Gå til innhold

Fattigdom

Anbefalte innlegg

Gjest oslobasse
Skrevet

Her hvor jeg bor også. Jeg betaler 4200 i mnd. for 120 kvm. Men det er riktignok ikke i Oslo sentrum:-) Alle kan jo ikke bo der heller.

''Jeg betaler 4200 i mnd. for 120 kvm.''

Da må det enten være veldig dårlig standard, eller veldig usentralt.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

21

• Colette

19

• EnolaGay

6

• frosken

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest oslobasse
Skrevet

Alle vet jo det, da...Men da har man ikke råd til og bo i byen (Oslo) da. Man er ikke "fattig" av den grunn.

''Men da har man ikke råd til og bo i byen (Oslo) da.''

Dette gjeller "alle" byer, ikke bare Oslo.

Skrevet

''en husleie på 12-14 000 i mnd''

Med en slik husleie må man faktisk flytte. Jeg har husleie og lån på tilsammen ca. halvparten av det du beskriver.

Jeg har aldri hatt så dårlig råd så det er ikke meg jeg snakker om nå, men jeg har ikke mulighet til å flytte ut av bydelen eller fylket jeg bor i. Jeg mister mange rettigheter som jeg må ha bodd samme sted i tre år før jeg kan søke på og med et par års ventetid så blir det vanskelig. Jeg orker ikke det en gang til.

Sånne regler gjelder også i for Oslo for Husbanklån, bostøtte, sosialhjelp osv. Da er det ikke så lett for folk å flytte.

Skrevet

Nei, ikke dårlig standard. Men på bygda - 10 mil fra Oslo.

Skrevet

''Men da har man ikke råd til og bo i byen (Oslo) da.''

Dette gjeller "alle" byer, ikke bare Oslo.

Oslo er jo dyrest, da. Man får bo der man har råd til og bo. Slik er virkeligheten.

Skrevet

Hvorfor er ikke det "mulig"?

Fordi man mister endel rettigheter som man må ha bodd i samme bydel/kommune i tre år før man får tilbake. Dessuten så kan man ikke flytte uten den andre foreldrens tillatelse.

Skrevet

Det er jeg enig i. Man skal faktisk ha en jobb også :)

Ja, det også. Derfor vil alltid noen falle mellom to stoler.

Gjest oslobasse
Skrevet

Nei, ikke dårlig standard. Men på bygda - 10 mil fra Oslo.

Da utfordrer jeg deg til å ta en tur over på finn.no for å finne en tilsvarende bolig til denne prisen.

Gjest oslobasse
Skrevet

Oslo er jo dyrest, da. Man får bo der man har råd til og bo. Slik er virkeligheten.

Som Dorthe allerede har forklart så er det ikke alltid så "enkelt".

Skrevet

Da utfordrer jeg deg til å ta en tur over på finn.no for å finne en tilsvarende bolig til denne prisen.

Jeg bor i en bygd på Østlandet, i en nedlagt stasjonsbygning. Med stor hage, garasje og ingen som deler hus med meg. Og disse leilighetene koster ikke mer:-) Men det er dårlig med restauranter/kino og kjøesentra her. Da må jeg reiser 12 km. Og dette er det beste alternativet for meg, framfor og "bo meg i hjel".

Skrevet

Fordi man mister endel rettigheter som man må ha bodd i samme bydel/kommune i tre år før man får tilbake. Dessuten så kan man ikke flytte uten den andre foreldrens tillatelse.

Din situasjon er vel litt spesiell da, Dorthe.

Skrevet

Som Dorthe allerede har forklart så er det ikke alltid så "enkelt".

Det har med vilje og gjøre.

Gjest oslobasse
Skrevet

Jeg bor i en bygd på Østlandet, i en nedlagt stasjonsbygning. Med stor hage, garasje og ingen som deler hus med meg. Og disse leilighetene koster ikke mer:-) Men det er dårlig med restauranter/kino og kjøesentra her. Da må jeg reiser 12 km. Og dette er det beste alternativet for meg, framfor og "bo meg i hjel".

Ja, og jeg spurte om du kunne finne en tilsvarende bolig til samme pris på finn. Men det klarte du altså ikke?

Gjest oslobasse
Skrevet

Det har med vilje og gjøre.

Ikke bare. Man kan for eksempel ikke bosette seg midt ute i ingenmannsland hvis man ikke har bil.

Skrevet

Din situasjon er vel litt spesiell da, Dorthe.

Nå regner ikke jeg meg som fattig og det er ikke meg jeg snakker om, men det finnes endel andre også som faller mellom to stoler.

Skrevet

Ikke bare. Man kan for eksempel ikke bosette seg midt ute i ingenmannsland hvis man ikke har bil.

Jeg har ikke bil. Det gjelder bare og planlegge, og ikke minst - legge godviljen til. Så lenge man er frisk og rask.

Skrevet

Nå regner ikke jeg meg som fattig og det er ikke meg jeg snakker om, men det finnes endel andre også som faller mellom to stoler.

Jeg vet ikke hva slags "rettigheter" du mener at du mister. Men det er en kjent sak at mange kommer flyttende til mitt distrikt fordi det er lettere og få det man har rett på her, enn i Oslo. Men jeg tror vel ikke at du har lyst til og bo andre steder enn i Oslo:-)

Skrevet

''Da må det enten være veldig dårlig standard, eller veldig usentralt.''

Det kommer jo helt an på hvordan du definerer usentralt. Kjæresten leier ut en leilighet (m/1 soverom), ca. 80 m2 kanskje for 4500,- i mnd og for vedkommende som leier der nå er det midt i blinken. Ikke langt unna der han jobber og vi bor ikke mange metrene fra mange ulike typer butikker heller, men det er langt unna byen.

Skrevet

Ja, og jeg spurte om du kunne finne en tilsvarende bolig til samme pris på finn. Men det klarte du altså ikke?

Du kan jo ta kontakt med Rom Eiendom i Oslo? De har mange tilsvarendde leiligheter til leie. Du finner dem ikke på finn.no.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...