rose23 Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Jeg er veldig glad i fastlegen min. Han er snill og bryr seg virkelig... Forrige time begynte han å snakke om at jeg burde vurdere en gynekologisk undersøkelse med tanke på celleprøver, og sa at han kunne bestille time med en kvinnelig lege... Jeg fikk hetta og sa at jeg vil heller dø av kreft enn å ta en GU. Jeg har vært plaget med bateriell vaginose hele mitt voksne liv. Medisiner mot dette funker kun noen dager :-/ Hvordan opplever dere GU? Har deree hatt det med deres mannelige fastlege? På en måte ville jeg foretrukket å gjøre det med fastlegen som jeg kjenner godt og stoler på, framfor en ukjent kvinne.... Faen. Dette er vanskelig? Er det noen som kan gjøre dette i narkose? 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Et nødvendig onde som gir trygghet. Mye celledeling i familien, så jeg tar prøve årlig, ikke hvert tredje år som er anbefalt. Legg fram dine kvaler for legen din, så får du sikkert tips om hvordan du kan komme deg gjennom en GU. Lukke til rose! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Husker da jeg skulle ha min første GU, da hadde jeg mannlig fastlege. Jeg gruet meg noe helt forferdelig, hadde hørt at det var vondt og ubehagelig. Legen min var veldig forsiktig, og det var ikke vondt. Selvsagt ingen drømmesituasjon, men jeg overlevde. Da jeg flyttet året etter, fikk jeg kvinnelig lege. Hun var veldig ok, men jeg tror faktisk hun var litt mer brå i bevegelsene enn det han forrige var. Jeg hadde henne i flere år mens jeg studerte. Da jeg flyttet hit jeg bor nå, hadde jeg først mannlig fastlege. Han var velidg forsiktig når jeg hadde GU, ingenting å grue seg for. De siste 13 årene har jeg hatt kvinnelig fastlege. Hun er veldig forsiktig, og det er ikke noe ubehagelig eller vondt å ta GU hos henne. Hopp i det, og få tatt prøvene - det går helt sikkert fint :-) 0 Siter
Gjest chikka Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Er du glad i fastlegen din, så gjør det hos ham er mitt råd. De mannlige av dem er dessuten mye mer forsiktige enn de kvinnelige, er min erfaring. 0 Siter
zellica Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Jeg har tatt så mange GU at det ikke gjør meg noe når jeg må ligge der. Men klart det var litt pinlig i starten. For meg er det ikke aktuelt å bruke fastlegen til dette, men det er fordi jeg har en fantastisk kvinnelig gynekolog:-) Men dette må man bare overkomme på et vis. Min svigerfars samboer døde 6 måneder etter å ha fått diagnosen eggstokkreft. Da hun døde veide hun i overkant av 30 kg og dette var en høy dame. Hun hadde aldri vært til GU, og da problemene startet valgte hun å fortsette å la være. Hvis det kan gjøre det lettere for deg kan du jo spørre fastlegen om han ikke kan ta undersøkelsen, men det beste er selvfølgelig å få gjort det et sted de har ultralyd. Lykke til:-) 0 Siter
rose23 Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Skrevet 26. januar 2012 Et nødvendig onde som gir trygghet. Mye celledeling i familien, så jeg tar prøve årlig, ikke hvert tredje år som er anbefalt. Legg fram dine kvaler for legen din, så får du sikkert tips om hvordan du kan komme deg gjennom en GU. Lukke til rose! Oh gosh... grøsser. 0 Siter
rose23 Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Skrevet 26. januar 2012 Jeg har tatt så mange GU at det ikke gjør meg noe når jeg må ligge der. Men klart det var litt pinlig i starten. For meg er det ikke aktuelt å bruke fastlegen til dette, men det er fordi jeg har en fantastisk kvinnelig gynekolog:-) Men dette må man bare overkomme på et vis. Min svigerfars samboer døde 6 måneder etter å ha fått diagnosen eggstokkreft. Da hun døde veide hun i overkant av 30 kg og dette var en høy dame. Hun hadde aldri vært til GU, og da problemene startet valgte hun å fortsette å la være. Hvis det kan gjøre det lettere for deg kan du jo spørre fastlegen om han ikke kan ta undersøkelsen, men det beste er selvfølgelig å få gjort det et sted de har ultralyd. Lykke til:-) Why ultralyd? Kan en gjøre det i stedet for GU? 0 Siter
Gjest Sarma Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Når jeg har hatt mannlig fastlege, har jeg bedt han henvise meg til kvinnelig gynekolog. No problem å få til det. :-) 0 Siter
Gjest Sarma Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Det kan være mye enklere med en ukjent gynekolog, enn en fastlege man kjenner godt. Det er min erfaring. 0 Siter
