Gå til innhold

Fikk nei til utredning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det kom så helt uforberedt på meg, fikk nei på utredning av mitt barn, i brevet fra Telemark sykehus står det bare at:

Ingen mistanke om psykisk lidelse.

Men hvordan kan de skrive det når de ikke har annet enn en henvisning fra fastlege med noen korte linjer om "mistenker asperger syndrom, mor og søsken har dette".

Ikke helt de ordene, men veldig likt.

Saken er jo at vi har hatt problemer fra barnehagen, nå i skolen og tilrettelegging som være inne, skjerming fra bråk og taxi til skolen pga av tendenser til vegring.

Hvordan kan man så nekte et barn i en familie med mye autisme utredning? Når man ikke en gang har sett barnet?

Syns ikke dere andre at det er rart?

hadde de grunnlagt avslaget på en faglig måte ved at de av ikke ser grunn til bekymring pga av ting beksrevet om barnet så hadde jeg vært glad, men de gir avslag på utredning uten å vite noe om henne, burde de ikke da bedt om noe informasjon fra feks PPT, oss, skole?

Jeg syns det er rart, jeg kjenner jeg blir opprørt, for selv om jeg har vært usikker på dette, så var jeg nå innstilt på å ta denne utredningen, også pga av hva Bella Dotte mente og hun har jo også truffet mitt barn og syns barnet mitt var veldig kontaktsøkende mot voksne, men ikke mot barn.

Samt vet en hel del mer, en annen sa etter et besøk at da mitt barn hadde sittet i flere timer uten en eneste gang å henvende seg til meg at dette virket rart. Jeg svarte at mitt er barn opptatt med sin ting, men damen sa til meg noe sånt, "fint med god konsentrasjon, men det virker ikke helt normalt", dette mente at mitt barn bør utredes for autisme også.

Kan noen hjelpe meg med hva jeg skal tenke nå, gjøre videre?

Skrevet

Dette var rart. Vi fikk jo innvilget utredning på vårt barn, uten at noen i familien har noen diagnose i det hele tatt. Det er på sykehuset i Kristiansand.

Kan det være at det er fordi du søkte på Telemark sykehus og ikke i Oslo, at de priroriterer barn i eget fylke? Det står ingenting om det?

Kan du eller mannen din ringe avdelingen der og høre litt mer om begrunnelsen? Det ville jeg ha gjort. Jeg ville også ha kontaktet fastlegen igjen og spurt om han/hun kunne ha påvirket til å endre vedtaket.

Skrevet

Det høres litt rart ut at de ikke vil utrede henne videre, familiens sykdomshistorie tatt i betraktning.

Står det ingenting i brevet om at dere kan påklage bestemmelsen? Hør med familiens fastlege om hva dere skal gjøre videre for å få henne utredet til tross for dette avslaget kanskje?

Skrevet

Dette var rart. Vi fikk jo innvilget utredning på vårt barn, uten at noen i familien har noen diagnose i det hele tatt. Det er på sykehuset i Kristiansand.

Kan det være at det er fordi du søkte på Telemark sykehus og ikke i Oslo, at de priroriterer barn i eget fylke? Det står ingenting om det?

Kan du eller mannen din ringe avdelingen der og høre litt mer om begrunnelsen? Det ville jeg ha gjort. Jeg ville også ha kontaktet fastlegen igjen og spurt om han/hun kunne ha påvirket til å endre vedtaket.

Hei!

Ja huff.

Tror ikke det har noe med sykehuset å gjøre, for er jo fritt sykhusvalg.

Min mann har alt for mye å gjøre nå og tror må klage på avslaget innen 2 uker. Da må jeg evt, skrive, men har så mye å gjøre for tiden og kjente jeg ble litt opprørt.

Jeg skrev til PPT nå for de sa mitt barn virket litt klassisk ut i fra beskrivelser og observasjoner, men siden ikke faglige vansker ikke deres område.

Jeg skrev til lederen for hun er snill og kan masse om asperger.

