest regnbuene
Skrevet

Generalisert angst, GAD. Men er usikker på om det er angst det du sliter med.

Gjest Engstelig sjel
Skrevet

Generalisert angst, GAD. Men er usikker på om det er angst det du sliter med.

Hvorfor er du usikker på om dette er angst?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det tok flere år hos psykolog før jeg fant ord å sette på angsten.

Det nærmeste jeg kom i en lang periode var en følelse av "gru". Som i grøss og gru.

Jeg kan ha det værst om nettene og om morgenen. Psykologen min kaller det panikkangst.

Kanskje det du har??

Gjest regnbuene
Skrevet

Hvorfor er du usikker på om dette er angst?

Jeg synes ikke det du beskriver hører hjemme i noe jeg ville betrakte som typisk for ulike typer angst. Du kan selvsagt ha en "blandingstype", men slik du beskriver følelsene/tankene dine så tendenserer det mer mot noe som er normalt å føle, tenke osv. Min betraktning kan jo skyldes at du ikke skriver inngående nok om dette. Har du disse følelsene hver dag, er de altoppslukende, hva har du av fysiske symptomer bortsett fra å føle deg stiv og at du tenker tanker om det daglige som alle er opptatt av. Noe annet enn sinne, miste besinnelsen (svært utypisk for angst) - bortsett fra under panikk.

Gjest Engstelig sjel
Skrevet

Det tok flere år hos psykolog før jeg fant ord å sette på angsten.

Det nærmeste jeg kom i en lang periode var en følelse av "gru". Som i grøss og gru.

Jeg kan ha det værst om nettene og om morgenen. Psykologen min kaller det panikkangst.

Kanskje det du har??

Det er godt mulig at jeg har panikkangst.

Gjest Engstelig sjel
Skrevet

Jeg synes ikke det du beskriver hører hjemme i noe jeg ville betrakte som typisk for ulike typer angst. Du kan selvsagt ha en "blandingstype", men slik du beskriver følelsene/tankene dine så tendenserer det mer mot noe som er normalt å føle, tenke osv. Min betraktning kan jo skyldes at du ikke skriver inngående nok om dette. Har du disse følelsene hver dag, er de altoppslukende, hva har du av fysiske symptomer bortsett fra å føle deg stiv og at du tenker tanker om det daglige som alle er opptatt av. Noe annet enn sinne, miste besinnelsen (svært utypisk for angst) - bortsett fra under panikk.

''Noe annet enn sinne, miste besinnelsen (svært utypisk for angst) - bortsett fra under panikk.''

Kanskje dette er panikkangst.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det er godt mulig at jeg har panikkangst.

Kanskje en blanding av panikkangst og bekymringsangst som cathlin foreslår...

Har du forsøkt sobril/vival eller andre typer benzo preparater?

Gjest regnbuene
Skrevet

Jeg har fått diagnosen panikkangst av min psykolog gjennom 7 år.

Jeg har aldri hatt hjertebank, brystsmerter, pustebesvær etc.

Jeg er heller ikke redd for at jeg dør, mer redd for døden generellt.

Å være redd for døden generelt er ikke panikkangst.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Å være redd for døden generelt er ikke panikkangst.

Nei det er riktig. Nevnte det bare fordi det gjerne skrives at man under et panikkanfall ofte er redd for å dø, og det er ikke jeg.

Gjest regnbuene
Skrevet

Nei det er riktig. Nevnte det bare fordi det gjerne skrives at man under et panikkanfall ofte er redd for å dø, og det er ikke jeg.

Hvordan opplever du dine panikkanfall?

Gjest regnbuene
Skrevet

Selvom jeg ikke har alle symptomer tror jeg at det kan være panikkangst.

Jeg tror ikke du har panikkangst. Jeg mener ikke med det at du ikke har en eller annen type angst om du føler det slik og symptomene på det er tilstede, men ut i fra det du beskriver er det lite som tyder på at du har noen panikklidelse.

Gjest Engstelig sjel
Skrevet

Kanskje en blanding av panikkangst og bekymringsangst som cathlin foreslår...

Har du forsøkt sobril/vival eller andre typer benzo preparater?

Jeg har tatt antidpressiva i en del år. Jeg klarer meg bra vanligvis, men siste år var preget av store påkjenninger og mye og tøff jobbing. Fra nytt år ba jeg om 50% sykemelding siden jeg greide nesten ikke å stå opp noen dager i romjula (da hadde jeg fri). Plutselig var konsentrsjonen borte, angsten var grusom om natta og morgenen, jeg var slapp og orket nøyaktig ingenting. Fikk heller ikke ro på meg om natta.

Det går bedre. I løpet av januar har jeg holdt fest her hjemme, latt meg intervjue av journalister og jobbet ca. to dager i uka (jeg styrer arbeidstiden selv). Jeg har trent noen få ganger og tatt yogatimer en gang i uken.

Vival hadde jeg for noen år siden, men legen vil ikke gi meg mer og jeg følte et ubehag av den også.

Jeg lurer på om jeg skal be om fortsatt 50% sykemelding i februar siden jeg tror at jeg må ta det med ro en stund fremover, men synes det er ubehagelig og at jeg er en stakkar hvis jeg gjør det.

Gjest Engstelig sjel
Skrevet

Jeg tror ikke du har panikkangst. Jeg mener ikke med det at du ikke har en eller annen type angst om du føler det slik og symptomene på det er tilstede, men ut i fra det du beskriver er det lite som tyder på at du har noen panikklidelse.

Det kan godt være GAD, men jeg tror at det er mulig at dette også er panikkangst. Det er en del symptomer som passer når jeg ser på helheten, men jeg har overhodet ikke alle symptomene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...