Gå til innhold

Fattigdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tydeliig at du aldri har vært fattig:(

Det første man prioriterer er barna, så lever man selv på det billigste man kan.

Takk for din oppriktighet, som dessverre er helt feil!

Nei fattig har jeg aldri vært, men lite penger jeg hatt - maaange ganger - også etter jr ble født. Vi studerte da jr ble født og forventet a l d r i at noen skulle ta ansvaret for oss (hvem skulle dét vært?). I en periode visste jeg eksakt hva TORO tomatsuppe kostet foreksempel, på ti-øren. Tror du vi disponerte/ forventet å disponere 120 kvm i sentrum i denne perioden?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

21

• Colette

19

• EnolaGay

6

• frosken

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nesten alle. Det finnes endel som faller utenom av forskjellige grunner uten at de har rusproblemer eller har prioritert feil. Med en trygd på 10 000 i mnd og en husleie på 12-14 000 i mnd så er det ikke lett å klare seg dersom man har unger og selv om man får barnetillegg, barnetrygd og bidrag. Jeg ser mange fattige her i landet som slett ikke har prioritert galt og likevel sitter igjen med et par tusen kr til mat og uforutsette utgifter når alle regningene er betalt.

12-14000,- pr mnd i LEIE pr mnd?? Tuller du?? Hehe, skjønner at jeg tenker helt feil naive meg, bør kjøpe og hive meg på utleiemarkedet om markedet er sånn :))

Skrevet

''Men hvorfor leier man til 12-14.000 om man har virkelig dårlig råd?? Det skjønner jeg bare ikke. Om man er villig til å flytte på seg, finner man da rimeligere bolig. Skjønner det ikke er optimalt å flytte til annet område med barn, men må man, så må man.''

Enig. Noen ganger lurer jeg på hvordan "fattigdom" defineres i dette landet. Betyr "fattig" at man ikke har fullstendig økonomisk frihet til og bo, spise, reise og ellers gjøre akkuart hva man ønsker? Synes noen ganger man kan få det inntrykket.

Fattgdom defineres nå som "ikke råd til samme livsstil som de du kan sammenligne deg med har", og jeg er uenig i denne definisjonen. Som jeg sa i et annet innlegg hadde jeg lite penger i en peiode, og i forhold til alder utdanning var vi fattige. Etter vår oppfatning var vi imidlertid ikke fattge, det var bare SKIKKELIG smalhans en periode. Stor forskjell rent mentalt det der...

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei fattig har jeg aldri vært, men lite penger jeg hatt - maaange ganger - også etter jr ble født. Vi studerte da jr ble født og forventet a l d r i at noen skulle ta ansvaret for oss (hvem skulle dét vært?). I en periode visste jeg eksakt hva TORO tomatsuppe kostet foreksempel, på ti-øren. Tror du vi disponerte/ forventet å disponere 120 kvm i sentrum i denne perioden?

''I en periode visste jeg eksakt hva TORO tomatsuppe kostet foreksempel, på ti-øren''

Jeg er nyfattig, min datter ble 18 år, og alle goder falt bort;)

Jeg dør ikke av sult, men begynner å bli lei av pølse i brød, noe jeg kjøpte før kontoen var tom...;)

Klager ikke, for jeg bor billig i eget hus, men det er forbaska irriternde å ikke ha penger !

Tror mange har det verre enn meg, og det er en skam i "rike Norge"!

Gjest stemmer ikke helt
Skrevet

Jeg har aldri hatt så dårlig råd så det er ikke meg jeg snakker om nå, men jeg har ikke mulighet til å flytte ut av bydelen eller fylket jeg bor i. Jeg mister mange rettigheter som jeg må ha bodd samme sted i tre år før jeg kan søke på og med et par års ventetid så blir det vanskelig. Jeg orker ikke det en gang til.

Sånne regler gjelder også i for Oslo for Husbanklån, bostøtte, sosialhjelp osv. Da er det ikke så lett for folk å flytte.

Man må ikke bo tre år et sted for å få sosialstønad.

Dersom man er avhengig av sosialstønad, må man ha godkjent størrelsen på husleien før man flytter. Målet er jo at folk skal bli selvhjulpne.

Heller ikke Husbankens bostøtte må man bo tre år på ett sted for å få. Man må være folkeregistrert og dokumentere inntekter og boutgifter. Også Husbanken har et tak på husleie som godkjennes.

Gjest Elextra
Skrevet

Linken du la ut gjalt jobb i et advokatfirma ;)

hææ?? da må det ha skjedd noe kluss - jeg fant en rimelig fireroms på Torshov, men som så ofte med ting som er for gode til å være sant.... Det gjalt visst plass i et kollektiv:/

willemo1365380562
Skrevet

''Men da har man ikke råd til og bo i byen (Oslo) da.''

Dette gjeller "alle" byer, ikke bare Oslo.

Da må man kanskje definere "by" ? Jeg bor i by, eller ikke i, men nær (5 min med bil, eller buss), og her får man glatt en stor leilighet eller hus for 5000. Ønsker man å kjøpe en leilighet selv, vil avdrag,renter og fellesutgifter ligge på ca 6000-7000 i månedem. Og da snakker man om 3-4 roms.

Ellers vil jeg si at jeg vokste opp med utsagn som "sette tæring etter næring " og "alle vil nyte, men ingen vil yte". Dette er ikke stilet til noen spesiell her, bare et generelt utsagn.

Det ble også nevnt noe om god jobb med god lønning. Vel , er ikke det alle vil ha? Men ingenting er gratis her i livet. Lang utdannelse med store studielån er som regel det som må til.