Kanskje hun kan gjøre noe?

Det står bare : ut fra opplysninger som foreligger har vi ikke grunnlag for å mistenke psykiske lidelser.

På tidspunktet da henvisning ble sendt holdt vi vårt barn hjemme pga av mistrivsel, så hva mer skal til?

Og det er nevt autismevansker i familie med forelder og søsken.

kanskje jeg kan skrive til Fylkeslegen for orker ikke krangle meg til noen utredning hvis ikke alt dette er nok.

Skrevet

Det høres litt rart ut at de ikke vil utrede henne videre, familiens sykdomshistorie tatt i betraktning.

Står det ingenting i brevet om at dere kan påklage bestemmelsen? Hør med familiens fastlege om hva dere skal gjøre videre for å få henne utredet til tross for dette avslaget kanskje?

Hei!

Jeg vet bare ikke hva jeg klarer.

Må tenke litt nå.

Kanskje PPT og de andre kan hjelpe meg med klagen?

Jo kan klage står det, men vet ikke hva mer skrive når står i henvisning fra fastlege om barn at:

Faglig flink, men vegrer seg mot skolen, sosiale vansker der, ikke mobbing, lei seg, motsetter seg forandring, mor og søsken har asperger syndrom, barn holdes for tiden hjemme pga av mistrivsel.

Vet ikke hva mer som skal til da?

den er vurdert av inntaksteamet ved konsultasjons og utredningsenheten.

Det kom nesten som et sjokk på meg, har aldri fått avslag før om utredning.

Skrevet

Hei!

Jeg vet bare ikke hva jeg klarer.

Må tenke litt nå.

Kanskje PPT og de andre kan hjelpe meg med klagen?

Jo kan klage står det, men vet ikke hva mer skrive når står i henvisning fra fastlege om barn at:

Faglig flink, men vegrer seg mot skolen, sosiale vansker der, ikke mobbing, lei seg, motsetter seg forandring, mor og søsken har asperger syndrom, barn holdes for tiden hjemme pga av mistrivsel.

Vet ikke hva mer som skal til da?

den er vurdert av inntaksteamet ved konsultasjons og utredningsenheten.

Det kom nesten som et sjokk på meg, har aldri fått avslag før om utredning.

Selv om mannen din har mye å gjøre, må han kunne prioritere en telefon til de som har avslått søknaden, mener jeg.

Så kan du skrive en klage på vedtaket, og sende det, gjerne med kopi til fastlegen og PPT, og evt fylkeslegen (dersom noen her sier at det er rette instans).

Skrevet

Hei!

Ja huff.

Tror ikke det har noe med sykehuset å gjøre, for er jo fritt sykhusvalg.

Min mann har alt for mye å gjøre nå og tror må klage på avslaget innen 2 uker. Da må jeg evt, skrive, men har så mye å gjøre for tiden og kjente jeg ble litt opprørt.

Jeg skrev til PPT nå for de sa mitt barn virket litt klassisk ut i fra beskrivelser og observasjoner, men siden ikke faglige vansker ikke deres område.

Jeg skrev til lederen for hun er snill og kan masse om asperger.

Kanskje hun kan gjøre noe?

Det står bare : ut fra opplysninger som foreligger har vi ikke grunnlag for å mistenke psykiske lidelser.

På tidspunktet da henvisning ble sendt holdt vi vårt barn hjemme pga av mistrivsel, så hva mer skal til?

Og det er nevt autismevansker i familie med forelder og søsken.

kanskje jeg kan skrive til Fylkeslegen for orker ikke krangle meg til noen utredning hvis ikke alt dette er nok.

''Min mann har alt for mye å gjøre nå og tror må klage på avslaget innen 2 uker.''

Men dette er faktisk så viktig at her må alt annet vike og han MÅ ta tak i dette så snart som mulig! Finnes det noe som er viktigere enn ens egne barn?

Skrevet

''Min mann har alt for mye å gjøre nå og tror må klage på avslaget innen 2 uker.''

