Gå til innhold

NHD: engstelig/unnvikende pf

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skrev en gang dette om sosial fobi:

''Forutsatt at en lider ev sosial fobi og kun det, er det mulig å behandle dette på et år av kompetent behandler med en blanding av medisiner og psykoterapi. Det forutsetter selvsagt at pasienten trener hardt og regelmessig mellom timene.''

Det jeg lurer på er hvor langvarig behandling som er nødvendig (normalt) ved engstelig/unnvikende pf og hva er prognosene for denne lidelsen?

Brukes det medisiner eller kun psykoterapi for eupf? I tilfelle medisiner, kan du i så fall anbefale noe?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Engstelig/unnvikende pf krever en helt annen og større grad av praktisk trening i terapien enn det en trenger ved sosial fobi. Personer med unnvikende pf unnviker ikke bare det de er redd for. De unnviker stort sett ubehag av ethvert slag. Greier/vil de ikke endre på dette, vil deres pf ikke endres.

Gjest ambrose
Skrevet

Engstelig/unnvikende pf krever en helt annen og større grad av praktisk trening i terapien enn det en trenger ved sosial fobi. Personer med unnvikende pf unnviker ikke bare det de er redd for. De unnviker stort sett ubehag av ethvert slag. Greier/vil de ikke endre på dette, vil deres pf ikke endres.

Jeg mener å ha lest at denne pf'en kan deles opp i to; dvs at noen sliter med at de er både engstelige og unnvikende, mens andre sliter med en av delene.

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg mener å ha lest at denne pf'en kan deles opp i to; dvs at noen sliter med at de er både engstelige og unnvikende, mens andre sliter med en av delene.

Det er sikkert derfor denne heter "engstelig/unnvikende" (med skråstrek, altså.... ). Det har jeg ikke tenkt over før nå.

Skrevet

Takk for svar.

Etter å ha lest om denne diagnosen så er jeg rimelig sikker på at det er dette jeg har og ikke sosial fobi. Forstår at det er viktig å skille mellom disse for rett behandling, så hvordan går jeg frem for å få bekrefte/avkrefte om det jeg tror stemmer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...