zellica Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Why ultralyd? Kan en gjøre det i stedet for GU? Nei ultralyd er i tillegg. Da får man et bedre bilde av eggstokker, enn når man bare palperer med fingerne. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Er du glad i fastlegen din, så gjør det hos ham er mitt råd. De mannlige av dem er dessuten mye mer forsiktige enn de kvinnelige, er min erfaring. At mannlige gynekologer er mer forsiktige en kvinnelige er også min erfaring! 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Dette klarer du fint uten å bli lagt i narkose! Er du forlegen pga den bakterielle vaginosen og evt lukt? 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 Oh gosh... grøsser. Påkall fornuft, fortreng følelser. For ditt vedkommende vil 3 min i stolen gi 3 år trygghet. Det er verd det 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. januar 2012 Skrevet 27. januar 2012 Jeg foretrekker fastlegen min til den ordinære celleprøve, han er avslappet, trivelig, diskret og veldig forsiktig og flink. Det tar et par minutter i stolen så er det over. Jeg har aldri følt videre ubehag med det, men jo mer man spenner seg jo vanskeligere blir det jo for legen å gjøre det. Jeg synes absolutt du bør gjøre det og kjenner også til skrekkhistorier med en kvinne som nektet, hun er ikke blant oss lenger og det hadde nok en direkte sammenheng. 0 Siter
Hønemoren Skrevet 27. januar 2012 Skrevet 27. januar 2012 Har alltid gått hos gynekolog og synes ikke det er noe ubehagelig. Hos Oslogynekologene på Majorstua i er dem veldig flinke, både mannlig og kvinnelig gynekolog der (to kvinnelige). De bruker også ultralyd her så undersøkelsen blir veldig nøye. Selve den vaginale undersøkelsen går veldig fort. 0 Siter
Helmi Skrevet 27. januar 2012 Skrevet 27. januar 2012 ''Jeg fikk hetta og sa at jeg vil heller dø av kreft enn å ta en GU.'' Dette mener du vel ikke? Jeg har vært til mange GU, hos kvinnelige og mannlige gynekologer, og hos kvinnelige og mannlige fastleger. Kan ikke huske at jeg noen gang har hatt noen ubehagelige opplevelser rundt det. Er det snakk om celleprøve oa. rutinemessig, gjør jeg det hos fastlegen min. Det blir som å gå til tannlegen... du har ikke lyst, men du må. 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 27. januar 2012 Skrevet 27. januar 2012 For å ta det siste først: Ja, det finnes noen som får utført GU i narkose. Da snakker vi i hovedsak om seksuelt misbrukte kvinner, eller psykisk utviklingshemmede. Det skal være svært vektige grunner for at man bruker ressurser på slikt, det er jo ganske krevende å legge noen i narkose om det så bare er for få minutter. GU er ikke på lista over ting som er gøy, men det står på samme lista som tannlege, vask av hus og slik ting man bare må gjøre uansett. Det tar kort tid, og for de fleste er det forbundet med svært lite smerte. Jeg hadde brukt fastlegen min om denne var slik du beskriver, det er så fort gjort at det er bortkasta å bruke mer tid enn som så. Man føler seg selvfølgelig en smule blottlagt når man ligger i den stolen, men det skjønner også legen og gjør det så lite ugreit som mulig. Dagens tips er å ha på et langt skjørt, slik at du ikke føler deg helt bar. Og tro meg, du har ikke lyst til å dø av kreft. 0 Siter
rose23 Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Skrevet 27. januar 2012 For å ta det siste først: Ja, det finnes noen som får utført GU i narkose. Da snakker vi i hovedsak om seksuelt misbrukte kvinner, eller psykisk utviklingshemmede. Det skal være svært vektige grunner for at man bruker ressurser på slikt, det er jo ganske krevende å legge noen i narkose om det så bare er for få minutter. GU er ikke på lista over ting som er gøy, men det står på samme lista som tannlege, vask av hus og slik ting man bare må gjøre uansett. Det tar kort tid, og for de fleste er det forbundet med svært lite smerte. Jeg hadde brukt fastlegen min om denne var slik du beskriver, det er så fort gjort at det er bortkasta å bruke mer tid enn som så. Man føler seg selvfølgelig en smule blottlagt når man ligger i den stolen, men det skjønner også legen og gjør det så lite ugreit som mulig. Dagens tips er å ha på et langt skjørt, slik at du ikke føler deg helt bar. Og tro meg, du har ikke lyst til å dø av kreft. Jeg har blitt misbrukt... 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. januar 2012 Skrevet 27. januar 2012 Jeg har blitt misbrukt... Tror du at det kan hjelpe om du får noe beroligende på forhånd? Det er ikke uvanlig å få det såvidt jeg har skjønt. 0 Siter
Gjest javedia Skrevet 27. januar 2012 Skrevet 27. januar 2012 Jeg fikk utført en sterilisering i narkose og aldri mer. Da var det virkelig snakk om å miste kontroll. Jeg fikk store problemer etterpå. Så jeg tar GU i våken tilstand. Jeg unngår fastlegen og de jeg har med å gjøre sånn til vanlig på slike ting. Bestiller meg en time langt unna hos en privat gynekolog. Dette funker bra for meg, selv om det er noe av det verste jeg må gjøre. Men må man så må man. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.