Men dette er faktisk så viktig at her må alt annet vike og han MÅ ta tak i dette så snart som mulig! Finnes det noe som er viktigere enn ens egne barn?

Hei!

Ja for min mann er det jobben,

han prioriterer den over alt.

jeg skjelver nå for vurderer ringe selv, har skrevet en lapp her, men vet ikke om snilt eller slemt menneske tar telefonen, og jeg snakker med annerledes stemme, høres ikke så voksen ut (andre sagt) har skrevet hva skal si, men derfor blir jo litt robotaktig og vil ikke virke rar.

Står man kan ringe inntakskontoret og at de i tilfeller over telefon kan omgjøre, før man skriver klagen.

Hva gjør jeg?

Skrevet

Selv om mannen din har mye å gjøre, må han kunne prioritere en telefon til de som har avslått søknaden, mener jeg.

Så kan du skrive en klage på vedtaket, og sende det, gjerne med kopi til fastlegen og PPT, og evt fylkeslegen (dersom noen her sier at det er rette instans).

Hei!

se hva jeg skrev til lillemus er du snill.

Skjelver nå, men kanskje for kaldt inne, må sette på ovner.

Skrevet

Hei!

se hva jeg skrev til lillemus er du snill.

Skjelver nå, men kanskje for kaldt inne, må sette på ovner.

Fikk du det avslaget i posten nå i formiddag? Har du snakket med din mann om det?

Hvis du ikke har snakket med ham foreslår jeg at du venter til han kommer hjem i ettermiddag og tar en prat med ham. Så blir dere enige om hvem som ringer og hvem som skriver brev for å klage.

Jeg tror ikke det er lurt å sette igang med telefonering hvis du blir kald og skjelven og ikke tror du får lagt fram saken på en ok måte.

Skrevet

Fikk du det avslaget i posten nå i formiddag? Har du snakket med din mann om det?

Hvis du ikke har snakket med ham foreslår jeg at du venter til han kommer hjem i ettermiddag og tar en prat med ham. Så blir dere enige om hvem som ringer og hvem som skriver brev for å klage.

Jeg tror ikke det er lurt å sette igang med telefonering hvis du blir kald og skjelven og ikke tror du får lagt fram saken på en ok måte.

Hei!

Det kom for 3 dager siden, men jeg åpnet det for 2 dager siden og leste det faktisk når jeg åpnet det for jeg tenkte, Vet jo hva saken gjelder". Så kom sjokket som jeg ikke før etter to dager skjønte var et sjokk, altså på morgene i dag.

Jeg skrev et brev nå og ringte :) Jeg leste opp brevet og tenkte at sånn får det bare være, så sa jeg "er ikke flink på samtaler over telefon, liker ikke, har selv asperger syndrom", damen var hyggelig og hadde en myk stemme,

Hun sa hun syns PPT skulle ringe så de kunne ta det faglige over telefon, derfor skrev jeg det til PPT nå.

Skrevet

Hei!

Det kom for 3 dager siden, men jeg åpnet det for 2 dager siden og leste det faktisk når jeg åpnet det for jeg tenkte, Vet jo hva saken gjelder". Så kom sjokket som jeg ikke før etter to dager skjønte var et sjokk, altså på morgene i dag.

Jeg skrev et brev nå og ringte :) Jeg leste opp brevet og tenkte at sånn får det bare være, så sa jeg "er ikke flink på samtaler over telefon, liker ikke, har selv asperger syndrom", damen var hyggelig og hadde en myk stemme,

Hun sa hun syns PPT skulle ringe så de kunne ta det faglige over telefon, derfor skrev jeg det til PPT nå.

Så fint at du fikk snakket med deg, ble nesten bekymret for deg da du skrev at du frøs og skalv.

Nå ble jeg lettet :-)

Skrevet

Hei!

Det kom for 3 dager siden brevet, men jeg åpnet det for 2 dager siden og leste det faktisk når jeg åpnet det for jeg tenkte, Vet jo hva saken gjelder". Så kom sjokket som jeg ikke før etter to dager skjønte var et sjokk, altså på morgene i dag.