Dobbeltarbeid og mange forsakelser for å komme dit man er i dag. Men det er ingenting i veien for at man kan ta en utdannelse i godt voksen alder. Delstudium, fortrinnsrett og økonomisk kompensasjon gjør at selv psyke/syke kan gjennomføre det.

Skrevet

12-14000,- pr mnd i LEIE pr mnd?? Tuller du?? Hehe, skjønner at jeg tenker helt feil naive meg, bør kjøpe og hive meg på utleiemarkedet om markedet er sånn :))

Naboen min har samme leilighet som meg, 3 rom og kjøkken og leier gjennom kommunen og betaler 12 500 i mnd. Og det er enda dyrere på det private markedet.

Jeg har aldri leid leilighet så jeg blir helt sjokkert over at folk gidder å leie og ikke kjøper.

Skrevet

hææ?? da må det ha skjedd noe kluss - jeg fant en rimelig fireroms på Torshov, men som så ofte med ting som er for gode til å være sant.... Det gjalt visst plass i et kollektiv:/

Jeg så noen slike annonser da assistenten min skulle leie. Hun håper å leie billig og var villig til å bo i utkanten av Oslo, men fant ikke en toroms under 9000 kr. Det ser ut til at leieprisene har økt i det siste og man tror man ser en rimelig leilighet og så er det bare et rom i et kollektiv.

Skrevet

Naboen min har samme leilighet som meg, 3 rom og kjøkken og leier gjennom kommunen og betaler 12 500 i mnd. Og det er enda dyrere på det private markedet.

Jeg har aldri leid leilighet så jeg blir helt sjokkert over at folk gidder å leie og ikke kjøper.

De får ikke lån. Det er dyrt å være fattig.

Skrevet

De får ikke lån. Det er dyrt å være fattig.

Får ikke de fleste et kommunalt lån da gjennom Husbanken? Jeg kjøpte leilighet sjøl da jeg var 23 år og ugift og hadde lån i Postsparebanken ;) Den kostet 2,5 årslønner og det var 14% rente på det verste. Og den var ikke i sentrum, nei, men i Groruddalen.

Dattera mi har ikke noe spesielt god råd og har spart på boligspar fra hun begynte å jobbe og fikk lån gjennom banken sin. Da hjalp jeg henne med noe penger så hun fikk nok egenkapital. Det var ikke mye altså.

Skrevet

Får ikke de fleste et kommunalt lån da gjennom Husbanken? Jeg kjøpte leilighet sjøl da jeg var 23 år og ugift og hadde lån i Postsparebanken ;) Den kostet 2,5 årslønner og det var 14% rente på det verste. Og den var ikke i sentrum, nei, men i Groruddalen.

Dattera mi har ikke noe spesielt god råd og har spart på boligspar fra hun begynte å jobbe og fikk lån gjennom banken sin. Da hjalp jeg henne med noe penger så hun fikk nok egenkapital. Det var ikke mye altså.

Nei ikke alle, faktisk.

Skrevet

http://www.husbanken.no/lan/startlaan-hvem-kan-faa/startlaan-forutsetninger/

Jeg fikk ikke fem øre noen som helst steder når jeg satt alene med to unger på overgangsstønad først og attføring etter det.

Skrevet

Jeg så noen slike annonser da assistenten min skulle leie. Hun håper å leie billig og var villig til å bo i utkanten av Oslo, men fant ikke en toroms under 9000 kr. Det ser ut til at leieprisene har økt i det siste og man tror man ser en rimelig leilighet og så er det bare et rom i et kollektiv.

''Jeg så noen slike annonser da assistenten min skulle leie. Hun håper å leie billig og var villig til å bo i utkanten av Oslo, men fant ikke en toroms under 9000 kr. Det ser ut til at leieprisene har økt i det siste og man tror man ser en rimelig leilighet og så er det bare et rom i et kollektiv.''

Broren min leier ut for 6000,- pr måned (2-roms i et lite frittstående hus) og jeg kjenner til flere som betaler mellom 6000 og 8000. En del av dem som leier ut billig velger å svare på annonser hvor folk søker etter leilighet, i stedet for å avertere selv. Mye roligere utleieprosess på den måten.

Skrevet

For meg blir en slik prioritering uforståelig kortsiktig. Man kan betjene et brukbart lån for 12500,- pr mnd.

Skrevet

Jeg foretok et kjapt søk på Finn, og pr i dag ligger det faktisk 17 enheter med tre soverom tilsalg i Oslo for under 2 mill...

Skrevet

For meg blir en slik prioritering uforståelig kortsiktig. Man kan betjene et brukbart lån for 12500,- pr mnd.

''For meg blir en slik prioritering uforståelig kortsiktig. Man kan betjene et brukbart lån for 12500,- pr mnd.''

Hjelper ikke det hvis en ikke får lån. Det er dyrt å være fattig...

Skrevet

''Jeg så noen slike annonser da assistenten min skulle leie. Hun håper å leie billig og var villig til å bo i utkanten av Oslo, men fant ikke en toroms under 9000 kr. Det ser ut til at leieprisene har økt i det siste og man tror man ser en rimelig leilighet og så er det bare et rom i et kollektiv.''

Broren min leier ut for 6000,- pr måned (2-roms i et lite frittstående hus) og jeg kjenner til flere som betaler mellom 6000 og 8000. En del av dem som leier ut billig velger å svare på annonser hvor folk søker etter leilighet, i stedet for å avertere selv. Mye roligere utleieprosess på den måten.

Det kan jeg tenke meg.

Jeg er glad jeg ikke har sånne problemer

Skrevet

''For meg blir en slik prioritering uforståelig kortsiktig. Man kan betjene et brukbart lån for 12500,- pr mnd.''

Hjelper ikke det hvis en ikke får lån. Det er dyrt å være fattig...

Får man 12500,- i støtte for bolig fra det offentlige?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...