Gå til innhold

Fikk nei til utredning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reagerer på avslaget jeg også. Nei, Asperger syndrom er ikke en psykisk lidelse, de har rett i det, men dere ønsker heller ikke utredning for psykiske lidelser. Legens henvisning burde være nok, men jeg tror du kan skrive en bedre søknad!

Klagefristen bør dere overholde, men det holder å sende en kort beskjed i første omgang, om at dere ønsker å klage, men trenger tid på å sammenfatte klagen.

Jeg skulle tro Glenne autismesenter er det riktige - det ligger i Vestfold - mener du virkelig Telemark? Fritt sykehusvalg kan kollidere med behovet for å prioritere lokale pasienter, som noen var inne på.

Ikke mist motet bare på grunn av noen tullinger!! Ofte får man rutinemessig avslag først, for å sile ut de som ikke er seriøse. Høres dumt ut, men de regner nok med at hvis dere er virkelig interessert, tar dere kontakt igjen. (Ikke rart at det kniper med ressursene, når man ma legge opp til slikt ekstraarbeid.)

Skrevet

Hei!

Okey,

Men det er jo ppt, de utreder vel ikke?

Men siden var fin, men utreder de, og bør jeg be dem få saken?

Diagnostikk. Så snart det er mistanke om en utviklingsforstyrrelse bør barnet henvises til barne-og ungdomspsykiatrisk helsetjeneste. I noen tilfeller oppdages disse vanskene i skolealder, og PPT-OT kan være en viktig støttespiller i forbindelse med utredning og tiltak. Diagnostisering er en spesialistoppgave. Diagnosen settes som oftest når personen er mellom fire og elleve år (Wikipedia).

http://www.ppt-ot.no/Asperger+syndrom.9UFRjU3G.ips

Jeg tror det vil være smart å kontakte dem direkte og spørre hva du skal gjøre videre. Si hva dere har gjort, at dere har blitt avvist av TSS og at dere ikke vil legge saken vekk. Da får du vite hvem og hvor du må henvende deg for å komme videre tenker jeg.

Skrevet

Hei!

Enda ny informasjon, lederen på PPT skal selv ringe dem på mandag morgen, dette fikk jeg mail om da jeg kom hjem. Dette er veldig snilt, for det er egentlig en annen som er vår kontakt, men lederen har god komepetanse på asperger syndrom og var til og med så snill at hun kom til skolen en dag selv om det ikke er hun som drar ut til skoler.

Nå er jeg lettet, for hun hadde en hel del å si om saken og virker mer sikker enn meg på at man bør utrede små jenter med tegne til autisme. Det hun sa kan man si gjorde meg tryggere på at vi kanskje skulle utrede.

Og når jeg selv er litt ambivalent i dette forholdet er det jo uheldig om jeg må skrive klagen ja for jeg vil vikle meg inn i min egen tvil om hvor vidt det er nødvendig eller ikke. Det er bedre en utenfor som kjenner oss tar den samtalen med de.

Det var jammen bra jeg orket ta den telefonen selv i dag til sykehuset :)

Skrevet

vi kontaktet pasientombudet og fikk god hjelp til videre utredning.

Skrevet

vi kontaktet pasientombudet og fikk god hjelp til videre utredning.

Hei!

Takk.

:)

Skrevet

Hei!

Enda ny informasjon, lederen på PPT skal selv ringe dem på mandag morgen, dette fikk jeg mail om da jeg kom hjem. Dette er veldig snilt, for det er egentlig en annen som er vår kontakt, men lederen har god komepetanse på asperger syndrom og var til og med så snill at hun kom til skolen en dag selv om det ikke er hun som drar ut til skoler.

Nå er jeg lettet, for hun hadde en hel del å si om saken og virker mer sikker enn meg på at man bør utrede små jenter med tegne til autisme. Det hun sa kan man si gjorde meg tryggere på at vi kanskje skulle utrede.

Og når jeg selv er litt ambivalent i dette forholdet er det jo uheldig om jeg må skrive klagen ja for jeg vil vikle meg inn i min egen tvil om hvor vidt det er nødvendig eller ikke. Det er bedre en utenfor som kjenner oss tar den samtalen med de.

Det var jammen bra jeg orket ta den telefonen selv i dag til sykehuset :)

Jeg er imponert over at du klarte å ta den telefonen før helga :-))))

Har du fått vite noe mer om saken? Du skrev at PPT skulle ringe sykehuset i går.

