Gjest Pyttan Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Hvordan vil en person med denne diagnosen regulere indre ubehag? 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 H*n vil kanskje unngå vonde følelser? 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Noen måter kan være: Uro, engstelig. Perfeksjonisme(alt skal være perfekt, ingen skal ha noe å utsette på personen og den evige streben etter å få anerkjennelse og igjen trygghet), Fantasiverden(trygt sted ved smertefulle tanker). Isolasjon (fordi vedk ønsker å unngå konflikter/vanskelige situasjoner/kritikk/avvisning => det sosiale livet krymper). Stille/taus (underlegen, lav selvtillit, har ingenting å bidra med) Unngår ofte fysisk kontakt (redd for å bli gjennomskuet og igjen latterliggjort). Selv-hat. 0 Siter
Gjest Pyttan Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Noen måter kan være: Uro, engstelig. Perfeksjonisme(alt skal være perfekt, ingen skal ha noe å utsette på personen og den evige streben etter å få anerkjennelse og igjen trygghet), Fantasiverden(trygt sted ved smertefulle tanker). Isolasjon (fordi vedk ønsker å unngå konflikter/vanskelige situasjoner/kritikk/avvisning => det sosiale livet krymper). Stille/taus (underlegen, lav selvtillit, har ingenting å bidra med) Unngår ofte fysisk kontakt (redd for å bli gjennomskuet og igjen latterliggjort). Selv-hat. Kan en med den diagnosen la ubehaget ramme sin mann/kone med psyksik og fysisk mishandling for å regulere sitt ubehag? 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Kan en med den diagnosen la ubehaget ramme sin mann/kone med psyksik og fysisk mishandling for å regulere sitt ubehag? Nhd pleier å skrive at når et spørsmål begynner med "kan" så vil svaret alltid være "ja". Men. Det ligger mye sinne i diagnosen, skjult og undertrykt og der ligger den gjerne i årevis. Selv om mennesker med alvorlig preg av denne diagnosen ofte unngår alt av konfrontasjoner utenfra og har et snevert nettverk og det ikke er utenkelig at noe av sinnet kan ramme familiemedlemmer som(kan være/) er de eneste trygge, er noe av essensen med lidelsen alt hatet som rettes mot seg selv, den ekstreme mindreverdighetsfølelsen. Mennesker med e/u. pf dras "ofte" mot "giftige" personer og har feksproblemer med å sette grenser for manipulerende/psykopatiske og grenseoverskridende personer. Dersom vi snakker vi systematisk fysisk/psykisk mishandling over tid/år tviler jeg sterkt på at lidelsen holder alene, kanskje man også må se i retning av andre diagnoser. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Nhd pleier å skrive at når et spørsmål begynner med "kan" så vil svaret alltid være "ja". Men. Det ligger mye sinne i diagnosen, skjult og undertrykt og der ligger den gjerne i årevis. Selv om mennesker med alvorlig preg av denne diagnosen ofte unngår alt av konfrontasjoner utenfra og har et snevert nettverk og det ikke er utenkelig at noe av sinnet kan ramme familiemedlemmer som(kan være/) er de eneste trygge, er noe av essensen med lidelsen alt hatet som rettes mot seg selv, den ekstreme mindreverdighetsfølelsen. Mennesker med e/u. pf dras "ofte" mot "giftige" personer og har feksproblemer med å sette grenser for manipulerende/psykopatiske og grenseoverskridende personer. Dersom vi snakker vi systematisk fysisk/psykisk mishandling over tid/år tviler jeg sterkt på at lidelsen holder alene, kanskje man også må se i retning av andre diagnoser. ''Det ligger mye sinne i diagnosen, skjult og undertrykt og der ligger den gjerne i årevis'' Mener du at det er typisk for denne lidelsen? 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 ''Det ligger mye sinne i diagnosen, skjult og undertrykt og der ligger den gjerne i årevis'' Mener du at det er typisk for denne lidelsen? Jeg mener det er typisk med et sinne mot seg selv, helt klart. Selvhatet står sterkt. