Gå til innhold

Fattigdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er mange her i Norge som lever i fattigdom - som ikke har rusproblemer. Snakker om etniske nordmenn...(å da kommer de røde å hyler, jeg vet det)...

Men i verdens rikeste land - er det et paradoks. Mennesker står i kø - for å få mat, klær osv.

Dette er bare trist.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

21

• Colette

19

• EnolaGay

6

• frosken

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

I ferd med å kjøre deg litt fast i tragisk-tematikk nå? Får lyst til å utfordre deg til å finne fem optimistiske nyhetsaker.

By the way, i mange tilfeller handler det om prioritering dersom man sulter som etninsk nordmann. Velferdstaten sørger for utbetaling til alle, selv om det innenfor minstesats ikke er rom for alskens. Men mat er det rom for, om man prioriterer på den måten...

Skrevet

I ferd med å kjøre deg litt fast i tragisk-tematikk nå? Får lyst til å utfordre deg til å finne fem optimistiske nyhetsaker.

By the way, i mange tilfeller handler det om prioritering dersom man sulter som etninsk nordmann. Velferdstaten sørger for utbetaling til alle, selv om det innenfor minstesats ikke er rom for alskens. Men mat er det rom for, om man prioriterer på den måten...

Nesten alle. Det finnes endel som faller utenom av forskjellige grunner uten at de har rusproblemer eller har prioritert feil. Med en trygd på 10 000 i mnd og en husleie på 12-14 000 i mnd så er det ikke lett å klare seg dersom man har unger og selv om man får barnetillegg, barnetrygd og bidrag. Jeg ser mange fattige her i landet som slett ikke har prioritert galt og likevel sitter igjen med et par tusen kr til mat og uforutsette utgifter når alle regningene er betalt.

Skrevet

Nesten alle. Det finnes endel som faller utenom av forskjellige grunner uten at de har rusproblemer eller har prioritert feil. Med en trygd på 10 000 i mnd og en husleie på 12-14 000 i mnd så er det ikke lett å klare seg dersom man har unger og selv om man får barnetillegg, barnetrygd og bidrag. Jeg ser mange fattige her i landet som slett ikke har prioritert galt og likevel sitter igjen med et par tusen kr til mat og uforutsette utgifter når alle regningene er betalt.

Du har skjønt det Dorthe.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ber deg på nytt å legge dine innlegg som ikke omhandler psykiatri på Åpent forum.

Skrevet

''en husleie på 12-14 000 i mnd''

Med en slik husleie må man faktisk flytte. Jeg har husleie og lån på tilsammen ca. halvparten av det du beskriver.

Gjest Elextra
Skrevet

Men hvorfor leier man til 12-14.000 om man har virkelig dårlig råd?? Det skjønner jeg bare ikke. Om man er villig til å flytte på seg, finner man da rimeligere bolig. Skjønner det ikke er optimalt å flytte til annet område med barn, men må man, så må man.

Skrevet

Men hvorfor leier man til 12-14.000 om man har virkelig dårlig råd?? Det skjønner jeg bare ikke. Om man er villig til å flytte på seg, finner man da rimeligere bolig. Skjønner det ikke er optimalt å flytte til annet område med barn, men må man, så må man.

''Men hvorfor leier man til 12-14.000 om man har virkelig dårlig råd?? Det skjønner jeg bare ikke. Om man er villig til å flytte på seg, finner man da rimeligere bolig. Skjønner det ikke er optimalt å flytte til annet område med barn, men må man, så må man.''

Enig. Noen ganger lurer jeg på hvordan "fattigdom" defineres i dette landet. Betyr "fattig" at man ikke har fullstendig økonomisk frihet til og bo, spise, reise og ellers gjøre akkuart hva man ønsker? Synes noen ganger man kan få det inntrykket.

Skrevet

''Men hvorfor leier man til 12-14.000 om man har virkelig dårlig råd?? Det skjønner jeg bare ikke. Om man er villig til å flytte på seg, finner man da rimeligere bolig. Skjønner det ikke er optimalt å flytte til annet område med barn, men må man, så må man.''

Enig. Noen ganger lurer jeg på hvordan "fattigdom" defineres i dette landet. Betyr "fattig" at man ikke har fullstendig økonomisk frihet til og bo, spise, reise og ellers gjøre akkuart hva man ønsker? Synes noen ganger man kan få det inntrykket.

Jeg også. Her jeg bor får en glatt et helt hus fra 4-5000! En får ikke bo i byen, men en får penger nok til regninger og en aktiv fritid...

Skrevet

Jeg også. Her jeg bor får en glatt et helt hus fra 4-5000! En får ikke bo i byen, men en får penger nok til regninger og en aktiv fritid...

Her hvor jeg bor også. Jeg betaler 4200 i mnd. for 120 kvm. Men det er riktignok ikke i Oslo sentrum:-) Alle kan jo ikke bo der heller.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Her hvor jeg bor også. Jeg betaler 4200 i mnd. for 120 kvm. Men det er riktignok ikke i Oslo sentrum:-) Alle kan jo ikke bo der heller.

Var inne på finn.no nå og sjekket leiemarkedet i Oslo. Kunne få en 20 kvm hybel til 6000 og 16 kvm. hybel til 5000, men ellers er det skyhøye priser i hele byen. For en familie på 4, er det meningsløst og leie i Oslo, uansett hvor i Oslo det er.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Men nå trodde jeg at jeg var i en annen tråd. Trodde det handlet om den familien som måtte finne et sted og bo i lpet av 6 uker:)

Skrevet

Var inne på finn.no nå og sjekket leiemarkedet i Oslo. Kunne få en 20 kvm hybel til 6000 og 16 kvm. hybel til 5000, men ellers er det skyhøye priser i hele byen. For en familie på 4, er det meningsløst og leie i Oslo, uansett hvor i Oslo det er.

Jeg flyttet fra Oslo, i sin tid, fordi jeg fant ut at vi kunne bo i en ny enebolig til samme pris som en 3-roms i 4.etg./eldre blokk på Oslos østkant. En annen årsak til at vi flyttet var at barna fikk bedre/tryggere oppvekstmiljø.

Jeg har aldri angret på det:-)

Skrevet

Men nå trodde jeg at jeg var i en annen tråd. Trodde det handlet om den familien som måtte finne et sted og bo i lpet av 6 uker:)

Det gjør sikkert ikke så mye :-)

Gjest oslobasse
Skrevet

'' Her jeg bor får en glatt et helt hus fra 4-5000!''

I en by for du knapt en liten hybel for den prisen.

Skrevet

'' Her jeg bor får en glatt et helt hus fra 4-5000!''

I en by for du knapt en liten hybel for den prisen.

Alle vet jo det, da...Men da har man ikke råd til og bo i byen (Oslo) da. Man er ikke "fattig" av den grunn.

Skrevet

Men det er ikke alltid mulig å flytte ut av bydelen, kommunen, man bor i.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det er jeg enig i. Man skal faktisk ha en jobb også :)

Skrevet

Hvorfor er ikke det "mulig"?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...