Gå til innhold

Fattigdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi man mister endel rettigheter som man må ha bodd i samme bydel/kommune i tre år før man får tilbake. Dessuten så kan man ikke flytte uten den andre foreldrens tillatelse.

''Dessuten så kan man ikke flytte uten den andre foreldrens tillatelse.''

Når man flytter barnet ut fra felles hjem trenger man den andre foreldrens underskrift ja, men ikke ved senere flyttinger innenlands. Med mindre de har endret reglene de siste årene? Det var i alle fall ikke noe problem i 2006 da jeg flyttet sist.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

21

• Colette

19

• EnolaGay

6

• frosken

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Når man flytter barnet ut fra felles hjem trenger man den andre foreldrens underskrift ja, men ikke ved senere flyttinger innenlands. Med mindre de har endret reglene de siste årene? Det var i alle fall ikke noe problem i 2006 da jeg flyttet sist.

Seks ukers varsel slik at den andre kan rekke å gå til sak om omsorgen, tror jeg.

Skrevet

Jeg har ikke bil. Det gjelder bare og planlegge, og ikke minst - legge godviljen til. Så lenge man er frisk og rask.

I den sammenhengen ville Dorthe sitter så aleine som det går an å bli andre steder enn storbyen. I byen kan hun faktisk ut om noen hjelper litt. På bygda ville hun vært avhengig av alle mulige ting som hun måtte sloss for å få. Bare det å ha transport er et mareritt om man ikke kan gå på egne bein.

Og man flytter ikke vekk til et sted man ikke kjenner, øde og uten venner og familie med barn.

Skrevet

I den sammenhengen ville Dorthe sitter så aleine som det går an å bli andre steder enn storbyen. I byen kan hun faktisk ut om noen hjelper litt. På bygda ville hun vært avhengig av alle mulige ting som hun måtte sloss for å få. Bare det å ha transport er et mareritt om man ikke kan gå på egne bein.

Og man flytter ikke vekk til et sted man ikke kjenner, øde og uten venner og familie med barn.

Jeg snakker ikke om Dorthe. Men om folk i en "vanlig" situasjon, hvor man har valgfrihet, til en viss grad. Og det gjelder vel de aller fleste av oss.

Skrevet

Jeg snakker ikke om Dorthe. Men om folk i en "vanlig" situasjon, hvor man har valgfrihet, til en viss grad. Og det gjelder vel de aller fleste av oss.

"Til en viss grad" er nok det riktige. Og jeg synes ikke folk skal beskyldes for vondt i viljen når man ikke vet hvordan livet deres er, foruten at de ikke har penger.

Skrevet

"Til en viss grad" er nok det riktige. Og jeg synes ikke folk skal beskyldes for vondt i viljen når man ikke vet hvordan livet deres er, foruten at de ikke har penger.

Riktig. Men litt mer vilje, har nok mange ikke vondt av. Har brukt den viljen mange ganger selv:-) Men jeg misliker sterkt og klage, og være et offer for vårt "forferdelige" samfunn. Liker og ordne opp i mitt eget liv, og ta ansvar som den voksne personen jeg er :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Men det er ikke alltid mulig å flytte ut av bydelen, kommunen, man bor i.

Før du nevner det selv; ser leiligheten jeg linket til gjalt bofellesskap, og således ikke aktuell (var vel for godt til å være sant).

Uansett overbevist om at finnes en god del billigere leiligheter i rimelig avstand.

Skrevet

Jeg vet ikke hva slags "rettigheter" du mener at du mister. Men det er en kjent sak at mange kommer flyttende til mitt distrikt fordi det er lettere og få det man har rett på her, enn i Oslo. Men jeg tror vel ikke at du har lyst til og bo andre steder enn i Oslo:-)

Jeg mister rettigheten min på assistent bl.a og rettingheten for å få bygd om dit jeg flytter så det passer for rullestol. Men ellers så mister jeg vel ikke noe annet, men de tingene er viktige.

Skrevet

Det ble forandret 1.juli i fjor at ingen av foreldrene kan flytte lengere vekk uten den andres tillatelse. Og med en vrang eks så vet jeg ikke hvordan det hadde blitt

Skrevet

Før du nevner det selv; ser leiligheten jeg linket til gjalt bofellesskap, og således ikke aktuell (var vel for godt til å være sant).

