ethodeforan Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Lurer på hva forskjellen er ? Hvis du har unipolar depresjon så har du ikke hypomane episoder ? Synes spekteret er vanskelig å forstå. Er henvist til psykiater som skal foreta en diagnose vurdering og en medisin vurdering, Er satt på wellbutrin og er roligere 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Slik jeg har forstått det, så har ikke unipolare depresjoner oppstemte faser (hypo/mani) slik man har ved bipolare lidelser. '' I forhold til ”vanlige” depresjoner er imidlertid ofte følelsen av manglende emosjonell reaktivitet (særlig glede) markert ved bipolar depresjon, man er mer irritabel og opplever større grad av tretthet, har lavt aktivitetsnivå, isolerer seg mer, fungerer bedre om kvelden enn om morgenen og våkner tidlig selv om man er trett og ikke orker å stå opp. '' http://bipolar2.no/ 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 http://bipolar2.no/bipolar_depresjon.html Her kan du lese om bipolar depresjon, som jeg sakset fra 0 Siter
ethodeforan Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Skrevet 29. januar 2012 Slik jeg har forstått det, så har ikke unipolare depresjoner oppstemte faser (hypo/mani) slik man har ved bipolare lidelser. '' I forhold til ”vanlige” depresjoner er imidlertid ofte følelsen av manglende emosjonell reaktivitet (særlig glede) markert ved bipolar depresjon, man er mer irritabel og opplever større grad av tretthet, har lavt aktivitetsnivå, isolerer seg mer, fungerer bedre om kvelden enn om morgenen og våkner tidlig selv om man er trett og ikke orker å stå opp. '' http://bipolar2.no/ Ja det er litt slik jeg også forstår det. Men ikke lett å forstå bestandig... Og mange diagnoser har jo visse likehetstrekk.. Føler ikke at jeg passer under unipolar depresjon, men ser at mange trekk ved bipolar lidelse 2 er som å lese om seg selv. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Ved unipolar depresjon har en kun depresjoner. Ved BP har en to (bi) poler - opp og ned. Ved BP2 må en ha hatt minst en hypoman episode, men ingen maniske. 0 Siter
ethodeforan Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Skrevet 29. januar 2012 Ved unipolar depresjon har en kun depresjoner. Ved BP har en to (bi) poler - opp og ned. Ved BP2 må en ha hatt minst en hypoman episode, men ingen maniske. Det har jeg altså hatt. Ingen konkluderende diagnose på bp2, venter på en vurdering. Men har hatt tilbakevendende depresjoner siden jeg var 18 år. Og slik har det vært frem til nå og fyller 24 dette året. Og DPS konkluderte med hypoman episode og impuls forstyrrelser. Spesielt godt kjenner jeg meg igjen når det kommer til depresjonen, manglende gleder, lavt aktivitetsnivå, sliten selv når jeg har sovet,ofte moderat irritasjon og funker bedre på ettermiddagen og utover osv. Og tror jeg kan svare ja på samtlige punkter på lista her. http://www.bipolar2.no/bipolar_test.html Varierer veldig hvor lenge jeg føler at jeg er under "normalen", på normalen, for så ned igjen eller at jeg er godt over "normalen".. Og etter en til tre dager med oppstemthet så kan jeg var nede ett par dager.. føler at det ikke er noen viss regelmessighet i hvordan disse episodene opptrer. Hender også at dette skifter i løpet av en dag... Slitsomt. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Det har jeg altså hatt. Ingen konkluderende diagnose på bp2, venter på en vurdering. Men har hatt tilbakevendende depresjoner siden jeg var 18 år. Og slik har det vært frem til nå og fyller 24 dette året. Og DPS konkluderte med hypoman episode og impuls forstyrrelser. Spesielt godt kjenner jeg meg igjen når det kommer til depresjonen, manglende gleder, lavt aktivitetsnivå, sliten selv når jeg har sovet,ofte moderat irritasjon og funker bedre på ettermiddagen og utover osv. Og tror jeg kan svare ja på samtlige punkter på lista her. http://www.bipolar2.no/bipolar_test.html Varierer veldig hvor lenge jeg føler at jeg er under "normalen", på normalen, for så ned igjen eller at jeg er godt over "normalen".. Og etter en til tre dager med oppstemthet så kan jeg var nede ett par dager.. føler at det ikke er noen viss regelmessighet i hvordan disse episodene opptrer. Hender også at dette skifter i løpet av en dag... Slitsomt. Høres slitsomt ut Håper at du får en skikkelig vurdering der du skal nå Ta gjerne med deg det du har skrevet her også, det kan være til hjelp 0 Siter
ethodeforan Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Skrevet 29. januar 2012 Høres slitsomt ut Håper at du får en skikkelig vurdering der du skal nå Ta gjerne med deg det du har skrevet her også, det kan være til hjelp Takk Ambrose. Det skal jeg gjøre. Føler at jeg står på "vent"- men får holde hodet heva så godt jeg klarer. Heldigvis har jeg en bra familie rundt meg, som vet hvordan jeg har det. Står på medisiner og har en bra fastlege,som jeg har stor tro på. Og kjenner jo igjen visse trekk når jeg er på vei inn i en ny episode, hvertfall depresjonen. Hypomane episoder er det litt vanskeligere å se, men ser det gjerne i ettertid. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Takk Ambrose. Det skal jeg gjøre. Føler at jeg står på "vent"- men får holde hodet heva så godt jeg klarer. Heldigvis har jeg en bra familie rundt meg, som vet hvordan jeg har det. Står på medisiner og har en bra fastlege,som jeg har stor tro på. Og kjenner jo igjen visse trekk når jeg er på vei inn i en ny episode, hvertfall depresjonen. Hypomane episoder er det litt vanskeligere å se, men ser det gjerne i ettertid. Ønsker deg masse lykke til! 0 Siter
ethodeforan Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Skrevet 29. januar 2012 Ønsker deg masse lykke til! Tusen takk 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.