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Jeg mener det er typisk med et sinne mot seg selv, helt klart. Selvhatet står sterkt. Hm. Jeg er nysgjerrig på hva du legger i selvhat. Vil du utdype dette litt mer? 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Hm. Jeg er nysgjerrig på hva du legger i selvhat. Vil du utdype dette litt mer? For å gjøre det tydeligere. Jeg tror ikke på noen måte mennesker med diagnosen regjerer på statistikken over mishandling, om det er det du hentyder til, så på ingen måte. Men vedk spør om det _kan_skje. Og da er det umulig å svare nei. Når jeg snakker om sinne så mener jeg, i denne forbindelsen, sinne mot seg selv. Selvhat i betydningen et ekstremt hat mot sin egen person. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 For å gjøre det tydeligere. Jeg tror ikke på noen måte mennesker med diagnosen regjerer på statistikken over mishandling, om det er det du hentyder til, så på ingen måte. Men vedk spør om det _kan_skje. Og da er det umulig å svare nei. Når jeg snakker om sinne så mener jeg, i denne forbindelsen, sinne mot seg selv. Selvhat i betydningen et ekstremt hat mot sin egen person. ''For å gjøre det tydeligere. Jeg tror ikke på noen måte mennesker med diagnosen regjerer på statistikken over mishandling, om det er det du hentyder til, så på ingen måte. Men vedk spør om det _kan_skje. Og da er det umulig å svare nei.'' Det var ikke det jeg tenkte på. Men takk for svar likevel. 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 ''For å gjøre det tydeligere. Jeg tror ikke på noen måte mennesker med diagnosen regjerer på statistikken over mishandling, om det er det du hentyder til, så på ingen måte. Men vedk spør om det _kan_skje. Og da er det umulig å svare nei.'' Det var ikke det jeg tenkte på. Men takk for svar likevel. Jeg var redd du skulle tro jeg mente dette var standarden, det var derfor jeg følte behovet for å poengtere det. Jeg er bare litt omstendelig av meg :-) Beklager om jeg ikke helt skjønte hva du spurte om. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Jeg var redd du skulle tro jeg mente dette var standarden, det var derfor jeg følte behovet for å poengtere det. Jeg er bare litt omstendelig av meg :-) Beklager om jeg ikke helt skjønte hva du spurte om. Det går bra :-) 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Jeg var redd du skulle tro jeg mente dette var standarden, det var derfor jeg følte behovet for å poengtere det. Jeg er bare litt omstendelig av meg :-) Beklager om jeg ikke helt skjønte hva du spurte om. Jeg tenker forresten at man har fått så liten eller ingen anerkjennelse og å ha blitt så lite sett i barndommen, at man har en lengsel etter dette også i voksen alder? Men jeg skjønner ikke helt hva dette sinnet med denne lidelsen, hvor det kommer fra. Og siden man som nhd sier unnviker det som er ubehagelig, så tenker jeg at man sikkert fortrenger vonde følelse, at man på den måten unnviker den slags også. Hva tenker du om det? 0 Siter
Gjest Pyttan Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Nhd pleier å skrive at når et spørsmål begynner med "kan" så vil svaret alltid være "ja". Men. Det ligger mye sinne i diagnosen, skjult og undertrykt og der ligger den gjerne i årevis. Selv om mennesker med alvorlig preg av denne diagnosen ofte unngår alt av konfrontasjoner utenfra og har et snevert nettverk og det ikke er utenkelig at noe av sinnet kan ramme familiemedlemmer som(kan være/) er de eneste trygge, er noe av essensen med lidelsen alt hatet som rettes mot seg selv, den ekstreme mindreverdighetsfølelsen. Mennesker med e/u. pf dras "ofte" mot "giftige" personer og har feksproblemer med å sette grenser for manipulerende/psykopatiske og grenseoverskridende personer. Dersom vi snakker vi systematisk fysisk/psykisk mishandling over tid/år tviler jeg sterkt på at lidelsen holder alene, kanskje man også må se i retning av andre diagnoser. Takk. Jeg har fått en del minner i keld om grisebank når jeg nektet å ha sex med bikkja osv. Han var engelstilig/unnvikende. Jeg trodde kanskje jeg hadde konstruert feil minner. 