Uansett overbevist om at finnes en god del billigere leiligheter i rimelig avstand.

Linken du la ut gjalt jobb i et advokatfirma ;)

Skrevet

Jeg mister rettigheten min på assistent bl.a og rettingheten for å få bygd om dit jeg flytter så det passer for rullestol. Men ellers så mister jeg vel ikke noe annet, men de tingene er viktige.

Skjønner det:-) Men jeg tenkte mest på mer "vanlige tilfeller" enn deg.

Skrevet

Skjønner det:-) Men jeg tenkte mest på mer "vanlige tilfeller" enn deg.

Jeg snakker heller ikke om meg i utgangspunktet her. Men det finnes folk som sliter skikkelig med økonomien, som ikke har bil, ikke råd å flytte og det uten at de har gjort noen feile prioriteringer.

Jeg tenker innimellom at jeg kunne tenke meg å flytte og kjøpe meg et hus som var bygget til meg, men jeg tror ikke jeg klarer å flytte fra ungene mine. Og hvordan i all verden skulle jeg bli kjent med nye venner. Jeg vet ikke hvor lett det er å få jobb på landet heller.

Skrevet

Jeg snakker heller ikke om meg i utgangspunktet her. Men det finnes folk som sliter skikkelig med økonomien, som ikke har bil, ikke råd å flytte og det uten at de har gjort noen feile prioriteringer.

Jeg tenker innimellom at jeg kunne tenke meg å flytte og kjøpe meg et hus som var bygget til meg, men jeg tror ikke jeg klarer å flytte fra ungene mine. Og hvordan i all verden skulle jeg bli kjent med nye venner. Jeg vet ikke hvor lett det er å få jobb på landet heller.

Du er Oslo-jente på din hals. Er du ikke? Ikke skyld på ungene, og bare ungene:-)

Natta, nå legger jeg meg:-)

Skrevet

Du er Oslo-jente på din hals. Er du ikke? Ikke skyld på ungene, og bare ungene:-)

Natta, nå legger jeg meg:-)

Hehe, jeg skriver slektstre og jeg har funnet ut at jeg er femte generasjon løkkabeboer.

hidi, the scorpion
Skrevet

I ferd med å kjøre deg litt fast i tragisk-tematikk nå? Får lyst til å utfordre deg til å finne fem optimistiske nyhetsaker.

By the way, i mange tilfeller handler det om prioritering dersom man sulter som etninsk nordmann. Velferdstaten sørger for utbetaling til alle, selv om det innenfor minstesats ikke er rom for alskens. Men mat er det rom for, om man prioriterer på den måten...

Tydeliig at du aldri har vært fattig:(

Det første man prioriterer er barna, så lever man selv på det billigste man kan.

Takk for din oppriktighet, som dessverre er helt feil!

Skrevet

Eh. men heter ikke akkurat dét prioritering ;-)

Gjest Gidder ikke signere
Skrevet

Her hvor jeg bor også. Jeg betaler 4200 i mnd. for 120 kvm. Men det er riktignok ikke i Oslo sentrum:-) Alle kan jo ikke bo der heller.

Tullprat. Dette er prioriteringer gjennom år. Vi eier nå, og har siden 2001 betalt tilsammen 5200 (2600 hver),-. Vi har nedbetalt 600,-pr mnd + rente, og det har vi gjort siden 2003. I 2003 var dette TØFFT, i dag er det peanuts, - men dette har vært vår prioritering. Vi har i dag 800.000,- i gjeld på en bolig som har en HØY verdi. Vi eier i dag 80% av vår bolig, og har stor frihet.

Gjest Gidder ikke signere
Skrevet

Her hvor jeg bor også. Jeg betaler 4200 i mnd. for 120 kvm. Men det er riktignok ikke i Oslo sentrum:-) Alle kan jo ikke bo der heller.

Unnskyld, innlegget ble helt feilplassert! :)

Gjest Toillskjur si vi i trøndelag :)
Skrevet

Du kan jo ta kontakt med Rom Eiendom i Oslo? De har mange tilsvarendde leiligheter til leie. Du finner dem ikke på finn.no.

Kan du ikke be dem finne en skikkelig kul godt betalt jobb for meg samtidig? Det har JEG skikkelig lyst på :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...