meteora Skrevet 28. januar 2012 Skrevet 28. januar 2012 Du skrev en gang dette om sosial fobi: ''Forutsatt at en lider ev sosial fobi og kun det, er det mulig å behandle dette på et år av kompetent behandler med en blanding av medisiner og psykoterapi. Det forutsetter selvsagt at pasienten trener hardt og regelmessig mellom timene.'' Det jeg lurer på er hvor langvarig behandling som er nødvendig (normalt) ved engstelig/unnvikende pf og hva er prognosene for denne lidelsen? Brukes det medisiner eller kun psykoterapi for eupf? I tilfelle medisiner, kan du i så fall anbefale noe? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. januar 2012 Skrevet 28. januar 2012 Engstelig/unnvikende pf krever en helt annen og større grad av praktisk trening i terapien enn det en trenger ved sosial fobi. Personer med unnvikende pf unnviker ikke bare det de er redd for. De unnviker stort sett ubehag av ethvert slag. Greier/vil de ikke endre på dette, vil deres pf ikke endres. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 28. januar 2012 Skrevet 28. januar 2012 Engstelig/unnvikende pf krever en helt annen og større grad av praktisk trening i terapien enn det en trenger ved sosial fobi. Personer med unnvikende pf unnviker ikke bare det de er redd for. De unnviker stort sett ubehag av ethvert slag. Greier/vil de ikke endre på dette, vil deres pf ikke endres. Jeg mener å ha lest at denne pf'en kan deles opp i to; dvs at noen sliter med at de er både engstelige og unnvikende, mens andre sliter med en av delene. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 28. januar 2012 Skrevet 28. januar 2012 Jeg mener å ha lest at denne pf'en kan deles opp i to; dvs at noen sliter med at de er både engstelige og unnvikende, mens andre sliter med en av delene. Det er sikkert derfor denne heter "engstelig/unnvikende" (med skråstrek, altså.... ). Det har jeg ikke tenkt over før nå. 0 Siter
meteora Skrevet 28. januar 2012 Forfatter Skrevet 28. januar 2012 Engstelig/unnvikende pf krever en helt annen og større grad av praktisk trening i terapien enn det en trenger ved sosial fobi. Personer med unnvikende pf unnviker ikke bare det de er redd for. De unnviker stort sett ubehag av ethvert slag. Greier/vil de ikke endre på dette, vil deres pf ikke endres. Takk for svar. Etter å ha lest om denne diagnosen så er jeg rimelig sikker på at det er dette jeg har og ikke sosial fobi. Forstår at det er viktig å skille mellom disse for rett behandling, så hvordan går jeg frem for å få bekrefte/avkrefte om det jeg tror stemmer? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.