Gå til innhold

Engsteig/Unnvikende PF

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Det er jo også derfor mange utvikler en slags fantasiverden. ''

Jeg er nysgjerrig på hva man legger i "fantasiverden". Kanskje du har lyst til å utdype dette litt mer også? Maser fælt her jeg nå :)

''Jeg føler jeg ordla meg helt forskrekkelig klønete i sted. ''

Neida, du gjorde ikke det. Du ga en god forklaring i det andre avsnittet.

''Og jeg tenker at i hat ligger mye sinne.''

Ja, der er man nok ved kjernen, tenker jeg.

''Jeg tror også at det er grunnen til at man ser rusmisbruk, selvskading, spiseforstyrrelser, blant denne lidelsen.''

Enig. Jeg har dog ikke fått med meg rusmisbruk ved denne lidelsen, men jeg har forståelse for at det skjer.

Takk for de gode svarene :)

"Jeg er nysgjerrig på hva man legger i "fantasiverden". Kanskje du har lyst til å utdype dette litt mer også?"

Jeg tenker at dagdrømmingen er en form for flukt fordi et sted må man gjøre av seg når man er vettskremt for å gi utløp for følelser i den virkelige verden. Jeg tror også det er en måte å kjenne nærhet og trygghet på, fordi et menneske med denne formen for diagnose så inderlig sårt ønsker kontakt/relasjoner/ kjærlighet men er ute av stand/livredd for å gå videre blir dette det nest beste. Det kan begynne i det små men gradvis øke i omfang slik at dagdrømmingen mer og mer tar overhånd til å bli en egen liten verden og det sosiale livet ellers kan og vil lide.

Gjest ambrose
Skrevet

"Jeg er nysgjerrig på hva man legger i "fantasiverden". Kanskje du har lyst til å utdype dette litt mer også?"

Jeg tenker at dagdrømmingen er en form for flukt fordi et sted må man gjøre av seg når man er vettskremt for å gi utløp for følelser i den virkelige verden. Jeg tror også det er en måte å kjenne nærhet og trygghet på, fordi et menneske med denne formen for diagnose så inderlig sårt ønsker kontakt/relasjoner/ kjærlighet men er ute av stand/livredd for å gå videre blir dette det nest beste. Det kan begynne i det små men gradvis øke i omfang slik at dagdrømmingen mer og mer tar overhånd til å bli en egen liten verden og det sosiale livet ellers kan og vil lide.

Kan en form for denne dagdrømmingen være å skrive historier//fortellinger/stiler og drive med brevveksling med jevnaldrende feks?

Skrevet

Kan en form for denne dagdrømmingen være å skrive historier//fortellinger/stiler og drive med brevveksling med jevnaldrende feks?

Nei, ved brevveksling involverer du andre, det er ikke å "leve i ens egen verden". Jeg leste et eller annet sted for en tid tilbake siden at mennesker med diagnosen ofte tyr til online-bekjentskaper, fordi det er enklere å holde kontroll og trekke seg unna dersom noen kommer for nær eller noe blir vanskelig.

Å skrive vil jeg se på som noe sunt, konstruktivt, en positiv måte å håndtere situasjonen/livet på. Det er viktig at ikke alle særtrekk blir sykelige. Det bikker over til sykdom i det øyeblikket de blir altoppslukende, om du skjønner.

Gjest ambrose
Skrevet

Nei, ved brevveksling involverer du andre, det er ikke å "leve i ens egen verden". Jeg leste et eller annet sted for en tid tilbake siden at mennesker med diagnosen ofte tyr til online-bekjentskaper, fordi det er enklere å holde kontroll og trekke seg unna dersom noen kommer for nær eller noe blir vanskelig.

Å skrive vil jeg se på som noe sunt, konstruktivt, en positiv måte å håndtere situasjonen/livet på. Det er viktig at ikke alle særtrekk blir sykelige. Det bikker over til sykdom i det øyeblikket de blir altoppslukende, om du skjønner.

Jeg skjønner.

Takk skal du ha for gode forklaringer :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...