Skrevet

Jeg er imponert over at du klarte å ta den telefonen før helga :-))))

Har du fått vite noe mer om saken? Du skrev at PPT skulle ringe sykehuset i går.

Hei!

Husket du det ? :)

Ja de ringte og det var henvisningen fra fastlegen som var tynn sa de. Min fastlege er en mann med få ord, derfor liker jeg han så godt, ikke noe mer snakk enn nødvendig, ingen kløe i ørene (hvis du skjønner hva jeg mener?)

Det han skrev burde holde, det var det jeg sa og resten skulle jo de finne ut av!! Vel, men så skal jeg til han en gang til men denne gangen med deres skjema, et jeg fikk tilsendt som de vil fastlegen skal fylle ut. I tillegg skal rapporter fra BUP legges ved og et brev fra meg. Greit nok, men jeg syns det er tullete, for det jeg sa til fastlegen, barnehagevansker, skolevegring, taxi til skolen, skjerming på skolen, var for endringer burde være mer enn nok. Det tror jeg min fastlege vil mene også. Vil de ha utbroderinger skal de få det, men da tar det jo mere tid.

Skolen måtte vist også skrive en rapport, og sånn har det ikke vært tidligere, det har mer kommet etter hvert.

Ja jeg ringte :) ikke lett, men klarte det, skrev opp alt jeg skulle si, når det gjelder ting for barna så får jeg alltif krefter og evner jeg ikke har til å virke, det har jeg opplevd mange ganger. Jeg drar til og med til badeland og tudenfryd hvis de ber meg :)

men sliten det kan jeg love at jeg blir, ikke sliten aånn som min mann og andre, men sliten sånn at må stenge hele verden ute etter på.

Hyggelig at du spurte om dette.

Nå håper jeg det ordner seg, men glad egentlig at det tar litt tid, for trenger litt tid på å tenke gjennom og skrive egne notater for utredningen.

Skrevet

Hei!

Husket du det ? :)

Ja de ringte og det var henvisningen fra fastlegen som var tynn sa de. Min fastlege er en mann med få ord, derfor liker jeg han så godt, ikke noe mer snakk enn nødvendig, ingen kløe i ørene (hvis du skjønner hva jeg mener?)

Det han skrev burde holde, det var det jeg sa og resten skulle jo de finne ut av!! Vel, men så skal jeg til han en gang til men denne gangen med deres skjema, et jeg fikk tilsendt som de vil fastlegen skal fylle ut. I tillegg skal rapporter fra BUP legges ved og et brev fra meg. Greit nok, men jeg syns det er tullete, for det jeg sa til fastlegen, barnehagevansker, skolevegring, taxi til skolen, skjerming på skolen, var for endringer burde være mer enn nok. Det tror jeg min fastlege vil mene også. Vil de ha utbroderinger skal de få det, men da tar det jo mere tid.

Skolen måtte vist også skrive en rapport, og sånn har det ikke vært tidligere, det har mer kommet etter hvert.

Ja jeg ringte :) ikke lett, men klarte det, skrev opp alt jeg skulle si, når det gjelder ting for barna så får jeg alltif krefter og evner jeg ikke har til å virke, det har jeg opplevd mange ganger. Jeg drar til og med til badeland og tudenfryd hvis de ber meg :)

men sliten det kan jeg love at jeg blir, ikke sliten aånn som min mann og andre, men sliten sånn at må stenge hele verden ute etter på.

Hyggelig at du spurte om dette.

Nå håper jeg det ordner seg, men glad egentlig at det tar litt tid, for trenger litt tid på å tenke gjennom og skrive egne notater for utredningen.

Fint at dere nå er i gang :-)

Det vi gjorde ift vår datter, var at jeg først var hos fastlegen og fortalte mye. Hun skrev en henvisning basert på det jeg hadde fortalt (jeg leste ikek det hun skrev) - og bare et par uker etterpå kom det innkalling fra ABUP (det er de som utreder barn her i Kristiansand).

Da møtte barnet og begge vi foreldre. Så måtte jeg og mannen min fylle ut hvert vårt sett med skjema om barnet (veldig detaljert), og skolen fikk det sammen, det skulle kontaktlærer fylle ut.

Jeg var til en samtale uten barnet - før hun hadde to tester: en evnetest (den tok to timer) og en konsentrasjonstest (den tok en halvtime).

