Gjest Sjeldendiagnose Skrevet 28. januar 2012 Skrevet 28. januar 2012 Hva gjør man hvis man lider av noe så sjeldent at den psykiatriske diagnosen ikke engang finnes? Kan den opprettes på noe vis? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. januar 2012 Skrevet 28. januar 2012 Du får skynde deg å sende en søknad til APA for å få den inn i DSM 5. Om du blir for sen, kan du prøve WHO. ICD-11 kommer om noen år. 0 Siter
Gjest Sjeldendiagnose Skrevet 28. januar 2012 Skrevet 28. januar 2012 Du får skynde deg å sende en søknad til APA for å få den inn i DSM 5. Om du blir for sen, kan du prøve WHO. ICD-11 kommer om noen år. Vet du hvordan jeg kontakter de rette der da? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. januar 2012 Skrevet 28. januar 2012 Vet du hvordan jeg kontakter de rette der da? http://www.dsm5.org/Pages/Default.aspx 0 Siter
bibben Skrevet 28. januar 2012 Skrevet 28. januar 2012 http://www.dsm5.org/Pages/Default.aspx ''Schizophrenia Subtypes The work group is recommending that these subtypes not be included in DSM-5.'' ...synd... 0 Siter
serenity777 Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 ''Schizophrenia Subtypes The work group is recommending that these subtypes not be included in DSM-5.'' ...synd... hva da bibben? finner ikke det du skrev på linken. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Du får skynde deg å sende en søknad til APA for å få den inn i DSM 5. Om du blir for sen, kan du prøve WHO. ICD-11 kommer om noen år. Et viktig spørsmål for en asperger: Til nå har DSM hatt numrene I til IV. Den som er på trappene, blir oftest kalt 5, en sjelden gang V. Hva er den offisielle betegnelsen? Skal man bytte til arabiske tall et stykke inn i rekka? Hvorfor? Skjønner ikke fagfolk romertall, eller er man redde for forvekslinger? 0 Siter
bibben Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 hva da bibben? finner ikke det du skrev på linken. God morgen serenity ) Da jeg i sin tid fikk diagnosen fortalte seksjonsoverlegen meg at diagnosen schizofreni har flere undergrupper, og at det bare er et spørsmål om tid før disse blir brukt. Jeg har derfor vært litt nysgjerrig på hvilke undergrupper dette er og hva som skiller dem. Jeg hadde trodd at denne inndelingen kom med i neste nye diagnosemanual. Utklippet jeg la ved var sakset fra DSM-V (som NHD la link til) og der fremgår det at de ikke ennå deler schizofreni-diagnosen inn i undergrupper. Det var derfor jeg skrev: ...synd... Jeg håper at du har det bra og at du får en god søndag! Alt godt, 0 Siter
bibben Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 hva da bibben? finner ikke det du skrev på linken. PS: Jeg fant det jeg sakset ut under "Proposed revisions", til høyre på siden. Jeg gikk inn på schizofreni-lidelsene som listes opp som nummer to eller tre. Gi lyd hvis du ikke finner det ) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Et viktig spørsmål for en asperger: Til nå har DSM hatt numrene I til IV. Den som er på trappene, blir oftest kalt 5, en sjelden gang V. Hva er den offisielle betegnelsen? Skal man bytte til arabiske tall et stykke inn i rekka? Hvorfor? Skjønner ikke fagfolk romertall, eller er man redde for forvekslinger? Fra versjon 5 skal det brukes arabiske tall. Hvorfor vet jeg ikke. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Fra versjon 5 skal det brukes arabiske tall. Hvorfor vet jeg ikke. Takk for svar. Da er fakta på det rene, bare mysteriet gjenstår! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.