Gå til innhold

Hvorfor føler voldtektsofre skam?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er da ikke de som har gjordt ugjerningen?

Litt interessant om hvorfor det er den som har blitt utsatt for overgrep som føler skam.

Skam og skyld er noe som man føler etter å ha brutt gjeldende normer og regler i samfunnet

Ofrene har jo ikke brutt noen av vårt samfunns normer?

Skrevet

Tror ikke det er så lett å skille mellom fornuft og følelser i en slik alvorig krenkelse. En er rett og slett ikke forberedt på slikt , og det blir kaos på en måte.

Skrevet

Tror ikke det er så lett å skille mellom fornuft og følelser i en slik alvorig krenkelse. En er rett og slett ikke forberedt på slikt , og det blir kaos på en måte.

Jeg tenker også på følelse av skyld som ofrene får.Skyldfølelse er jo også noe vi får når vi har gjordt noe galt.

Gjest ambrose
Skrevet

Tror jeg også..

Skrevet

Det er interessant, for det er veldig vanlig at ofre for visse typer overgrep påført av andre mennesker, føler skam. Jeg vil til bunns i dette da jeg selv har opplevd mye skamfølelse, dog uten å ha blitt voldtatt. Artikkelen her ga meg en ahaopplevelse: http://no.wikipedia.org/wiki/Skam - man kan sikkert finne mer. Det ligger en fornedrelse i det å bli voldtatt, samtidig som det er et vrengebilde på noe som burde være godt og fint. Her ligger nok mye av opprinnelsen til skam generelt - i konflikten mellom hvordan det er og hvordan det burde vært.

Skam og skyld er to forskjellige begreper. Skyldfølelse er en "friskere" følelse enn skam, mener jeg. Jeg har jobbet mye med skam i terapi, og jeg er ennå ikke ferdig med å forstå hvilke funksjoner den har.

Gjest Sofaklædden
Skrevet

Jeg hørte en gang at vi mennesker hadde en tendens til å fordele skyld. Det vil si at i en overgrepsak hvor den som utfører vold ikke tar på seg skyld. ( noe de sjelden gjør) vil offeret selv ( urettmessig) selv føle skyld og skam.

Skrevet

Tror det speiler litt av holdningene enkelte har mot voldtekter... Hun burde ikke drikke så mye, hun skulle ha kjempet mer, skulle ikke hatt skjørt, skulle ikke ha kysset han, skulle aldri blitt med han hjem o.s.v... Slik tenker vel de fleste offerene, meg selv innkludert... Vi er vår egens verste fiende.

Skrevet

Tror det speiler litt av holdningene enkelte har mot voldtekter... Hun burde ikke drikke så mye, hun skulle ha kjempet mer, skulle ikke hatt skjørt, skulle ikke ha kysset han, skulle aldri blitt med han hjem o.s.v... Slik tenker vel de fleste offerene, meg selv innkludert... Vi er vår egens verste fiende.

Skrevet

Det er interessant, for det er veldig vanlig at ofre for visse typer overgrep påført av andre mennesker, føler skam. Jeg vil til bunns i dette da jeg selv har opplevd mye skamfølelse, dog uten å ha blitt voldtatt. Artikkelen her ga meg en ahaopplevelse: http://no.wikipedia.org/wiki/Skam - man kan sikkert finne mer. Det ligger en fornedrelse i det å bli voldtatt, samtidig som det er et vrengebilde på noe som burde være godt og fint. Her ligger nok mye av opprinnelsen til skam generelt - i konflikten mellom hvordan det er og hvordan det burde vært.

Skam og skyld er to forskjellige begreper. Skyldfølelse er en "friskere" følelse enn skam, mener jeg. Jeg har jobbet mye med skam i terapi, og jeg er ennå ikke ferdig med å forstå hvilke funksjoner den har.

Det står i artikkelen på wikipedia at "ekte skam er assossiert med ekte vanære , unåde eller fordømmelse".

Et offer kan da få denne følelsen hvis og når hun tror at når hun ble voldtatt, så var det hun , og ikke gjerningsmannen, som brakte vanære eller kom i unåde og fordømmelse hos omgivelsene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...