Nå skal vi til samtale i slutten av denne uka for å høre hvordan opplegget videre blir. psykologen skal observere henne på skolen en dag i februar.

Skrevet

Fint at dere nå er i gang :-)

Det vi gjorde ift vår datter, var at jeg først var hos fastlegen og fortalte mye. Hun skrev en henvisning basert på det jeg hadde fortalt (jeg leste ikek det hun skrev) - og bare et par uker etterpå kom det innkalling fra ABUP (det er de som utreder barn her i Kristiansand).

Da møtte barnet og begge vi foreldre. Så måtte jeg og mannen min fylle ut hvert vårt sett med skjema om barnet (veldig detaljert), og skolen fikk det sammen, det skulle kontaktlærer fylle ut.

Jeg var til en samtale uten barnet - før hun hadde to tester: en evnetest (den tok to timer) og en konsentrasjonstest (den tok en halvtime).

Nå skal vi til samtale i slutten av denne uka for å høre hvordan opplegget videre blir. psykologen skal observere henne på skolen en dag i februar.

Hei!

Ja det høres ut som samme som vi har hatt før,

derfor rart at de nå skal ha rapport fra skolen før utredning.

uansett vil den si lite, for lærerne liker min datter da hun er stille og høflig og søt, de ser jo ikke hvordan hun strever med frileken.

Jeg tror vel egentlig ikke hun får noen diagnose nå, men jeg kom på det at det er fint for henne senere å ha vært inne i systemet, dette fordi det er jo noe, det ser jeg, men jeg tror ingen vil klare å oppdage det med den kompetansen som er i Norge.

Så kan hun heller senere ved behov kanskje lettere få diagnose hvis hun trenger. På PPT hadde de mye kunnskap om asperger og de mener barn, spesielt jenter med høy IQ og asperger kan være svært vanskelige å oppdage da de ofte kompenserer på mesterlige måter og skjuler sitt sosiale handikap.

Jeg tilrettelegger jo for henne slik at hun har forutsigbarhet her hjemme, orden rundt seg, ikke for mange leker på rommet osv da er hun ganske godtfungerende, det må bare ikke bli noen forandringer, men her i huset er vi lite spontane, så det er nok lettere for henne da.

Hva fant de ut etter testene på ditt barn?

Skrevet

Hei!

Ja det høres ut som samme som vi har hatt før,

derfor rart at de nå skal ha rapport fra skolen før utredning.

uansett vil den si lite, for lærerne liker min datter da hun er stille og høflig og søt, de ser jo ikke hvordan hun strever med frileken.

Jeg tror vel egentlig ikke hun får noen diagnose nå, men jeg kom på det at det er fint for henne senere å ha vært inne i systemet, dette fordi det er jo noe, det ser jeg, men jeg tror ingen vil klare å oppdage det med den kompetansen som er i Norge.

Så kan hun heller senere ved behov kanskje lettere få diagnose hvis hun trenger. På PPT hadde de mye kunnskap om asperger og de mener barn, spesielt jenter med høy IQ og asperger kan være svært vanskelige å oppdage da de ofte kompenserer på mesterlige måter og skjuler sitt sosiale handikap.

Jeg tilrettelegger jo for henne slik at hun har forutsigbarhet her hjemme, orden rundt seg, ikke for mange leker på rommet osv da er hun ganske godtfungerende, det må bare ikke bli noen forandringer, men her i huset er vi lite spontane, så det er nok lettere for henne da.

Hva fant de ut etter testene på ditt barn?

Vi har ikke fått svar på testene ennå.

Skrevet

Hvorfor kan ikke BUP Nydalen utrede da? De har en spesialist på Asberger på barn.

Skrevet

Hvorfor kan ikke BUP Nydalen utrede da? De har en spesialist på Asberger på barn.

Hei!

Fordi de ikke er så flinke på jenter som er godtfungerende.

Man må være et skoleeksempel/ekstremt nerdete eller mange andre tilleggsvansker eks PU der man slår seg selv eller har tics osv... slik er det ikke for mitt barn.

Mitt barn vil aldri få en diagnose der, det er for skjult, så derfor Telemark, det var noen som anbefalte dette stedet, tror det var noe her inne? Uansett er det ikke noen hast, akkurat nå går jo alt utmerket, derfor må jeg tenkte tilbake i tid for å huske vansker, og jeg glemmer fort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...