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Jeg tenker forresten at man har fått så liten eller ingen anerkjennelse og å ha blitt så lite sett i barndommen, at man har en lengsel etter dette også i voksen alder? Men jeg skjønner ikke helt hva dette sinnet med denne lidelsen, hvor det kommer fra. Og siden man som nhd sier unnviker det som er ubehagelig, så tenker jeg at man sikkert fortrenger vonde følelse, at man på den måten unnviker den slags også. Hva tenker du om det? Jeg tenker at det er spot on. Det er jo også derfor mange utvikler en slags fantasiverden. Jeg føler jeg ordla meg helt forskrekkelig klønete i sted. Jeg tenker på hatet man opplever, rettet mot seg selv. Og jeg tenker at i hat ligger mye sinne. Jeg tror også at det er grunnen til at man ser rusmisbruk, selvskading, spiseforstyrrelser, blant denne lidelsen. 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Takk. Jeg har fått en del minner i keld om grisebank når jeg nektet å ha sex med bikkja osv. Han var engelstilig/unnvikende. Jeg trodde kanskje jeg hadde konstruert feil minner. Jeg tror ikke at DET er diagnosen som forklarer det vedkommende gjorde mot deg. Men når du spør om "kan det være slik at", så må svaret nødvendigvis bli ja, det er mulig. Men jeg tror ikke at det er svaret på hvorfor vedkommende gjorde dette mot deg, i det hele tatt. 0 Siter
Gjest Pyttan Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Jeg tror ikke at DET er diagnosen som forklarer det vedkommende gjorde mot deg. Men når du spør om "kan det være slik at", så må svaret nødvendigvis bli ja, det er mulig. Men jeg tror ikke at det er svaret på hvorfor vedkommende gjorde dette mot deg, i det hele tatt. Han har diagonsen fra DPS. Kanskje jeg husker feil likevel...? 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. januar 2012 Skrevet 29. januar 2012 Han har diagonsen fra DPS. Kanskje jeg husker feil likevel...? Vel om det er snakk om systematisk grov mishandling slik du beskriver så er ikke det rett diagnose, i mine øyne. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 30. januar 2012 Skrevet 30. januar 2012 Jeg tenker at det er spot on. Det er jo også derfor mange utvikler en slags fantasiverden. Jeg føler jeg ordla meg helt forskrekkelig klønete i sted. Jeg tenker på hatet man opplever, rettet mot seg selv. Og jeg tenker at i hat ligger mye sinne. Jeg tror også at det er grunnen til at man ser rusmisbruk, selvskading, spiseforstyrrelser, blant denne lidelsen. ''Det er jo også derfor mange utvikler en slags fantasiverden. '' Jeg er nysgjerrig på hva man legger i "fantasiverden". Kanskje du har lyst til å utdype dette litt mer også? Maser fælt her jeg nå ''Jeg føler jeg ordla meg helt forskrekkelig klønete i sted. '' Neida, du gjorde ikke det. Du ga en god forklaring i det andre avsnittet. ''Og jeg tenker at i hat ligger mye sinne.'' Ja, der er man nok ved kjernen, tenker jeg. ''Jeg tror også at det er grunnen til at man ser rusmisbruk, selvskading, spiseforstyrrelser, blant denne lidelsen.'' Enig. Jeg har dog ikke fått med meg rusmisbruk ved denne lidelsen, men jeg har forståelse for at det skjer. Takk for de gode svarene 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 30. januar 2012 Skrevet 30. januar 2012 Han har diagonsen fra DPS. Kanskje jeg husker feil likevel...? Du husker nok ikke feil, tenker jeg. Vedkommede kan jo ha andre pf (trekk?) i tillegg til unnvikende pf slik jeg har oppfattet det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.