Gjest usikker så må spørre Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Jeg må bare spørre om noe, og det er om hypomani kan utløses av enkelthendelser som f. eks en venninneturer hvor en er i ekstra godt humør? Det kan være turer til byen eller på hytteturer. Problemet er at jeg tar altfor mye av (og det uten at alkohol er inne i bildet). Jeg blir utrolig overstadig, i en slik grad at de andre blir flaue på mine vegne(og sikkert egne vegne også siden de blir sett sammen med meg). Jeg vil ikke gå inn på detaljer, men det er helt utrolige/sjokkerende ting jeg kan få meg til å rope ut og gjøre når andre uforstående er i nærheten. Underveis har jeg det styrtfestlig, mens etterpå er jeg skamfull og flau. Og veldig sint på meg selv. Det er altså ikke alkohol som utløser dette, men bare at jeg synes det er litt vel moro på venninnetur. Men jeg tar altså heeelt av. Er det hypomani, tror du? Eller er jeg bare "sånn", og hva tror du det da kan skyldes? 0 Siter
Gjest mulig.?! Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Om det er vanlig er jeg ikke sikker på, men jeg har også en tendens til å bli sånn (noen ganger) Jeg har BP-diagnose 0 Siter
Gjest javedia Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Jeg tror ikke hypomani utløses sånn brått sammen med andre mennesker. Hos meg er det selve grunnstemningen som forandres over tid. Da blir jeg selvsagt også enda gladere sammen med andre. 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 "Jeg må bare spørre om noe, og det er om hypomani kan utløses av enkelthendelser som f. eks en venninneturer hvor en er i ekstra godt humør?" Ja, helt klart. Mennesker med Bipolar diagnose er ofte svært sensitive for ytre påvirkninger. Mye stimulans innenfra (rusmidler, kaffe, nikotin feks) og utenfra (høy lyd, lys, sosiale aktiviteter). Gode eller dårlige opplevelser, kan trigge frem en ny episode. Man bør tilstrebe stabilitet og faste rutiner innen feks jobb, søvnmønster, sosiale aktiviteter osv om man har Bipolar. 0 Siter
Gjest usikker så må spørre Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 "Jeg må bare spørre om noe, og det er om hypomani kan utløses av enkelthendelser som f. eks en venninneturer hvor en er i ekstra godt humør?" Ja, helt klart. Mennesker med Bipolar diagnose er ofte svært sensitive for ytre påvirkninger. Mye stimulans innenfra (rusmidler, kaffe, nikotin feks) og utenfra (høy lyd, lys, sosiale aktiviteter). Gode eller dårlige opplevelser, kan trigge frem en ny episode. Man bør tilstrebe stabilitet og faste rutiner innen feks jobb, søvnmønster, sosiale aktiviteter osv om man har Bipolar. Ok, takk for svar. Litt "godt" å høre, for da er vel ikke diagnosen min så uriktig likevel... Kan du skjønne hvorfor en (jeg) skal gå sånn å gruble på om en (jeg) har fått riktig diagnose eller ikke? Hvorfor kan jeg ikke bare slå meg til ro med det, liksom. Det går jo som regel greit da, men noen ganger kommer tvilen likevel. 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Ok, takk for svar. Litt "godt" å høre, for da er vel ikke diagnosen min så uriktig likevel... Kan du skjønne hvorfor en (jeg) skal gå sånn å gruble på om en (jeg) har fått riktig diagnose eller ikke? Hvorfor kan jeg ikke bare slå meg til ro med det, liksom. Det går jo som regel greit da, men noen ganger kommer tvilen likevel. Om du bare visste hvor normal du var. :-) Mye (alt) av det du skriver er symptomer på din diagnose. 0 Siter
Gjest usikker så jeg spør Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Om det er vanlig er jeg ikke sikker på, men jeg har også en tendens til å bli sånn (noen ganger) Jeg har BP-diagnose Takk for svar. Ja, det er bare noen ganger det skjer for meg også. Heldigvis ikke hver gang. Jeg har også BP. 0 Siter
Gjest usikker så må spørre Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Medisiner og alkohol? Nei, jeg blander aldri det. dessuten drikker jeg svært, svært sjeldent. Kanskje et par ganger i året bare. Men medisiner tar jeg jo daglig fordi jeg må. Men blander aldri som sagt. 0 Siter
Gjest usikker så må spørre Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Om du bare visste hvor normal du var. :-) Mye (alt) av det du skriver er symptomer på din diagnose. Ok, så godt å høre egentlig. 0 Siter
Gjest usikker så må spørre Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Jeg tror ikke hypomani utløses sånn brått sammen med andre mennesker. Hos meg er det selve grunnstemningen som forandres over tid. Da blir jeg selvsagt også enda gladere sammen med andre. Takk for svar. Ja, noen ganger er det også sånn for meg, mens andre ganger igjen virker det som om det utløses "akutt" av ytre påvirkninger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.