Jeg skrev et brev nå og ringte dem :) Jeg leste opp brevet og tenkte at sånn får det bare være, så sa jeg "er ikke flink på samtaler over telefon, liker ikke, har selv asperger syndrom", damen var hyggelig og hadde en myk stemme,

Skrevet

Hei!

snakket med DEM skulle det stå, ikke deg...

Skrevet

Så fint at du fikk snakket med deg, ble nesten bekymret for deg da du skrev at du frøs og skalv.

Nå ble jeg lettet :-)

Hei!

Jeg tror det skyldtes temepraturen har skrudd opp ovnene og drikker kaffe.

:) hyggelig du ble bekymret.

Skrevet

snakket med DEM skulle det stå, ikke deg...

Hei!

Ja :)

Gikk litt fort, og nå skal jeg ut å ordne noe, men ikke bra, for liker ikke telefonsamtaler, ordene henger inni hodet mitt enda og jeg må på forelesning, også får jeg kjempevondt i magen selv om det gikk fint.

Skrevet

Hei!

Det kom for 3 dager siden brevet, men jeg åpnet det for 2 dager siden og leste det faktisk når jeg åpnet det for jeg tenkte, Vet jo hva saken gjelder". Så kom sjokket som jeg ikke før etter to dager skjønte var et sjokk, altså på morgene i dag.

Jeg skrev et brev nå og ringte dem :) Jeg leste opp brevet og tenkte at sånn får det bare være, så sa jeg "er ikke flink på samtaler over telefon, liker ikke, har selv asperger syndrom", damen var hyggelig og hadde en myk stemme,

Jeg synes du er kjempeflink! :0) Og var jeg i din situasjon hadde jeg bedt om å få sendt saken til Tønsberg sykehus. Fordi de har en nær beliggenhet til Andebu kompetansesenter http://www.ppt-ot.no/Signo+kompetansesenter%2C+tidligere+Andebu+kompetansesenter%2C+AKS.9UFRnS1K.ips og kanskje mer erfaring med slike tilfeller enn Telemark.

Skrevet

Hei!

Du er kjempemodig! Jenta di er heldig som har deg til mamma. :o) Det var flott gjort av deg at du ringte og lurt å gjøre det på den måten synes jeg, at du sa først at du syntes det var vanskelig fordi du har asperger og så leste opp det du har skrevet. Og veldig fint at damen i den andre enden var så hyggelig og forståelsesfull. :o)

Skrevet

Jeg synes du er kjempeflink! :0) Og var jeg i din situasjon hadde jeg bedt om å få sendt saken til Tønsberg sykehus. Fordi de har en nær beliggenhet til Andebu kompetansesenter http://www.ppt-ot.no/Signo+kompetansesenter%2C+tidligere+Andebu+kompetansesenter%2C+AKS.9UFRnS1K.ips og kanskje mer erfaring med slike tilfeller enn Telemark.

Hei!

Okey,

Men det er jo ppt, de utreder vel ikke?

Men siden var fin, men utreder de, og bør jeg be dem få saken?

Skrevet

Hei.

Jeg har ikke lest hele tråden, så det kan hende at andre allerede har sagt det samme som jeg kommer til å si. Slike avslag kan man klage på. Send et brev med utfyllende opplysninger til sykehuset, og de vil sannsynligvis omgjøre sitt vedtak. Du er jo god til å skrive, så jeg synes du selv skal beskrive både din datter og hennes problemer samt redgjøre for omfanget av andre familiemedlemmer med vansker innen autismespekteret.

Du er sannsynligvis bedre til både å beskrive ditt barn og argumentere for nødvendigheten av en utredning. Både familie og skole trenger å vite om jenta har asperger eller ikke, fordi det vil ha betydning for hvilke krav som skal stilles til henne og hvilke tiltak som bør iverksettes.

Ikke gi opp eller bruk energi på å være lei deg. Skriv et brev til sykehuset og send det !

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...